Kaikkein ensimmäiseksi kannattaa varmasti muistaa, että jokainen moottoripyöräilköön sillä tavalla kuin itse haluaa, ja mikä eniten kiinnostaa. Jos tykkäät ajaa radalla tai asvaltilla kyykkypyörällä, tai olet vaikka kruisereiden fani, tai himoat ajaa loputtomia kilometrejä touring-pyörällä, niin se olkoon sinun ansaittu ja oikeutettu ilosi. Niin sen pitääkin olla.

Ajat vain itseäsi varten ja toivottavasti moottoripyöräilet juuri sellaisella pyörällä ja tavalla kuin oma seikkailunhalusi sinua ohjaa.

Aprilia Tuareg 660

Aprilia Tuareg 660

 

11. Varaa valita

Useimmilla moottoripyörävalmistajilla on tänä päivänä mallistossaan vähintään yksi ellei useita adventuremoottoripyöriä ja syykin on selvä: ne kiinnostavat jatkuvasti kasvavaa seikkailuajamisen harrastajakuntaa ja tuovat mukavasti taaloja, jenejä ja euroja valmistajiensa taskuun.

Motoristille taas tilanne on suotuisa, sillä saatavilla on todella paljon ja erilaisia adventurepyörämalleja pienikuutioisista aina 1300-kuutiosenttimetrin tykkeihin asti.

Kun joka vuosi markkinoille tulee uusia malleja ja vanhoja päivitetään, niin adventurepyöriä löytyy myös käytettynä mukavasti.

Lisäksi seikkailupyöriin löytyy loputtomasti erilaisia varusteita, joten omaa pyöräänsä voi rakentaa juuri mieleisekseen. 

Uusi Yamaha Tenere 700 Rally Edition.

Uusi Yamaha Tenere 700 Rally Edition.

10. Adventurepyörällä pääset mihin tahansa

Joillakin pyörätyypeillä on varsin rajattu käyttötarkoitus. Joku sopii vain radalle, toinen asvaltille, mutta adventurepyörän paras puoli on, että sillä voi mennä minne tahansa. Laadukkaalla seikkailupyörällä voi ajaa huolettomasti ja mukavasti asvalttia, päräyttää sora- tai hiekkatielle tuntuman pysyessä parhaimmillaan samana, ja lisäksi pääset sillä metsäpoluille ja erämaahan. Voit ylittää ojia ja hiekkaa, laaksoja, jokia, vuoria, mitä nyt milloinkin tarvitsee.

Adventurepyörällä kaikki nämä ympäristöt ovat hallinnassa. Onpa seikkailupyöriä nähty ratapäivilläkin ja niillä on ajettu kadehdittavan nopeasti. Osaaminen merkitsee, myös ajamisen osaaminen pinnasta riippumatta.

Mutta jo adventurepyörän suunnittelussa on otettu huomioon, että sillä ajetaan erilaisilla pinnoilla ja paikoissa, joten sen ajo-ominaisuudet toimivat hämmentävän monissa olosuhteissa.

Harley-Davidson Pan America Special.

Harley-Davidson Pan America Special.

9. Adventurepyörän voi saada edullisestikin

Adventurepyörien lippulaivamallit, kuten isot Ducati V4 Multistrada,  KTM 1290 Super Adventure, BMW R 1250 GS tai Honda CRF 1100 Africa Twin saattavat olla kalliita uutena, mutta adve-pyöräkin kannattaa ostaa oman kukkaron ja tarpeiden mukaan. Vaihtoehtoja löytyy aina KTM:n 390 Adventuresta tai Honda CRF 300 Rallystä miltei kaikkiin mahdollisiin välikokoihin ja muutenkin keskikoon seikkailupyörät kiinnostavat yhä useampia. 

Se tarkoittaa sitä, että luokkaan tulee koko ajan uutuuksia. Pelin avasi Yamahan 700 Tenere, ja mukaan on tullut Aprilian 690 Turareg, Triumph, pienempiä Bemareita, ja viime marraskuussa Hondan uusi XL 750 Transalp ja Suzukin V-Strom 800. Myös kiinalaisvalmistajilla kuten Benellillä on malleja pelissä, intialaista Royal Enfieldiä unohtamatta.

Adventurepyörien hintaskaala on laaja, jo maahantuojien hinnastoja selaamalla voi löytyä yllättävän edullisia vaihtoehtoja.

Uutuuksien tulo tarkoittaa pyörien päivittämistä ja käytettyjen ilmestymistä markkinoille. Käytetyt ovat vielä usein jo valmiiksi hyvin varusteltuja, joten ne saattavat olla kaipaamasi edullisempi vaihtoehto. Kannattaa olla avoimin mielin matkassa.

Sitäpaitsi advepyörät ovat monipuolisia ja ne saattavat tyydyttää useamman pyörän tarpeen.

BMW R 1250 GS Rallye. Pinnavanteet kuuluvat erikoisvarusteluun.

BMW R 1250 GS Rallye. Pinnavanteet kuuluvat erikoisvarusteluun.

8. Varustelussa vain mielikuvitus rajana

Varsinkin kalliimman pään adventurepyöriin on sijoitettu jo tehtaalla valmistajan kaikki tekninen osaaminen. Niissä on rusain mitoin kuljettajaa avustavia moderneja järjestelmiä, kuten kaarteissakin lukkiutumattomat jarrut sekä vetoluiston esto, ajotapavalinnat, moottorin eri toimintojen ohjaaminen, jopa kaksoiskytkinautomaattivaihteisto huippuluokan kosketustoimisista värinäytöistä ja navigointijärjestelmistä puhumattakaan. 

Eikä kannata unohtaa niiden ajo-ominaisuuksia: alustaan on yleensä panostettu kunnolla, samoin jarruihin ja yleiseen käsiteltävyyteen. Edistyneimmissä on elektronisesti säätyvä semiaktiivinen jousitus, jonka parametrejä on helppo muuttaa napinpainalluksella.

Tarjolla on muitakin mukavuuksia, kuten lasertutkalla toimiva mukautuva vakionopeudensäädin, jos tavallinen ei riitä.

Silti advepyörät tarjoavat rajattomasti mahdolisuuksia kustomointiin: erilaisia teline- ja laukkusarjoja, kaatumarautoja, sumuvaloja, työkalukoteloja, bensakanistereita ja melkein mitä muuta tahansa aina limupullotelineeseen asti.

Pystyt siis rakentamaan pyörästä juuri haluamanlaisesi. Lisävarusteissa on todella valinnanvaraa!

KTM 1290 Super Adventure

KTM 1290 Super Adventure

7. Ajomukavuus tulee vakiona

Adventurepyörissä on leveä ohjaustanko sekä mukava, pysty ja avara ajoasento, josta on yleensä vielä helppo nousta seisomaan, kun ajetaan vaativammilla pinnoilla, röykkyisellä tai irtosoralla tai maastossa.

Mutta koska adventuremallit on suunniteltu ajettavaksi millaisella pinnalla tahansa, myös niitten jousitukseen ja istuinmukavuuteen on panostettu. Ne ovat mukavia kaikilla pinnoilla.

Nämä pyörät sopivat pitkienkin päivämatkojen ajoon. Tankkausväli saattaa olla 400-500 kilometriä, joten ne tarjoavat touring-tyyppiseen ajoonkin melkoista ajomukavuutta asvalttitielläkin. Tosin adventurepyörälle asvaltti edustaa usein vain siirtymää.

Advepyörissä on usein hyvä suoja ajoviimalta, lisäksi tuulilasi saattaa olla korkeudeltaan säädettävä ja pyörän etuosan muotoilu avittaa asiaa.

Uudet 2023 Suzuki GSX-8S ja V-Strom 800 E. Uudet moottorit, uudet tuulet.

Uudet 2023 Suzuki GSX-8S ja V-Strom 800 E. Uudet moottorit, uudet tuulet.

6. Mieletöntä tai sopivaa suorituskykyä

Vaikka adventuremoottoripyöräily kiinnostaisikin, se ei tarkoita, että sinun pitäisi tehdä kompromissiä pyörän suorituskyvyn suhteen. Toisaalta teho ei ole seikkailuajossa pääasia, eikä siitä maastossa välttämättä ole edes kummemmin hyötyä. Asia voi olla jopa päinvastoin, sillä iso teho tarkoittaa myös painon kasvua, ja sillä on maastossa merkitystä.

Mutta jos kaipaat tehokasta advepeliä, niin sellaisen saat esimerkiksi KTM 1290 Super Adventuresta, jonka väännökäs 1301 cm3 V-twin-moottori tuottaa 160 hevosvoimaa. Harley-Davidson Pan American 1250 cm3 V-twinin teho on puolestaan 150 hevosvoimaa.

Mikäli tämäkään ei vielä riitä, niin aina on Ducatin V4 Multistrada, jonka 1158 cm3 moottori tarjoaa 170 hevosen tehon.

Aika paljon pienemmälläkin teholla pärjää, ja parikymmentä vuotta sitten kukaan ei uneksinutkaan tällaisista lukemista, eikä kukaan silti valittanut pyöriä liian hitaiksi tai tehottomiksi. 30-50-70-100 hevosvoimaa? Valitse seikkailupyöräsi tehotarpeesi mukaan.

Esimerkiksi Hondan CRF 1100 Africa Twinissä on 102 hevosvoimaa, BMW:n R1250 GS:ssä 130.

Anssi Kivinen ja Africa Twin Kautokeinon vanhalla postitiellä Norjassa. Kuva: Juha Harmanen.

Anssi Kivinen ja Africa Twin Kautokeinon vanhalla postitiellä Norjassa. Kuva: Juha Harmanen.

5. Pitkäjoustoinen alusta sopii routateillekin

Adventuremoottoripyörien alustat ovat sukua enduro- ja offroad-pyörille. Niiden etu- ja takajousitusten joustomatkat ovat pitkät ja jousituselementit mitoitettu toimiviksi sekä matkustajan että lisäksi muunkin kuorman kanssa.

Järeätekoinen jousitus kantaa ja toimii kaikilla pinnoilla ja korkeissa pyörissä on myös riittävästi maavaraa.

Tämän päivän adventurepyörissä on hyvin toimiva iskunvaimennus, joten kyyti on parhaimmillaan pintamukavuudesta huolimatta myös jämäkkää, kun tarvitaan. Jousitus ei yleensä myöskään pohjaa, vaan kantaa hyvin.

Ducati Multistrada V4 Rally 2023.

Ducati Multistrada V4 Rally 2023.

4. Korkea ja vaikuttava ajoasento

Adventurepyörät ovat yleensä korkeita, missä on sekä huonot että hyvät puolensa. Jos olet riittävän pitkä, yletyt hyvin jaloilla maahan asti, mutta ajoasentosi on kuitenkin hyvä, eivätkä raajasi ole solmussa, kuten pienemmin mitoitetussa prätkässä.

Lyhyellä kuljettajalla on vaarana se, että pyörä voi tuntua liian suurelta, että se olisi mukava, tai että pyörän hallinnan tunne olisi riittävä. Näihin ongelmiin moni saa apua valmistajalta joko madalletun alustasarjan tai matalamman istuimen myötä.

Korkealla, pystyllä ajoasennolla on kuitenkin puolensa liikenteessä: näet yli autojen, mikäli jotain on tapahtumassa edessäpäin. Ajoasento on yleensä myös kapea, joten pystyt helposti liikkumaan istuimella.

Hiekalla tai offroad-ajossa seisomaan nouseminen parantaa pyörän hallintaa ja näköalaasi edelleen.

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT vm 2020.

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT vm 2020.

3. Adventurepyörät ovat lyömättämiä monikäyttöisyydessään

Käytännöllisyys ja monikäyttöisyys ovat seikkailuprätkiin sisäänrakennettuja ominaisuuksia. Niillä hoituu päivittäinen työajo tai viikonloppuna aamupalan nauttiminen jossain hienon näköalapaikan kahvilassa. Niillä voi ajaa asvaltilla, soralla, hiekalla tai metsässä, osallistua satunnaiseen ratapäivään tai käydä treenaamassa offroad-ajoa.

Ne soveltuvat kaikkiin ajo-olosuhteisiin ja toimivat vielä varsin hyvin niissä.

Yksi hyvä puoli on, että ne voidaan varustaa isoin laukuin. Tarjolla on monia laukkusarjavaihtoehtoja, joiden avulla voi helpottaa pitkänmatkanajoa. Lisäksi ne ovat turvallisia, joten ne mahdollistavat molempien paluun kotiin kunnossa ja hyvinvoivina. 

KTM Superadventure 1290 S vuosimallia 2021.

KTM Superadventure 1290 S vuosimallia 2021.

2. Seikkailupyörät on tehty kestämään

Adventurepyörät on suunniteltu kestämään laajaa kirjoia erilaisia haasteita: asvalttien routakuopista sorateiden pomppuihin ja polkujen kivikoihin. Mukaan kuuluu myös hypyistä laskeutuminen, kivikkoiset tiet, pyörän kolhiminen ja kaataminen sekä tietysti sateessa ja vesiesteiden yli ajaminen.

Ne on siis alkaa päälle rakennettu sietämään sellaisia asioita maalipintaa myöten ja lisäsuojat, kuten kaatumaraudat ja käsisuojat, jotka olet mahdollisesti itse asentanut, vain parantavat tilannetta: sekä pyörä että kuljettaja ovat turvassa, vaikka jotain pientä tapahtuukin.

Honda XL750 Transalp 2023.

Honda XL750 Transalp 2023.

1. Seikkailupyörät ovat hyvännäköisiä

Tässä kohtaa täytyy muistaa, että kauneus on katsojan silmässä, ja kaikkia seikkailupyörien ulkonäkö ei miellytä. Ja se on aivan normaalia.

Useimpien mielestä ne kuitenkin näyttävät hyviltä, ainakin tietyt merkit ja mallit ja hyvä, niillä sitten mennään.

Monen mielestä adve-prätkissä puhuttelee tiukka käytännöllisyys, tarkoituksenmukainen muotoilu kapeine linjoineen, katteineen ja nappularenkaineen.

Parasta ulkonälössä tietysti on se, kun näkee, että pyörällä on oltu juuri kunnolla möyrimässä: se on kurassa, savessa tai hiekasssa yltä päältä, niin että värit ja merkki jäävät miltei katsojan mielikuvituksen varaan.

Mutta tällöin ulkonäkö kertookin siitä, mikä niissä on parasta: niillä voi ajaa missä haluaa, milloin haluaa ja miksi haluaa. Siinä sitä kauneutta on kerrakseen.

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660.

0. Adventuremotoristit ovat hyvää porukkaa

Tämä nyt ei tietysti yllätä ketään, koska moottoripyöräilijät ovat yleensä ottaenkin tosi hyvää porukkaa. Yhteiset ajamisen ja reissaamisen kokemukset yhdistävät. Ehkä adve-motoristeja vielä enemmän, koska he tykkäävät monenlaisista haasteista ja ovat uteliaasti menossa kohti tuntematonta.

Aiheesta aiemmin:

EICMA: Tulihan se sieltä – Honda XL750 Transalp, kevyt adventure-enduro

Suzukilta kaksi uutta jämäkkää mallia: naku GSX-8S ja keskiluokan adve-pyörä V-Strom 800 E

Motouutiset koeajaa: Aprilia Tuareg 660 – vapautta seikkailuajamisen rajoitteista

Motouutisten Motovideolla koeajossa kesän kuumin adventurepyörä, Husqvarna 901 Norden

Parivertailussa adventuretouringpyörien kunkku BMW R 1250 GS ja haastajana KTM 1290 Super Adventure S: onko kulttimaineelle katetta?

Motouutisten ensi maistiaiset: Suzuki V-Strom 1050 - jo on hinta-laatusuhde kohdillaan!

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.