Yleisölle tarjoillaan moottoriurheilua kultalautaselta koko viikonloppu, kun maailman kovimmat katuratakuljettajat ottavat yhteen kotimaisten huippukuskien kanssa.

Imatralla ajettavat luokat ovat IRRC SBK, IRRC SSP, Open 1000, Open 600, Sivuvaunut, ICGP sekä Kolme Salamaa eSuperbike.

Michael Dunlop. Kuva Peter Guld.

Michael Dunlop. Kuva Peter Guld.

Yksi tämän hetken menestyksekkäimmistä ja tunnetuimmista Road Racing -tähdistä, Pohjois-Irlannista kotoisin oleva Michael Dunlop osallistuu Imatranajon Open 1000 -luokan kilpailuun Penz 13 -tiimin kalustolla. Tänä vuonna kaksi Supersport-luokan voittoa TT:ssä ottanut Michael Dunlop seuraa setänsä, peräti 26-kertaisen Mansaaren ajon voittajan Joey Dunlopin jalanjäljissä tavoitellessaan voittoa Imatralla. Vuonna 1986 Joey Dunlop ajoi menestyksekkäästi Formula TT MM -luokassa.

Rämäpäiseksikin ratakuskiksi kutsuttu Michael Dunlop tuo Open 1000 luokkaan haluttua jännitystä ja kansainvälistä supertähteyttä. Hänen kokemuksensa, periksiantamattomuutensa ja voitonhalunsa tulevat taatusti näkymään Imatran kilpailussa.

21 kertaa podiumin ykköspaikan Mansaaren ajoissa saavuttaneen Michael Dunlopin ajotyyliä on kuvattu hyökkääväksi ja tinkimättömäksi, mutta mahtavaksi katsoa.

Gary Johnson.

Gary Johnson.

Mansaaren kaksinkertainen TT -voittaja, Englannin Gary Johnson osallistuu ensimmäistä kertaa Imatranajon IRRC SSP ja Open 600 -luokkien lähtöihin. Aiemmin tänä vuonna hän otti osaa muun muassa North West 200 -kilpailuun ja Mansaaren TT:hen. Kahden vuoden tauko on kuitenkin ollut miehelle haasteellinen.

"North West 200 oli katastrofaalinen kisa minulle, mutta olen tehnyt kovasti töitä pyörän säätämiseksi ja parantamiseksi. Kaksi vuotta taukoa on ollut vaikeita, koska avasin oman pyöräkauppani. Se on pitänyt minut kiireisenä, enkä ole ehtinyt keskittyä niin paljon kilpailemiseen,” Johnson kertoo.

Johnson nähdään Jarno Saarinen Circuit Imatralla Pauli Pekkasen tallikaverina Pekkasen omassa Paukku Racing -tiimissä.

"En ole aiemmin kilpaillut Imatralla, mutta olen aina halunnut tulla kokemaan sen. Logistisesti Imatra on haastava matka, mutta toivon parasta ja että kaikki menee hyvin kisoissa," Johnson jatkaa.

Pierre Yves Bian, kuva Peter Guld.

Pierre Yves Bian, kuva Peter Guld.

Ranskalainen Pierre Yves Bian saapuu Imatralle toiveissa jatkaa menestystään North West 200 -kilpailun Supertwin-luokkavoiton ja Mansaaren TT-kilpailujen Supertwin -luokan 4. sijan jälkeen. Tänä vuonna miestä ei nähdä IRRC-sarjassa, vaan hän osallistuu vain isoihin yksittäisiin kilpailuihin.

"Viime vuoden IRRC mestaruuden jälkeen päätin keskittyä tänä vuonna vain isoihin kilpailuihin. Olen treenannut paljon ja valmistautunut hyvin, joka näkyy mielestäni tuloksissa, ja se on hienoa. North West 200 -kilpailun Supertwinin voitto oli jotain aivan uskomatonta," Bian hehkuttaa.

"Vaikka en ajakaan IRRC-sarjaa tänä vuonna sain kutsun tulla Imatralle ajamaan Superbikea, mikä on todella hienoa. Imatra on erityinen paikka, joten en halunnut missata tätä mahdollisuutta. Imatralla on hieno rata ja historia, monituhatpäinen yleisö ja ainutlaatuinen ilmapiiri, jota rakastan. Minulla on vain hyviä muistoja Imatralta, koska saavutin ensimmäisen podiumin siellä vuonna 2016 ja voiton seuraavina vuosina, " Bian lisää.

60-vuotisjuhlakisassa kova kattaus

Imatranajon 60-vuotisjuhlakilpailussa nähdään poikkeuksellisen kova kattaus niin kansainvälisiä kuin suomalaisiakin huippukuskeja. IRRC SBK:ssa kisaa noin 40 kuljettajaa, joista osalle Imatran katurata, nykyisin Jarno Saarinen Circuit Imatra, on jo ennestään tuttu. Joey den Besten, Didier Grams, Lukas Maurer, Laurent Hoffman ja Imatralla kesällä 2016 voittoon ajanut Vincent Lonbois. Heitä vastaan asettuu Joensuussa asuva Erno Kostamo, jonka ’tykitys’ radalla kuin radalla on hurjaa seurattavaa.

Erno Kostamo.

Erno Kostamo.

”Kun olin pieni, niin isä ja setä puhuivat paljon Imatran katuradasta, prätkämiehiä kun olivat. En voinut edes kuvitella, että jonain päivänä itse ajaisin siellä,” BMW:tä luotsaava Erno Kostamo kertoi Bike-lehden haastattelussa viime keväänä. Samassa haastattelussa hän muisteli myös Vuoksensuoran vauhtia.

”Mekaanikot kysyivät, että näinkö heidän varikkomuurilta näyttämäänsä taulua. Siinä suoralla oli nopeus parhaimmillaan 320 km/h, mikä jo sinällään oli vastaus kysymykseen.”

Superbiket todellakin kiitävät Vuoksensuoralla yli 300 km/h, joten kyseessä on täysin ainutlaatuinen ja uskomattoman vauhdikas kokemus.

IRRC-sarjan SSP-luokassa kisaavat muun muassa Pauli Pekkanen, Anssi Koski, Olli Konttinen, Tiia Seima, Markus Kilpeläinen, Kalle Mäntysaari, Sami Siimestö ja Ilari Nieminen. Ulkomaisista on syytä mainita muun muassa Marek Cerveny, Thomas Walther ja Christian Schmitz.

Kunniavieraat Agostini ja Länsivuori nähdään myös radalla

Giacomo Agostini.

Giacomo Agostini.

Kaikkien aikojen legendaarisin ratamoottoripyöräilijä, Imatrallakin menestystä saavuttanut Giacomo Agostini saapuu Imatranajon 60-vuotisjuhlien kunniavieraaksi.

Kesäkuun 16. päivä 80 vuotta täyttänyt Giacomo ”Ago” Agostini tunnetaan maailman voitollisimpana ratamoottoripyöräilijänä. Imatralla hän ajoi voittoon peräti 16 kertaa vuosina 1965 - 1975. Vuonna 1977 päättyneellä urallaan hän voitti viisitoista maailmanmestaruutta, joista kahdeksan 500-kuutioisissa ja seitsemän 350-kuutioisissa.

Vuonna 1945 syntynyt entinen ratamoottoripyöräilijä Teuvo ”Tepi” Länsivuorikin saapuu niin ikään heinäkuussa Imatralla. Urallaan hän ajoi 74 MM-osakilpailua ja voitti niistä kahdeksan. Lisäksi Länsivuori voitti tämän lisäksi kolme MM-hopeaa 350- ja 250-kuutioisissa kaudella 1973 ja 500-kuutioisissa kaudella 1976 sekä yhden MM-pronssin 500-kuutioisissa kaudella 1974.

Lauantaina ja sunnuntaina Agostini ja Länsivuori starttaavat näytösluonteisesti Jarno Saarinen Circuit Imatra -radalle perinteisillä kilpapyörillä kilpailujen välisillä tauoilla. Ago MV Agustalla ja Tepi Suzuki RG 500:lla.

Electric Superbike ja JHCX Ukkonen kisaamassa 

Aivan uutta näkökulmaa tämän vuoden Imatranajoon tuo kokeellinen Kolme Salamaa eSuperbike -luokka, jossa ottavat yhteen Twenten yliopiston ja LUT Yliopiston kehittämät, rata-ajoon tarkoitetut sähkömoottoripyörät.

Kilpailu toteutetaan kolmen kierroksen kilpailuna kelloa vastaan. Nopein kierrosaika voittaa.

JHC Ukkonen.

JHC Ukkonen.

LUT Yliopisto osallistuu kilpailuun JHC Ukkonen -nimisellä pyörällä, jota ajaa Pauli Pekkanen, Twente taas osallistuu kilpailuun kahdella kisapyörällä, joita kuljettavat Ilja Caljouw sekä Jorn Hamberg.

J. Hyneman Center (JHC) LUT-yliopistosta on kanssakäymisessä eurooppalaisten yliopistojen kanssa, joiden projektina on rakentaa ja kehittää mahdollisimman tehokas, rata-ajoon tarkoitettu sähkömoottoripyörä. Nämä sähkömoottorin voimalla äänettömästi porhaltavat, ’räätälintyönä’ tehdyt yksilölliset katurataraketit nähdään siis Imatranajo-tapahtumassa kisaamassa aikaa vastaan.

Myytinmurtajat-nimisestä tv-ohjelmasta tuttu keksijä Jamie Hyneman nimitettiin Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston eli LUT-yliopiston työelämäprofessoriksi marraskuussa 2021. Hyneman on ollut LUT-yliopiston kunniatohtori vuodesta 2017 ja osallistunut aktiivisesti nimeään kantavan J.Hyneman Centerin toimintaan sen perustamisesta lähtien. Toiminnan piirissä on ollut myös JHC Ukkonen -sähkömoottoripyörä.

Twente Superbike crew.

Twente Superbike crew.

Liput 

Ennakkoon www.nettilippu.fi ja www.lippu.fi sekä portilta. Nettilipusta löydät tapahtuma- ja istumapaikkaliput. Lippu.fi myy Imatranajo-liput ja Power Festival -liput. Voit ostaa myös yhteislippuja Imatranajoon ja Power Festivaliin.

Päivälippu ennakkoon 30€, viikonloppupaketti 50€, VIP-lippupaketit alkaen 169€: www.imatranajo.fi/content/fi/1/10091/Liput.html

Huom! Vuosien 2020 ja 2021 Imatranajoon jo ostetut liput käyvät sellaisenaan vuoden 2022 Imatranajoon.

Power Festival -iltatapahtuma Imatralla 1. ja 2. heinäkuuta: Liput alkaen 49,90 euroa. - www.tiketti.fi ja www.lippu.fi, lisätietoja www.powerfestival.fi.

Mukana festareilla Elastinen, ABREU, Teflon Brothers, Neljä Ruusua, BESS, Osmo’s Cosmos, Reino Nordin, Pelle Miljoona Band, Remu Plays Hurriganes, Mikael Gabriel ja JS16 & Mr.B.