Äänisaastetta vähentääkseen Kalifornian osavaltio asentaa meluvalvontakameroita kovaäänisillä pakoputkilla varustettujen autojen ja moottoripyörien seulomiseksi. Pilottiohjelma alkaa tammikuussa 2023 ja kestää joulukuuhun 2027 ja menetelmää testataan osavaltion kuudessa eri kaupungissa.

Kaliforniassa ajoneuvojen melukatto autojen pakoäänille on 95 desibeliä ja vuodesta 1985 lähtien valmistetuille moottoripyörille 80 desibeliä. Äänivalvontakamera antaa sakot vasta, kun äänirajan ylitys on merkittävä.

Kalifornian valtio on tunnettu tiukista päästörajoista myös polttomoottorien osalta. Nyt osavaltion lainsäätäjä on hyväksynyt viisivuotisen kokeilun, jolla hyökätään kovaäänisiä ajoneuvoja vastaan.

Meluvalvontakameran sensorit aktivoituvat, kun melutaso ylittää sallitun rajan, ja älykamerat ottavat selkeän kuva ajoneuvon rekisterikilvestä. Eli toiminta on hyvin samantyyppistä kuin nopeusvalvontakameroilla ympäri maailman. Suomessahan lainsäädäntö nopeusvalvonnan osalta eroaa siinä, että henkilöstä täytyy olla kuva ajamassa ylinopeutta, pelkkä rekisterikilpi ei riitä.

Vielä ei ole tietoa siitä, miten meluvalvontakamerat erottavat moottoripyörän ja auton, ja miten ne yhdistävät melun oikeaan ajoneuvoon.

Akrapovicin titaaniset slipon-vaimentimet.

Akrapovicin titaaniset slipon-vaimentimet.

Lohdullista on se, että ensikertalaista melurikkojaa ei sakoteta, ja vain merkittävät ohjearvojen ylitykset johtavat sakotukseen. Lisäksi osallistuvien kaupunkien on rakennettava maksujärjestelmiä matalan tulotason omaaville ajoneuvojen omistajille. Meluvalvonnasta on myös ilmoitettava erillisellä liikennemerkillä.

Ohjelma odottaa vielä lopullista hyväksyntää, kertoo Autoweek.

Kalifornian ajoneuvojen pakoäänien melurajat ovat tiukat. Jo nyt monet tehtaalta tulevat ajoneuvot ylittävät voimassaolevat rajat. Joka tapauksessa on mielenkiintoista nähdä, miten auto- ja moottoripyörävalmistajat reagoivat meluvalvonnan tiukentumiseen.

Vaikuttaa siltä, että suhtautuminen ajoneuvojen aiheuttamaan meluun tiukkenee kaikkialla. Euroopassakin ainakin Ranskassa on otettu käyttöön melututkia ja alettu selvittää niiden tarjoamia mahdollisuuksia melusaasteen torjuntaan. Ja sekä Saksassa että Itävallassa moottoripyörien pakoputkistojen on täytettävä alkuperäiset melutasovaatimukset, muuten matka saattaa katketa kesken kaiken.

Aiheesta aiemmin:

Ranskassa kaksivuotinen melututkakokeilu – kiinnostus äänivalvontaan laajenemassa muuallekin

Pariisissa on alettu ratsata kovaäänisiä moottoripyöriä äänitutkalainsäädännön voimaantuloa odotellessa