Kymiring hakeutui heinäkuussa 2022 velkasaneeraukseen, koska sillä on velkaa kaikkiaan 21,7 miljoonaa euroa. Suurimmat velkojat ovat A. Ahlström Kiinteistöt ja Nordea, jotka kumpikin peräävät yli 4 miljoonan euron saamisiaan. Velkojia on kaikkiaan kymmeniä.

Saneerausohjelmaehdotuksen äänestykseen osallistui 26 velkojaa, joista kaksi, Lahden kaupungin tapahtumayhtiö Lahti Events ja lisäpalvelu Kotka Oy, eivät hyväksy ohjelmaehdotusta, kertoo Yle.

Velkojat on jaettu neljään ryhmään, joista jokaisessa on kannatus ehdotuksen hyväksymiseksi. Kolmessa ryhmässä, vakuus-, yrityskiinnitys- ja julkisoikeudellisten velkojien ryhmissä, kaikki kannattivat ehdotusta, mutta neljännessä ryhmässä, etuoikeudettomissa velkojissa kannatusosuus oli 82 prosenttia.

Ratkaisu asiassa on nyt käräjäoikeuden käsiteltävänä mahdollisesti jo ensi viikolla. Mikäli käräjäoikeus päättää Kymiringin välttävän konkurssin, niin ratayhtiön saneeraus käynnistyy ohjelman mukaisesti. Mikäli käräjäoikeus päättää toisin, Kymiring menee konkurssiin ja yhtiön omaisuus realisoidaan.

Iitissä sijaitsevan Kymiringin radan talous rakennettiin suurelta osin MotoGP-luokan MM-kisojen varaan, mutta ensimmäistäkään kisaa ei koskaan päästy ajamaan radalla. Lähin kosketus MotoGP-kisoihin syntyi siitä, kun MotoGP-sarjan tallit kävivät tutustumassa rataan 2019. 

Aiheesta aiemmin:

Motocrossin MM-kisat siirretty Kymiringiltä Hyvinkäälle – kovia kokenut ratayhtiö hakeutui yrityssaneeraukseen

Yle: MotoGP-kisoja ei nähdä Kymiringillä ensi vuonnakaan

Vasta Vuoden moottoripyörätekona palkittua ratayhtiötä haetaan konkurssiin

Kymiringin tarina on taputeltu: käräjäoikeuden päätöksellä miljoonavelka vei konkurssiin