Z-Tritonin ensimmäinen prototyyppi valmistui 2020, ja sen suunnittelija Aigars Lauzis on työryhmineen uurastanut hankkeen parissa ideaa parannellen ja laitetta hioen. Tuotantomalli Z-Tritonin kakkosversiosta alkaa olla valmis. Laitteen voi ennakkotilata halvimmillaan 14 500 eurolla. Tosin päälle tulevat ainakin verot ja toimituskulut.

Alkuperäiseen versioon verrattuna Z-Triton 2.0 on hieman tilavampi. Laitteeseen voi majoittua ja sillä voi tehdä matkaa kaksi aikuista. 

Z-Triton 2.0.

Z-Triton 2.0 ja sen kehittäjä ja keksijä Aigars Lauzis.

Matkailu-sähkötrike on 3,9 metriä pitkä, 1,45 m leveä ja sen korkeus on 1,72 metriä. Runko koostuu teräsputkista ja lasikuidusta, jonka polyesteri on kerätty kierrätyspulloista. 3D-tulostettujen osien materiaali on puolestaan biomuovi. Laitteen tyhjäpaino on hieman yli 200 kg ilman kyytiläisiä ja heidän tavaroitaan.

Polkupyöräajotapa tai -toiminto, miksi sitä nyt voisikaan nimittää, on kehitysversiossa uusittu perusteellisimmin. Sen pitäisi tarjota paljon aiempaa mukavampaa ajoa. Kuljettaja istuu polkiessaan korkealla, mutta pyörässä on nyt takajousitus, säädettävä istuin, hydrauliset levyjarrut, seitsemän vaihdetta sekä 1500-wattinen sähkömoottori avustettuun polkemiseen.

Z-Triton 2.0

Z-Triton 2.0 on sen verran kookas, että se soveltuu parhaiten pienille teille ja kaduille. 200 kg:n tyhjäpaino ei houkuttele maastoon.

Mikäli haluaa vaihtaa polkemisen vesillämatkaamiseen, venemoodiin vaihtaminen kestää vain viitisen minuuttia. Käytännössä pyörät käännetään pois tieltä ja täytetään vedessä kulkemista stabiloivat kellukkeet.

Myös veneilytoiminto on kokenut parannuksia edellisestä versiosta, vaikkakaan laite ei vieläkään ole erityisen merikelpoinen. Mutta nyt siinä on vahvempi, 1150 W moottori, integroituna laitteen runkoon sekä käsitoiminen tuulilasinpyyhin ja joitakin lisävarusteita kuten valot ja N-muotoinen ohjauspyörä.

Z-Triton 2.0.

Z-Triton 2.0 mahdollistaa kahden hengen riemuloman. Laite on myös vuokrattavissa.

Z-Triton 2:ssa on litiumioniakut, joiden varassa pääsee kertalatauksella maitse noin 50 tai vesitse noin 20 kilometriä. Huippunopeus maalla on noin 25 ja vedessä 5 km/h. Laitteessa on myös aurinkokennot, jotka hoitavat osaa latauksesta, mutta täyteen lataamiseen tarvitaan 220 voltin virtapistoke.

Akkujen loppuessa laitetta voi edelleen polkea maalla lihasvoimalla ja vedessä taas soutaa mukana tulevilla airoilla.

Akusto on varustettu USB-liitännällä lisälaitteiden latausta varten, lisäksi vehkeessä on Bluetooth radio, gps ja jopa paikka, johon voit asettaa oman ruukkukasvisi matkan ajaksi.

Z-Triton 2.0 tarjoaa makuutilat kahdelle.

Z-Triton 2.0 tarjoaa makuutilat kahdelle.

Trike määritellään Euroopassa L2e-luokan sähköajoneuvoksi ja veneeksi, kerrotaan Z-Tritonin sivuilla.

Sen jälkeen kun sai ensimmäisen Z-Tritonin prototyyppinsä valmiiksi 2020, Lauzis sai valtavasti julkisuutta ja tilauksia sekä kiinnostuneita investoreita. Vaikka prototyyppi olikin täysin toimiva, miehen kokoama tiimi totesi, että tuotetta on paranneltava ennen massatuotannon aloittamista.

14 kuukauden kovan työn jälkeen tiimi sai työnsä valmiiksi, ja oheiselta videolta, jonka voit katsoa myös täällä, on helppo bongata huikean uutuuden pääkohdat. Lisätietoa löydät Z-Tritonin kotisivuilta täältä.