Ideanomicsin tavoitteena on integroida Energican tietotaito heidän omiin suunnitelmiinsa kiihdyttää sähköisten ajoneuvojen kaupallista käyttöönottoa tuomalla yhteen ajoneuvot ja latausteknologia yhdessä designin, käyttöönoton ja taloudellisten palvelujen kanssa.

Ideanomics aloitti yhteistyön Energican kanssa jo viime keväänä, jolloin se hankki omistukseensa viidenneksen italialaisvalmistajasta. 15.9. se teki tarjouksen omistusosuutensa kasvattamisesta 70 prosenttiin. Tämä taas johtui siitä, että Energica onnistui kaksinkertaistamaan myyntinsä 2020 ja myös vuoden 2021 ensimmäinen puolivuotiskausi osoitti vahvaa kasvua. Lisäksi se valmistaa vielä tämän kauden ajan kaikki sähkömoottoripyörien MM-sarjassa MotoE:ssä käytettävät pyörät.

Laajentuminen, kasvu ja valmistuksen lisääminen tarkoittavat myös taloudellista panostamista, jossa kohtaa Ideanomicsin rooli korostuu.

– Poikkeuksellinen italialainen perimä ja jo markkinoilla oleva innovatiivinen tuotelinja, joten uskomme, että Energica hyötyy voimakkaasti Ideanomicsin resursseista, ja jatkaa tiennäyttäjänä sähkömoottoripyöräteollisuudessa, totesi Ideanomicsin pääjohtaja Alf Poor.

Viranomaisten on vielä hyväksyttävä kauppa. Ideanomics odottaa saavansa hoidettua yrityskaupan loppuun kuluvan vuosineljänneksen mittaan.

Energican sähkömoottoripyörät valmistetaan Modenassa, Italiassa ja niiden tekniikka on peräisin kilparadoilta.

Toimituksen kommentti:

Energica on sekä 2020 että 2021 raportoinut voimakkaasta valmistusmäärien ja myynnin kasvusta. Se ei kuitenkaan koskaan ole paljastanut vuosittain myytyjen pyöriensä määrää. Sähkömoottoripyöräily on korkeintaan vasta läpimurtoa edeltävässä vaiheessa, joten myyntimäärät eivät liene kovin suuria. Itse asiassa yksikään isommista alan valmistajista, kuten Harley-Davidson, Zero tai Lightning ei ole paljastanut montako sähkömoottoripyörää on myynyt.

Poikkeuksen teki Livewire-tytäryhtiön pörssiin viemisen yhteydessä viime vuonna Harley, joka paljasti, että LiveWire-sähkömoottoripyörää myytiin vuonna 2021 alle 400 kappaletta, eli siis uskomattoman vähän.

Veikkauksemme siis on, että koska sähkömoottoripyörien kehitystyö on kallista, Energica tarvitsi lisää rahoitusta toimintansa jatkamiseen ja kehittämiseen, joten yrityskaupasta on sille rahoitusmielessä runsaasti hyötyä ja suorastaan välttämättömyys.

Aiheesta aiemmin:

Finanssiyhtiö lykkää lisää energiaa Energican sähkömoottoripyörien myyntiin Yhdysvalloissa

Energica Eva Ribelle 2020 streetfighter: jopa 400 km latauksella

Lahjoita hyväntekeväisyyteen ja voita suomalaisen F1-maailmanmestarin moottoripyörä – luovutus Monacossa