Oulun poliisi kohdisti syksyn mopovalvontaa Oulun ja lähiympäristön lisäksi Jokilaaksojen alueelle. Valvonnassa tarkastettiin kaikkiaan 255 mopoa, joista 30 oli viritetty sellaiseksi, että sen katsotaan olevan moottoripyörä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että poliisin suorittamassa koeajossa mopon huippunopeus on vähintään 65 km/h. Mopon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45 km/h. Lisäksi 32 muuta mopoa oli joko lievemmin viritetty tai kunnoltaan sellaisia, että kilpi otettiin poliisin haltuun ja mopot määrättiin valvontakatsastukseen ennen seuraavaa käyttöä. Kaikkiaan 157 mopon kuljettajaa sai tarkastuksen jälkeen jonkinlaisen sanktion, joko mopon kuntoon liittyvästä asiasta, ajotavasta tai kypärän käyttöön ja sen käyttämättömyyteen liittyvän asian johdosta. Myös yksi varastettu mopo saatiin poliisin haltuun.

Poliisin näkökulmasta lukumäärä on todella korkea ja osoittaa vain sen, ettei poliisi yksin asiaa voi ratkaista parempaan suuntaan. Kaikki toiminta lähtee kotoa ja siitä, että vanhemmilla on vastuu katsoa jälkikasvunsa tekemisten perään.

Piittaamaton ajotapa on järjetöntä ja erittäin vaarallista

Kahta Jokilaaksojen alueella tapausta tutkitaan törkeä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, joihin liittyy aivan silmitön ja täysin järjetön, liikenneturvallisuutta kohtaan piittaamaton pakoon ajaminen.

Nykypäivänä sosiaalinen media on tullut isoksi tekijäksi myös mopokulttuurin ja erilaisten videoiden linkittäminen Youtubeen tai muihin sosiaalisen median ohjelmiin on erittäin suosittua. Kuvaaminen ei tietystikään ole kiellettyä, mutta poliisin näkökulmasta huolestuttavaa on se, että tämäntapaisten videoklippien tekemistä joissakin piireissä jopa ihannoidaan. Niistä ns. "tykätään" ja henkilöiden asemaa pönkitetään kaveripiireissä. Suunta on todella vakava, kun otetaan huomioon millaisia liikenneturvallisuuden vaarantamisia tapauksiin sisältyy.

Mietitään asiaa vaikkapa juuri koulunsa aloittaneen 7-vuotiaan näkökulmasta. On aivan varma, että se turvallinenkin koulutie muuttuu hetkessä jopa surmanloukuksi, jos tämmöinen toimintamalli jatkuu. Nyt mopoiässä olevat nuoret ovat olleet ihan samaisessa 7-vuotiaan iässä aikanaan, eivätkä varmasti ole silloin halunneet kokea vastaavanlaisia tilanteita omassa lapsuudessaan.

Kohdennettu mopovalvonta on osoittautunut tarpeelliseksi

Oulun poliisilaitos on tehnyt jo vuodesta 2007 lähtien ns. kohdennettua mopovalvontaa keväisin ja syksyisin noin kolmen viikon jakson ajan. Vuoden 2013 loppuun saakka valvonta toteutettiin silloisen Oulun poliisilaitoksen ja Liikkuvan poliisin Oulun yksikön yhteistyönä. Valvonnan merkitys on koettu tärkeäksi ja siksi vastaavaa valvontaa on jatkettu myös uuden organisaation puitteissa kuluvana vuonna sekä keväällä että nyt syyskuussa. Valvonnan toteutuksesta pääosin on vastannut Oulun poliisilaitoksen liikennepoliisisektori. Valvonnassa ja valvontapaikkojen kohdentamisessa on pyritty ottamaan huomioon kansalaisilta tulleet valvontapyynnöt sekä poliisin omat havainnot. Tällä kertaa valvontaa suunnattiin Oulun ja lähiympäristön lisäksi Jokilaaksojen alueelle.

Kohdennetussa valvonnassa ei pysäytetä kaikkia tavattuja mopoja, vaan poliisin valikoivalla ammattitaidolla tarkistetaan sellaisia mopoja, joissa voidaan olettaa olevan puutteita, henkilön ajokäytös antaa aiheen epäillä mopon olevan viritetty, tai jonkin muun syyn perusteella. Myös joillekin kouluille on koulun pyynnöstä suunnattu massavalvontaisku, jossa kaikki kyseisen koulun pihan mopot on tarkistettu.

Tilanne valvonnan kohderyhmän mopoissa ei ole viimeisen kahden vuoden aikana merkittävästi muuttunut. Keskimäärin valvontajakson aikana on tarkastettu noin 250 mopoa ja hiukan vuodesta riippuen on erilaisen sanktion kohteeksi joutunut 120 - 150 mopoilijaa. Tämä osoittaa sen, että valvonnalle on edelleen tarvetta, toki samalla muistaen, että paljon on joukossa myös hyviä mopoilijoita, joilla on asiat ovat kunnossa ja he myös noudattavat liikennesääntöjä.

Ehdottomasti positiivinen asia on, että tälläkään kertaan ei tavattu yhtään rattijuoppoa mopon selästä, vaikka paljon muita puutoksia ja osittain aivan silmitöntä ajokäyttäytymistä kohdalle sattui lukuisia.