Eurooppalaisten moottoripyöräilijäjärjestöjen liitto ja edunvalvoja FEMA (Federation of European Motorcyclists' Associations) uutisoi, että automaattisesti ajavien autojen kolaritestijärjestelmä Euro NCAP Vision 2030 koskee myös niiden kykyä väistää moottoripyöriä.

Euro NCAP on uusien autojen turvallisuutta arvioiva järjestelmä. Se on perustettu 1997, joten se on jo neljännesvuosisadan ohjannut järjestelmien kehitystä ja parantanut autojen turvallisuutta törmäystestein. Tällä hetkellä se työskentelee saadakseen arviointi- ja tutkimusjärjestelmänsä siihen kuntoon, että se pystyy tutkimaan myös uusia autonomisesti ajavia autoja ja niiden ajoneuvojen ja infrastruktuurin väliseen vuorovaikutukseen perustuvia kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

Kokonaisuus antaa turvallisuuden osalta uusia mahdollisuuksia, mutta siinä on myös haasteensa. Kuten olemme aiemmin uutisoineet, Tesla on Yhdysvaltain Liikenneviranomaisen NFTSA:n hampaissa, koska sen autonomisen ajon järjestelmä aiheutti ainakin kolmen motoristin kuoleman viime kesänä. Tämä on vaikuttanut myös Euro NCAPin suunnitelmiin.

Onnettomuuksista enemmän täällä:

Teslan Autopilotti aiheutti taas moottoripyöräilijän kuoleman – jo kolmas viime kesänä

Tesla taas viranomaisten tutkittavana: kaksi motoristien kuolemaan johtanutta päälleajoa, riittääkö autopilotin "näkökyky" pimeässä?

Moottoroidut kaksipyöräiset mukaan

Euro NCAP haluaa marraskuussa julkistetussa Visio 2030 -ohjelmassaan ottaa moottoripyöräilijät ja yleisemminkin moottoroidut kaksipyöräiset (M2P) aiempaa paremmin huomioon.

Ohjelmassa kerrotaan, miten Euro NCAP suunnittelee testaavansa autonomisen ajon ja kuljettajaa avustavien järjestelmien toimintaa, kuljettajan keskittymistä, koneen ja ihmisen välistä liityntäpintaa, V2V- eli ajoneuvojen välisen viestinnän mahdollistamien turvajärjestelmien toimintaa, ajoneuvojen ja infran välistä viestintää sekä palo- ja termisestä kuumenemisesta aiheutuvien ongelmien riskiä sähköajoneuvoissa.

Samalla se kiinnittää huomiota moottoripyörien ja muiden M2P-ajoneuvojen turvallisuuden arviointiin.

Realismia ja verkottuneisuutta

Autojen törmäyksenestojärjestelmät laajenevat uusiin skenaarioihin, joissa huomioidaan jalankulkijat, polkupyöräilijät ja ensi kertaa myös M2P.

Testeistä tulee vähemmän teoreettisia: ne simuloivat realistisempia liikenneympäristöjä ja ottavat huomioon parhaat koneen ja ihmisen väliset käyttöliittymädesignit.

Autojen sisäänrakennettujen sensoreiden lisäksi niiden turvallisuus hyötyy kasvavassa määrin 4G/5G-verkkojen mahdollistamasta autojen ja verkkojen välisestä kommunikoinnista samoin kuin autosta autoon, autosta haavoittuvaan tienkäyttäjään ja autosta infrastruktuuriin tapahtuvasta kommunikaatiosta. Euro NCAP pyrkii ottamaan kaikki verkottuneisuuden muodot arvioitavakseen teknologianeutraalisti.

ABB Dynamicsin oikea pehmotestimoottoripyörä. Se heijastaa esimerkiksi Lidar-tutkan kaiun ja kulkee 80 km/h.

ABB Dynamicsin oikea pehmotestimoottoripyörä. Se heijastaa esimerkiksi Lidar-tutkan kaiun ja kulkee 80 km/h.

Vuonna 2024 tulee testattavaksi jo yhteys autosta moottoripyörään. Sen uskotaan olevan merkittävä virstanpylväs matkalla moottoripyörille ja M2P-laitteille turvallisempaan maailmaan. 

Lisäksi automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän testiprosessiin lisätään uusia kolarin vastapuolia nimittäin jalankulkijat, polkupyöräilijät ja M2P.

Ylläolevat parannukset eivät vielä takaa turvallisuutta, sillä käytännön testit tehdään varsin idealisoiduissa liikennetilanteissa, mutta tämän vuoksi Euro NCAP pyrkii painottamaan testiolosuhteita, sään ja valaistuksen muutoksia sekä vuorovaikutusta muiden tienkäyttäjien ja infrastruktuurin kanssa. Lisäksi sellaiset asiat kuin testiobjektin pienet ulkonäön muutokset saattavat vaikuttaa suuresti tuloksiin reaalimaailmassa.

Sää on luonnollisesti asia, johon testitilanteessa on vaikea vaikuttaa, joten järjestö ensi askeleena tutkii sään vaikutusta autonomisen ajon järjestelmiin.

Moottoripyörien turvavarusteiden testaamista?

On myös ehdotettu, että Euro NCAP tuottaisi ohjeistusta M2P-kuljettajille arvioimalla turvajärjestelmiä, kuten lukkiutumattomien jarrujen toimintaa (pakolliset nykypyörissä), vetoluistonestojärjestelmiä, linkitettyjä jarruja, sokeiden pisteiden järjestelmien toimintaa, kaarteissa lukkiutumattomia jarruja ja muita kuljettajaa avustavia järjestelmiä sekä pisteyttämällä näiden turvallisuutta lisäävän vaikutuksen. Samalla se voisi suosittaa muita järjestelmiä kuten esimerkiksi hätäsoitto-ominaisuutta M2P-ajoneuvoille.

Tämä tarkoittaisi myös sitä, että Euro NCAP testaisi sekä moottoroituja kaksipyöräisiä että niiden kuljettajien henkilökohtaisia suojavarusteita.

Euro NCAPin tavoitevisio kuulostaa hyvältä moottoripyöräilijöiden kannalta. Erityisesti järjestön perehtyminen ajoneuvojen väliseen viestintään ja M2P-ajoneuvoihin ja niiden ottamiseen huomioon testausjärjestelmissä voi tuoda todella paljon lisää turvaa motoristeille ja muilla kaksipyöräisillä moottoroiduilla ajoneuvoilla liikkuville.

Aiheesta aiemmin:

Hondalla nollavisio moottoripyöräkuolemien suhteen – onko tavoite mahdollista saavuttaa vuoteen 2050 mennessä, ja millä keinoin?

Tutkimus: Motoristit reagoivat kaupunkioloissa nopeammin - parantamisen varaa maaseututeillä

Risteysonnettomuus – tyypillisin auton ja moottoripyörän välisen kolarin tapahtumapaikka – verkottuneet ajoneuvot ratkaisu?

Motoristien edunvalvoja FEMA liittyi mp-valmistajiin varmistamaan moottoripyörien näkyvyyden autonomisten autojen maailmassa

Ducati: ajoneuvojen ja infrastruktuurin välinen verkottuminen avain mp-turvallisuuden parantumiseen