Intermot-messut ovat leimallisesti olleet BMW:n kotimessut, missä se on esitellyt niinä vuosina kun ne on järjestetty, suurimmat uutuutensa.

Intermot 2022 on ensimmäinen moottoripyörämessutapahtuma, jossa livestriimataan uusien mallien esittelyt ja muut alan uutiset.

Messut järjestetään 4. - 9. lokakuuta Kölnissä. Tapahtuman järjestää Kölnin messut ja sponsorina toimii Saksan moottoripyöräteollisuusyhdistys.

Messujen fokus on valmistajien uusien mallien esittelyssä ja kaksipyöräteollisuuden muiden innovaatioiden julkituomisessa.

– Tämän vuoden Intermot 2022 on ensimmäinen suuri mp-tapahtuma, missä moottoripyörien fanit voivat kokea uusien mallien julkistukset digitaalisesti, kertoo Intermotin johtaja Alexander Wolff. – Olemme myös painaneet täyttä kaasua messujen uuden konseptin kanssa. Kiinnostavien pyörien lisäksi vierailijat voivat kokea innovatiivisia tulevaisuuden liikkumisen teknisiä kehitysaskeleita sekä innovaatioita.

Uusi suunta on messujen julkaiseman tiedotteen mukaan otettu alan teollisuuden puolelta innolla vastaan. Tulossa mukaan ovat ainakin BMW, Honda, Kawasaki, Triumph, Horex, Benelli, Kymco, FB Mondial ja Voge sekä Zero ja KSR.

Kolme ydinteemaa

Messujen uusi konsepti keskittyy kolmen ydinteeman: innovaation, yhteisöllisyyden ja elämäntavan ympärille. Innovaatioon kuuluvat uusien mallien esittely ja uudet ajovarusteet ja lisävarusteet, tulevaisuuden liikkuvuus sekä tämän alan tutkimusten saavutusten esittely.

Yhteisöllisyys puolestaan koostuu teollisuudenalan ja kaksipyöräisten moottoripyörien harrastajien yhteisöstä. Näitä tavoitellaan avainsanoilla "digitaalinen", "tapahtuma", "nuori", "kansainvälinen" ja "liiketoiminta".

Elämäntapa on synonyymi intohimolle moottoripyöriä kohtaan sekä ainulaatuiselle asenteelle. Sen varmistamiseksi, että maailmanlaajuinen moottoripyöräyhteisö ei menetä asian suhteen mitään, kaikki uusien mallien julkistukset striimataan reaaliaikaisesti, samoin esittelyt ja uutiset.

Intermot-maailma

Messut on teemoitettu kuuteen ydinteemamaailmaan:

Ennovationiin, joka sisältää sähköisen liikkuvuuden sekä tulevaisuuden teknologiaa älyratkaisuista kuljettajaa avustaviin edistyneisiin järjestelmiin sekä älypuhelinsovellusten integrointioptioihin, joilla parannetaan kuljettajan turvallisuutta.

Satapiikkimaailma on taas keskittynyt motoristien seuraavan ja tuoreimman sukupolven palvelemiseen. Tarjolla on neuvontaa ajokorttiasioissa ja varusteissa heille, joilla ei vielä ole sitä satapiikkiä, ajo-opetusta sekä tietysti prätkiä ja ajovarusteita.

Kauppamaailmassa taas on nähtävillä ja tarjolla uusia varusteita ja tuotteita.

Testiratamaailmassa pääsee tietenkin ajamaan, vaikkapa 125-kuutioisella ensi kertaa. Tai vetämään kierroksen isolla pyörällä, tai kokeilemaan sähköistä liikkuvuutta e-bikellä tai -skootterilla. Satapiikkirata on avoimena myös heille, jotka kokeilevat ajamista ensi kertaa.

Touring-maailma taas on matkamoottoripyöräilyn messumekka, jossa on nähtävillä paitsi erikokoisia seikkailuun soveltuvia moottoripyöriä, saatavilla neuvoja oikeiden varusteiden ja välineiden valintaan. Ja pyöriä pääsee testaamaan livenä paikan päällä.

Perinnepyörien ja kustomoinnin maailma on tarkoitettu klassisille ja retropyörille sekä 70-luvun inspiroimille pyörille. Nähtävillä on hienoja designeja ja kustomointeja.

Messut järjestetään 4. - 9. lokakuuta. 4. - 5- päivä on varattu kauppiaille ja liike-elämälle, yleisölle ovet avataan 6. päivä. Lisätietoja Kölnin messuista täältä.

Toimituksen kommentti:

Moottoripyörämessujen maailma on suuressa murroksessa. Vaikka niillä selvästi on merkitystä uusien moottoripyörämallien esittelyssä, pelkkä uutuuksien esittely ei herätä enää riittävästi kiinnostusta. Samalla korona katkaisi messujen perinnettä, ja monet mp-valmistajat ovat saaneet kokemuksia siitä, että mallien julkistus striimaamalla toimii hyvin ja on lisäksi paljon kustannustehokkaampaa.

Suurin ongelma taitaa kuitenkin olla siinä, että messukävijät ovat "aina samoja". Eli kun moottoripyöräilevät ikäluokat vanhenevat, ja nuorempia ikäluokkia moottoripyöräily ei enää kiinnosta samalla tavalla, on keksittävä uusia keinoja houkutella myös nuorempia motoristinalkuja paikan päälle innostumaan moottoripyöräilystä sekä koko asiasta elämäntapana.

Siitä kertoo myös se, että Kölnissäkin on erillinen satapiikkimaailma ja testiratamaailma. 

Intermot-messut kärsi myös kävijäkadosta jo ennen koronapandemiaa, joten sille kyseessä on erityinen haaste.