Suomen Moottoripyöräkouluttajat SMOK ry valitsi vuoden 2021 moottoripyöräkouluttajaksi Teemu Lindgrenin Helsingistä. Lindgren on ansioitunut motoristien ja mopoilijoiden kouluttajana. Liikenneopettaja ja autokouluyrittäjä Teemu Lindgren on kouluttanut vuodesta 2001 toistatuhatta mopoilijaa ja moottoripyöräilijää.

Teemu Lindgrenin omistaman Autokoulu Lilliputti Oy:n kursseilla on vuosina 2011–2021 ollut yhteensä 428 mopo- ja 814 moottoripyöräoppilasta. Teemu valmistui liikenneopettajaksi vuonna 2001 ja alusta alkaen hän on keskittynyt motoristien ja mopoilijoiden kouluttamiseen.

– Huhtikuusta lokakuuhun en yleensä ehdi kouluttamaan muita kuin mopo- ja moottoripyöräoppilaita, Lindgren kertoo.

Lindgren aloitti yritystoimintansa vuonna 2006, kun hän perusti silloisen yhtiökumppaninsa kanssa osakeyhtiön ja he ostivat Helsingin Tapanilasta vanhan autokouluyrityksen liiketoiminnan.

Lindgren kertoo, että vielä 2010-luvulla moottoripyöräkortteja ajettiin innokkaasti ja kesäisin autokoulussa oli keskimäärin toistasataa moottoripyöräoppilasta. Tuolloin Autokoulu Lilliputilla oli viisi eri toimipaikkaa Helsingissä ja Vantaalla.

Harjoittelupaikkojen puute huolestuttaa

Teemu Lindgren on viimeiset kolme vuotta käyttänyt Malmin lentokenttää motoristien harjoittelupaikkana. Yrityksellä oli vuokrasopimus Helsingin kaupungin kanssa kentän käytöstä. Nyt vuokrasopimus on irtisanottu, koska Helsingillä on muita suunnitelmia Malmin kentälle.

– Moottoripyöräoppilaiden kanssa on alkuun opeteltava riittävästi pyörän käsittelyä, ja kentällä on siihen tilaa. Opettajan täytyy voida luottaa, että oppilas osaa jarruttaa ja ohjata tehokkaasti ennen ajoharjoittelua liikenteessä, Lindgren toteaa.

Ajokorttiuudistus kevensi opetusvaatimuksia liikaa

Teemu Lindgreniä harmittavat vuoden 2018 ajokorttilain muutokset. Ajotuntien ja teoriaopetuksen minimimäärä lähes puolittui ja opetusluvan saa aiempaa helpommalla. Tämä on näkynyt erityisesti kuljettajatutkinnon liikenneajokokeiden hylkäysten lisääntymisenä. Teoriaopetuksessakaan ei ole enää pakollisia moottoripyöräaiheisia tunteja.

– Koska ajotutkintoon pääsee aiempaa vähemmällä opetusmäärällä, opettajan täytyy olla todella tehokas, jos minimimäärällä aiotaan selviytyä. Asiakkaat haluavat sitä, mutta kaikkien kanssa se ei millään onnistu, Lindgren toteaa vuosien kouluttajakokemuksella.

Moottoripyöräkortin ajajat ovat parin vuoden aikana vähentyneet. Ajokorttiopetusta tarjoavien määrä ja kilpailu ovat lisääntyneet. Lindgren haluaa siitä huolimatta panostaa moottoripyörä- ja mopo-opetuksen laatuun. Myös autokortin saa nykyisin helposti jo 17-vuotiaana, mikä voi vähentää halukkuutta moottoripyöräkortin ajamiseen.

– Saattaa tulla ensimmäinen kesä, jolloin kaksipyöräisten opettamisen lisäksi joudun välillä istumaan autossakin, Lindgren epäilee.

Hänen mielestään opetukseen tarvitaan lisää ajo- ja teoriatunteja. Nyt opetusajasta suuri osa menee moottoripyörän käsittelyn opettamiseen. Riskien tunnistaminen ja ajolinjojen opettelu liikenteessä jää liian vähäiseksi.

Teemu Lindgren läpäisi Suomen Moottoripyöräkouluttajat SMOK ry:n kouluttajatestit vuonna 2005. Sen jälkeen hän on kehittänyt säännöllisesti kouluttajavalmiuksiaan muun muassa Liikenneturvan Moottoripyöräilijöiden Ennakoivan ajon kouluttajakurssilla sekä useilla jatkokoulutuskursseilla.

Lindgren on harrastanut moottoripyöräilyä vuodesta 1991. Katu- ja matkamoottoripyöräily on tuttua ja enduroon on nouseva innostus. Myös kolarimoottoripyörien korjaaminen ja maalaaminen kiinnostavat häntä.

Suomen Moottoripyöräkouluttajat SMOK ry valitsi Vuoden moottoripyöräkouluttajan nyt 21. kerran.

Suomen Moottoripyöräkouluttajat ry on vuonna 1994 perustettu järjestö, jonka tarkoituksena on edistää moottoripyöräkoulutusta ja kouluttajien ammattitaitoa. Jäseniä on 120, joista vajaa puolet on yhdistyksen testit läpäisseitä, auktorisoituja kouluttajia.

SMOK toimii tiiviissä yhteistyössä muiden liikennealan järjestöjen kuten Liikenneturvan, Suomen Autokoululiiton, Suomen Motoristit ry:n ja MP69:n kanssa. Vuoden moottoripyöräkouluttaja valittiin ensimmäisen kerran vuonna 2001.

Teemu Lindgren on kouluttanut toistatuhatta mopo- ja moottoripyöräoppilasta

Vuoden moottoripyöräkouluttajat vuodesta 2001

  • 2021 Teemu Lindgren, Helsinki
  • 2020 Laura Liimatta, Kemi
  • 2019 Tony Lind, Nokia
  • 2018 Arto Raappana, Lahti
  • 2017 Kai Niukkanen, Helsinki
  • 2016 Esa Elo, Pori
  • 2015 Jussi Korhonen, Oulu
  • 2014 Janne Tervola, Helsinki
  • 2013 Pertti Jaakkola, Pori
  • 2012 Juha Vaskunlahti, Punkalaidun
  • 2011 Antti Kortesuo, Juupajoki
  • 2010 Jarmo Jokilampi, Kangasala
  • 2009 Jari Jokilampi, Kangasala
  • 2008 Kari Hanski, Tampere
  • 2007 Seppo Tuumi, Pori
  • 2006 Jari Tuores, Vaasa
  • 2005 Timo Anttila, Porvoo
  • 2004 Jyri "Jysky" Tengman, Riihimäki
  • 2003 Joni Kuusisto, Vantaa
  • 2002 Petri Tuovinen, Tampere
  • 2001 Jyrki Hannonen, Järvenpää