Hieman yli vuosi sen jälkeen kun Michele Pirro ajoi ensimmäiset testit Misanon radalla, työ "V21L" prototyyppien kisaversioiden valmistamiseksi on alkanut 2023 FIM Enel MotoE maailmanmestaruussarjaa varten.

Tuotanto alkoi joulukuussa, ja kaikki 23 pyörää ovat valmiina helmikuun puolivälissä. 18 kisakäyttöön tarkoitetun pyörän lisäksi valmistetaan viisi varapyörää. Jokaisen prototyypin asentavat Ducati MotoE kisaosaston erikoisteknikot samoin prosessein, samalla tarkkuudella ja yksityiskohtien huomioonottamisella, kuin millä rakennetaan MotoGP-pyörät.

Samaan aikaan valmistuksen kanssa on alkanut kisatiimien mekaanikkojen koulutus.

MotoE avaa uuden luvun

Ducatin historiassa "V21L" -prototyyppien valmistaminen tarkoittaa uuden, tärkeän luvun aloittamista. Bolognalaisvalmistajalle se on uusien taitojen kehittämistä tulevaisuutta varten. Samalla Ducati voi säilyttää lähestymistavan, joka on aina vauhdittanut sen DNA:ta: kokeilemisen erilaisilla teknisillä ratkaisuilla ja työskentelyn sen varmistamiseksi, että kaikkea mitä on kehitetty, voi käyttää harrasjakäyttöön suunnatuissa moottoripyörissä.

"V21L" on sähkömoottoripyörien MotoGP-luokan edustaja, jossa yhdistyvät elektroninen teknologia ja Ducatin kilpaosaston kehittämät alustaratkaisut sekä designprosessi ja projektinohjaus, joita tyypillisesti käytetään katupyörien, kuten Panigale V4:n kehitystyössä. Pyörässä yhdistyy kahden maailman paras osaaminen.

Kaikki tarvittavat Ducati MotoE kisapyörät ovat valmiina koitoksiin helmikuun 15. päivään mennessä.

Kaikki tarvittavat Ducati MotoE kisapyörät ovat valmiina koitoksiin helmikuun 15. päivään mennessä.

Mahdollistaa askelen katukäyttöön tarkoitettuun sähkömalliin

Ducatin pääjohtaja Claudio Domenicali näkee mallin merkittävänä asiana yritykselle; mahdollisuutena kokeiluun ja tietotaidon hankkimiseen sekä siihen, että Ducatilla on valmius ryhtyä tekemään katukäyttöön tarkoitettuja sähkömoottoripyöriä, kun akkuteknologia on siihen valmis. Kun paino, suorituskyky ja ajomatka latauksella ovat tarvittavalla, Ducatilta odotetulla, tasolla. 

MotoE merkitsee valmistajalle myös isoa askelta CO2-päästöjen vähentämiseksi tuotannossa. Yritys tutkii lisäksi synteettisten polttoaineiden (eFuel) käyttöä, joka voisi viedä polttomoottorien päästöt nollatasolle.

MotoE-luokassa järjestetään kaksi testiä, toinen Jerezin radalla 6.-8. maaliskuuta ja toinen Barcelonan radalla 3.-5. maaliskuuta. Varsinainen kisakausi alkaa Ranskan GP:llä 13. toukokuuta. 2023 MotoE maailmanmestaruussarjan kalenterissa on kahdeksan GP-kisaa, jossa ajetaan kaksi kisaa per viikonloppu. Luvassa on kisaa Misanossa Ranskan jälkeen, sitten Mugellossa 11.6. viikonloppuna, ja Sachsenringillä sitä seuraavana viikonloppuna. Assenissa kisataan 25.6. ja kesätauon jälkeen sarja jatkuu Silverstonessa 5. elokuuta kunnes koittaa kolme viimeistä kisaa: Red Bull Ring 20.8., Katalonia 2.9. ja Misano 10. syyskuuta.

Aiheesta aiemmin:

Tässä ne ovat, Ducatin V21L -MotoE-sarjassa käytettävän prototyypin tekniset tiedot

Päivän video: Ducatin uusi MotoE-luokan sähköprätkä radalla tositoimissa - tältä se näyttää ja kuulostaa