Tietojen mukaan Yamaha käyttäisi isommassa Ténéréssään MT-sarjan olemassaolevaa 890 cm3 CP3-moottoria. Ratkaisu olisi yhdenmukainen katumallien rinnakkaisversioiden kanssa.

Ranskalainen Moto-Station väittää, että Yamahan testisessiot Ténéré 900:n osalta olisivat jo loppuvaiheissaan.

Isompi Ténéré käyttäisi siis samaa moottoria kuin MT-09, Tracer 9 ja XSR900 sekä Niken. Todennäköistä myös on, että Ténéré 900 omalta osaltaan paikkaisi sitä aukkoa, minkä Yamaha XT1200Z Super Ténérén valmistuksen lopettaminen aiheutti.

Yamaha on luottanut Ténéré 700:n toistaiseksi. Viimeksi se yritti astua isompaan luokkaan 2010 Yamaha XT1200Z Super Ténéréllä, mutta pyörä oli raskas kardaaneineen. Tehty BMW R 1200 GS:n kilpailijaksi. Samanlaista menestystä siitä ei tullut, eikä Yamaha käyttänyt samaa moottoria muissa malleissa, joten pakokaasuvaatimusten kiristymisten kanssa mallin valmistus lopetettiin 2020.

Tuleva Ténéré 900 ei kilpaile BMW R 1250 GS:n hegemonian kanssa. Se kisaa Triumph Tiger 900:n, Ducati DesertX:n ja MV Agusta Lucky Explorer 9.5:n kanssa. Muita ehdokkaita samaan luokkaan ovat BMW:n pienemmät GS:t ja Hondan tuleva pienempi Africa Twin, jonka moottorin oletetaan olevan noin 850 cm3.

Mitä muuta tulevasta Ténéré 900:sta voi sanoa? Oletettavasti pyörä sisältää paljon elektroniikkaa: ajotapavalinnat, ABS-jarrut ja vetoluistoneston jne. Runkoratkaisu on varmasti varsin samanlainen kuin 700-kuutioisessa, mutta ehkä siinä on paremmin tilaa myös kyytiläiselle.

Moto-Stationin sivulta löytyy myös kuvamuokkaukset siitä, miltä tuleva Ténéré 900 mahdollisesti näyttää.

On mielenkiintoista nähdä, julkistetaanko malli jo tänä syksynä, kuten vaikuttaisi.

Aiheesta aiemmin:

Motouutiset koeajaa: Yamaha Ténéré 700 – "Vihdoin täällä"

Yamaha Tenere 700 Raid, patenttikuvat paljastavat: kisavireisempi ralliversio on tulossa tuotantoon

Yamaha julkisti tänään hehkuttamansa pitkän matkan Tenere 700 World Raid -version