Yamahan uudet BOOSTER Easy -sähköpyörä ja BOOSTER S-pedelec on kehitetty Euroopassa vastaamaan kasvavaan puhtaamman, ketterämmän ja hiljaisemman kaupunkiliikenteen tarpeeseen. Mallien ulkoasu on hyvin samanlainen, ja niissä on sama kevyt runkorakenne.

Eroa on suorituskyvyssä: Easy-malli on sähköpyörä, jonka suurin poljinavusteinen nopeus on 25 km/h. BOOSTER on puolestaan AM-ajokorttiluokan S-pedelec, jonka suurin poljinavusteinen nopeus on 45 km/h.

Mallit ovat hauskan näköisiä: tulee mieleen Jopon sähköistetty versio: pienemmät vanteet kuin "täyskokoisissa" pyörissä ja paksut läskirenkaat. Samalla renkaat seuraavat 50-kuutioisten bensa-Jammujen ja MBK-skoottereiden jälkiä.

Molemmat mallit on varustettu etujousituksella. Pyörät sopivat helppohuoltoisuutensa ansiosta monenlaisille kuljettajille iästä ja taustasta riippumatta.

Varusteista ja moottorista

Malleissa on varusteena etuhaarukan suojat, etuosan suojus, etulokasuoja ja Supernova-ajovalot. Johdotukset on piilotettu ilmanottoaukkojen taakse. Tavarateline tarjoaa säilytystilaa. Molemmissa malleissa on säädettävä Royal Orbis -istuin ja integroitu Koso LED-takavalo.

Boostereiden voimanlähteenä on PW-sarjan uusin S2-moottori. Kevyt ja kompakti moottori painaa vain 2,85 kg. PW-sarjan S2-sähkömoottorin vääntömomentin (75 Nm) ja painon suhde on valmistajan tiedotteen mukaan yksi luokkansa parhaista.

Kuormituksen tunnistava avustus auttaa välittömästi poljinta painettaessa ja antaa tarvittaessa ajamista helpottavaa lisätehoa esimerkiksi vastamäessä ja -tuulessa. Kuljettaja voi kytkeä sähkömoottorin pois päältä valitsemalla Zero-tilan ja käyttää ainoastaan poljinvoimaa. Walk Assist -tilan avulla pyörää voi työntää kevyesti esimerkiksi jalankulkijoille varatuilla alueilla, joilla ajaminen ei ole sallittua.

Malleissa on 630 Wh 36 V akku. Akun voi ladata kiinnitettynä tai irrotettuna.

Nopeuksia ja ajomatkoja latauksella

Booster Easyn avustettu huippunopeus 25 km/h on eurooppalaisen sähköpyörälainsäädännön mukainen. Esimerkiksi alamäessä kuljettaja voi valita Zero-tilan ja saavuttaa suuremman nopeuden ilman moottoriavustusta.

Valittavissa on viisi toimintatilaa: +ECO, ECO, STD, HIGH ja AUTO. Näin kuljettaja voi valita ajoympäristöön ja olosuhteisiin parhaiten sopivan toimintatilan. Yamaha-sähkömoottorin vääntömomenttisuhde on +ECO-tilassa 50 % ja nousee HIGH-tilassa 280 %:iin. Tyypillinen kantama 75 kg:n painoisella kuljettajalla on +ECO-tilassa jopa 120 km ja HIGH-tilassa 60 km.

Booster puolestaan luokitellaan sähkömopoksi (L1e), joka vaatii AM- eli mopoajokortin ja asianmukaisen vakuutuksen.

Toimintatiloja on samat viisi kuin Easyssäkin. Arvioitu toimintamatka 75 kg:n painoisella kuljettajalla on +ECO-tilassa 110 kilometriä ja HIGH-tilassa 50 km.

Yamaha PW S2 -sähkömoottorin tuottama vääntömomenttisuhde alkaa +ECO-tilassa 60 %:sta ja nousee HIGH-tilassa 400 %:iin. Sähkömoottorin avustus vaimenee yli 40 km/h vauhdissa ja päättyy kun nopeus on 45 km/h.

Mittaristot eroavat

Boosterissa on 2,8 tuuman TFT-värinäyttö Yamaha Display C -käyttöliittymällä ja erillisellä ohjauskytkimellä. Näytöltä näkee yhdellä silmäyksellä kattavasti tietoja, kuten akun varaustason, ajonopeuden, avustustilan, kantaman, kellon, matkan pituuden, poljinnopeuden, kalorinkulutuksen ja ajan.

Bluetooth-yhteydellä mittaristoon kytketyn älypuhelimen avulla voi hyödyntää myös erilaisia kuntoilu- ja navigointisovelluksia.

Booster Easyn mittaristona on 1,7 tuuman LCD-näyttö. Sen perusversiossa on integroidut painikkeet, ja "aina päällä" oleviin tietoihin sisältyvät nopeusmittari, akun varaus ja avustustila. Valittavissa olevia ominaisuuksia ovat trippimittari, matkamittari ja toimintasäde.

Lähde: Yamaha. Tiedotteessa ei kerrottu pyörien hintaa eikä myöskään sitä, milloin ne ovat saatavilla Suomessa.