Castiglionin dynastia on palannut moottoripyöräteollisuuden pariin investoimalla ja solmimalla sopimuksen strategisesta kumppanuuden Kiinalais-Australialaisen Vmoton kanssa. Vmoton moottoripyörien valmistus on Kiinassa, mutta sen päämaja on Australiassa.

Claudio Castiglioni tunnetaan työstään MV Agustan hyväksi sekä sen huippuhetkillä 1990-luvulla että aallonpohjalla 2010-luvulla. Mutta hän oli johdossa ja vastasi joka tapauksessa sekä MV Agusta F4:n että Brutalen tuomisesta markkinoille. Samoin ikonisen Ducati 916 -sportsbiken silloin, kun omisti MV:n lisäksi sekä Ducatin, Cagivan, Moto Morinin että Husqvarnan.

2010-luvun loppupuoli näki kuitenkin MV Agustan myynnin hiipuvan, ja yrityksen ajautuvan selvitystilaan. Siinä tilanteessa yhtiön pelasti venäläinen Sardarovin perhe, joka samalla syrjäytti kokonaan Castiglionit MV:stä vuonna 2019.

Silloin MV:n ruorissa oli Claudion poika Giovanni Castiglioni, joka nyttemmin toi suvun takaisin moottoripyörävalmistuksen pariin investoimalla Vmotoon. Yritys tunnetaan parhaiten Suomessa sen valmistamista Super Soco -sähköskoottereista.

Yhteistyö parantaa yrityksen toimintamahdollisuuksia Euroopassa samalla kun se on julkistamassa uutta täyskokoisten sähkömoottoripyörien sukupolvea muutaman kuukauden sisällä. Ensimmäisten uusien sähkömallien joukossa on Vmoto Stash.

– Giovanni Castiglionin kokemus ja vaikuttava ura globaalin moottoripyöräteollisuuden parissa antaa minulle suurta luottamusta hänen kykyynsä tukea Vmotoa pyrkimyksessämme vahvaan kasvuun ja menestykseen, totesi Vmoton pääjohtaja Charles Chen.

Aiheesta aiemmin:

Kovia kokenut MV Agusta välttyi konkurssilta