Eurooppalaisten moottoripyöräilijöitä edustavien yhdistysten liiton FEMA:n edustajan mukaan autojen ja moottoripyörien omistajilla täytyy olla oikeus heidän ajoneuvojensa synnyttämän datan hallintaan.

FEMA kertoo, että turistiorganisaatioiden liitto FIA Region 1 on jo pitkään käyttänyt slogania "Minun autoni, minun datani". FIA on vuosia käynyt kamppailua sen eteen, että autojen omistajat hallitsisivat ajoneuvojensa korjauksista ja huolloista syntyvää tietoa (RMI).

Autot ovat kehittymässä liikkuviksi tietokoneiksi, joissa on jopa jatkuva internet-yhteys, eli ne ovat jatkuvasti kytkettynä valmistajien verkkoon. Tämä korostaa entisestään syntyvän datan hallinnan ja omistuksen merkitystä.

Tämän vuoksi monet autoteollisuusalan organisaatiot tekevät yhteistyötä AFCAR-konglomeraatissa.

Moottoripyörien osalta yllätyksiä

Myös moottoripyörissä syntyvän data omistajuus on mielenkiintoinen kysymys. Ainakin yksi valmistajista (BMW) on FEMA:n mukaan myöntänyt, että dataa puretaan OBD-diagnostiikkajärjestelmän kautta BMW:n huoltojen ja korjausten yhteydessä ilman omistajan suostumusta tai tietoa, ja vieläpä omistajan kustannuksella lähetettäväksi ja käytettäväksi BMW:n päämajassa. 

Tämän vuoksi on tärkeää, että L-kategorian ajoneuvoja ja niiden omistajien intressejä sekä niiden synnyttämää dataa kohdellaan ja suojellaan samalla tavalla kuin kaikissa muissakin ajoneuvoissa syntyvää tietovirtaa, FEMA toteaa.

Autonomistajien ja niiden yritysten, jotka tekevät huoltoja, tiepalvelua, myyvät jälkimarkkinaosia jne, intressejä suojatakseen AFCAR on kehittänyt turvallisen telematiikkasovellusalustan (Secure OTP), joka ottaa ajoneuvon tuottaman tietovuon hallinnan valmistajilta ja antaa ajoneuvojen omistajille enemmän valtaa ajoneuvodatan suhteen.

Euroopan Unioni on myös sekaantunut autovalmistajien ja muiden osapuolien väliseen kiistaan datan omistajuudesta ja hallinnasta. Äskettäin Euroopan komissio käynnisti julkisen konsultaation pääsystä ajoneuvojen dataan, toimintoihin ja resursseihin. Vaikka siinä keskitytäänkin autoihin, busseihin sekä kevyisiin ja raskaampiin tavarankuljetusajoneuvoihin eikä moottoripyöriin ja muihin L-kategorian laitteisiin, konsultaatio on merkittävä myös niiden osalta.

Historia on osoittanut, että se teknologia, mitä kehitetään autoja varten, siirtyy vähitellen moottoripyöriin. Esimerkiksi vaikkapa autoon kehitetyt ABS-jarrut ovat löytäneet tiensä moottoripyöriin, samoin vakionopeudensäädin, SOS-puhelin ja vaikkapa etänä päivittyvät käyttöjärjestelmät.

Tämän vuoksi FEMA on reagoinut Komission toimenpiteisiin ja pyytänyt moottoripyöräilijöiden etujen suojaamista samalla tavoin kuin muiden ajoneuvojen omistajienkin. Se tarkoittaa datan omistajuutta ja ajoneuvodatan käytön suojaamista parhaalla mahdollisella tavalla sekä L-, M- että N-luokan ajoneuvoissa. FEMA myös suosittaa Secure OTP:n käyttöönottoa kaikissa noissa ajoneuvoissa.

FEMAn sivuille artikkeliin ja lausuntoon EU:lle pääset tästä.

Aiheesta aiemmin:

Pelottava vai hyvä asia: moottoripyöräilyn tuottama data mahdollistaa henkilökohtaiset vakuutusmaksut

Vakuutusyhtiödata paljastaa: moottoripyörien ABS-jarrut vähentävät merkittävästi kolareita