Moottoripyörien pysäköinnin maksullisuus ja pysäköinnin tiukat rajoitukset ovat tuttuja Suomessa, mutta asenteiden tiukentuminen näkyy myös muualla maailmassa. Pariisissa moottoripyörien pysäköinti on ollut maksutonta, mutta siihenkin on tulossa muutos.

Eurooppalaisten Moottoripyöräilijöiden Yhdistysten Liitto FEMA teki motoristien edunvalvojana nettitutkimuksen siitä, mitä eurooppalaiset motoristit ajattelevat moottoripyörien pysäköinnistä.

Johtopäätös on, että moottoripyöräilijät kaikkialta Euroopasta haluavat voida pysäköidä pyöränsä minne tahansa, kunhan se ei häiritse jalankulkijoita tai muita tienkäyttäjiä. Vaikuttavat 89 % vastaajista oli tätä mieltä. Monissa muissa kysymyksissä näkyi kansallista hajontaa, kerrotaan FEMAn artikkelissa, mutta tästä vastaajat olivat enimmäkseen samaa mieltä.

"Moottoripyörän tai minkä tahansa moottoroidun kaksipyöräisen käyttö työmatkaliikenteessä vähentää liikenneruuhkia ja parantaa urbaania liikkuvuutta. Ainoa mitä pyydämme saapuessamme, on turvallinen ja helposti saavutettava pysäköintipaikka."

Minne pysäköidä

Vastaajista 42 % kertoi, että on epäselvää, minne on sallittua pysäköidä moottoripyörä siellä, missä he asuvat. Tämä kertoo siitä, että paikallisten viranomaisten pitäisi panostaa selvästi enemmän viestintään tienkäyttäjien kanssa. Jollet ymmärrä oman kaupunkisi sääntöjä, niin miten siellä vierailevat voisivat tietää, minne pysäköidä turvallisesti ja laillisesti?

Tilanne heikkenee entisestään, kun ajetaan ulkomaille: vain 15 % vastaajista kertoi, että on helppoa löytää ja ymmärtää moottoripyörän pysäköinnin säännöt.

Ajaminen töihin

67 % motoristeista haluaisi turvallisen ja parhaan parkkipaikan löytämiseksi, että moottoripyörien pysäköintialueet olisi erotettu autojen pysäköintialueista. Käytettäessä prätkää koulu- tai työajoon selviää, että koulut ja työnantajat eivät ole ajan tasalla nykyaikaisen liikenteen tarpeista. 38 % vastaajista kertoo, että heidän työ- tai opiskelupaikallaan on moottoripyörille osoitettu parkkipaikka.

Maksaako vai ei?

Ilmaisen pysäköinnin pitäisi olla motoristien osalta vallitseva käytäntö. Ajamalla moottoripyörällä autamme estämään tarpeettomia liikenneruuhkia, autamme pienentämään päästöjä ja pysäköidessämme emme juurikaan tarvitse julkista tilaa autoihin verrattuna.

Se ei tarkoita sitä, etteikö voisi olla olemassa myös maksullisia parkkipaikkoja. Kolme neljännestä kyselyyn vastanneista motoristeista kertoi olevansa halukas maksamaan pysäköinnistä, kunhan tarjolla on tiettyjä palveluja. Halutuimpia asioita maksullisilla pysäköintialueilla ovat varkauksien estoon liittyvät asiat sekä säilytystilat kypärälle ja mp-asulle.

69 % vastaajista ei ollut halukas maksamaan pysäköinnistä ilman palveluja. Neljännes ei halua maksaa missään tapauksessa, 44 % voisi maksaa neljänneksen siitä, mitä auton pysäköinti maksaa, 22 % puolet. Vain 4 % haluaa maksaa saman kuin autosta.

Jaettu liikkuvuus aiheuttaa ongelmia

Motoristien keskuudessa on kirjoittamaton sääntö, että pysäköit pyöräsi paikkaan, jossa se ei häiritse ketään eikä ole muiden tienkäyttäjien ja jalankulkijoiden tiellä. Tietysti asiassa on myös "itsekäs" elementti: jos prätkäsi on pysäköity riittävän kauas liikenteestä ja jalankulkijoista mahdollisuudet, että pyörääsi vahingoitetaan, ovat hyvin pienet.

Tällä hetkellä väärin pysäköidyt kaupallisten palveluntarjoajien maksulliseen yhteiskäyttöön tarkoitetut sadat ja tuhannet moottoroidut kaksipyöräiset aiheuttavat paikallisviranomaisille suuria ongelmia. Yhteiskäyttöön kuuluvat sähköpotkulaudat, polkupyörät, mopedit jne.

Melkein joka paikassa, missä näitä on tarjolla nämä aiheuttavat riesaa erityisesti pysäköinnin osalta. Vaikuttaa siltä, että kun ajoneuvo ei kuulu kuljettajalle, niin mahdolliset vahingot eivät vaivaa kuskia. Myös sosiaaliset taidot näyttävät hävinneen ja tämän tyyppiset ajoneuvot vain dumpataan mihin sattuu ajon päätyttyä, vaikka keskelle jalkakäytävää.

Tämä käyttäytyminen on haitallista myös motoristeille, sillä kun paikallisviranomaiset ryhtyvät toimeen riesaa vastaan, niin ne käsittelevät kaikkia kaksipyöräisiä moottoroituja kaksipyöräisiä samalla tavalla, ja äkkiä moottoripyörät, jotka on siististi pysäköity jalkakäytävän viereen, saavat sakon samalla kertaa.

Suomi, sarvikuonojen maa

Suomessa tilanne on tietenkin muuta Eurooppaa synkempi moottoripyörien pysäköinnin osalta. Prätkille osoitettuja pysäköintipaikkoja on äärimmäisen harvassa, eikä meillä ole vapautta pysäköidä moottoripyöriä samalla tavalla kuin polkupyöriä tai mopoja siitä huolimatta, että tilantarve ei juuri ole mopoa suurempi.

Suomessa ei myöskään voi pysäköidä pyörää poikittain auton pysäköintiruutuun, vaan sakon uhka on kategorinen. Ja pysäköintimaksu on tietenkin maksettava täytenä, vaikka yhden auton ruudussa olisikin neljä prätkää pysäköitynä.

Lisäksi autoilijat saavat surutta pysäköidä moottoripyörille tarkoitetuille pysäköintipaikoille, eikä se näytä kiinnostavan viranomaisia.