Triumph TE-1

Triumph TE-1

TE-1 sähkömoottoripyöräproton suorituskyky haastaa vastaavat tämän päivän myynnissä olevat sähkömoottoripyörät, mutta eivät lupaa mitään poikkeuksellisen yllättävää. Toimintamatka latauksella on 161 kilometriä, mutta testausmenetelmää ei ole kerrottu kuten ei myöskään akun kokoa.

Moottorin teho on 130 kW / 175 hevosvoimaa ja kiihtyvyys 0-96 km/h 3,6 sekuntia ja 0-161 km/h 6,2 sekuntia. Latausaika välillä 0-80 % on puolestaan vain 20 minuuttia.

Tehosta puheenollen Lightning LS-218:n teho on 150 kW / 200 hv ja toimintamatka sama 161 km latauksella maantienopeuksilla.

Triumph TE-1

Triumph TE-1

TE-1 painaa 220 kilogrammaa, jonka Triumph väittää olevan 25 % vähemmän kuin kilpailijoilla. Sillä se peittoaa esimerkiksi Energica EsseEsse 9RS+:n, joka painaa 260 kg, mutta vastikkeena tämä tarjoaa pidemmän ajomatkan latauksella. Lisäksi se kiihtyy  0-100 km välin 2,8 sekunnissa. EsseEssen teho on "vain" 80 kW.

Brittivalmistaja aloitti sähkömoottoripyörämallien valmistukseen tähtäävän hankkeen toukokuussa 2019 ja fokus oli erityisesti sähkömoottoripyöräteknologian ja innovatiivisten integroitujen ratkaisujen kehittämisessä.

Triumph TE-1

Triumph TE-1

Projektissa ovat olleet mukana Triumph, Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd ja Warwickin yliopisto. Rahoitus on tullut nollapäästöisten ajoneuvojen tukea jakavalta virastolta.

Hankkeen vaihe numero neljä, eli Triumph TE-1 prototyypin käytännön testijakso maanteillä ja radoilla on nyt virallisesti saatu päätökseen, ja sen kaikki tavoitteet on saavutettu mukaan lukien sähkömoottoripyörän kehitystyön kehittämisen ja innovoinnin nopeuttaminen. Hanke tasoitti Triumphin tulevaa tietä sähkömoottoripyörien valmistajana.

Triumph TE-1

Triumph TE-1

Ajomatkaa latauksella on onnistuttu pidentämään regeneroivan jarrutuksen myötä samoin moottorin generaattorin ja voimansiirron häviöitä pienentämällä. Optimointia on jatkossa parantaa entisestään, tiedotteessa todetaan.

Akku- ja lataustekniikan kehittyminen on mahdollistanut 0-80% latauksen vain 20 minuutissa. Lataus kuitenkin hidastuu sen viimeisen 20 % aikana merkittävästi, mutta latausaikaa täyteen asti ei ole kerrottu.

Triumph TE-1

Triumph TE-1

Triumphin pääjohtaja Nick Bloor kommentoi hankkeen tuloksia todeten, että hanke on ylittänyt monet tavoitteet ja odotukset, mutta hän ei kuitenkaan paljastanut, milloin yritys aloittaa sähkömoottoripyörien valmistuksen. Tuotantopyörän suoritusarvot saattavat myös poiketa tässä kerrotuista.

Aiheesta aiemmin:

Triumphin sähkömoottoripyörän TE-1:n proto on valmis tosielämän testeihin

Triumph TE-1 sähkömoottoripyörä on jo prototyyppivaiheessa – katso kuvat

Triumphiltakin on tulossa sähkömoottoripyörä TE-1

Triumph kehittää sähkömoottoripyörää F1-talli Williamsin kanssa

Triumph TE-1

Triumph TE-1

Triumph TE-1

Triumph TE-1 ja koeajajana toiminut Daytona 200 ajon voittaja Brandon Paasch

Triumph TE-1

Triumph TE-1