BMW M 1000 XR:n proto.

BMW M 1000 XR:n proto.

Müncheniläisvalmistaja esitteli M 1000 XR:n prototyypin tiistaina. Kyse on jo kolmannesta M-mallista, jonka voi lyhentää vaikkapa kirjaimin M XR. Nyt esitelty proto perustuu S 1000 XR, RR ja M 1000 RR -malleihin. Kyse on pitkän matkan sporttipyörästä, joka on varustettu supersportin ajo-ominaisuuksilla ja tarkoitettu sekä teille että kilparadoille.

M-kirjain on maailmanlaajuisesti BMW:n huippusuorituskykyisten mallien synonyymi ja tarkoitettu asiakkaille, joilla on erityisen kovat vaatimukset suorituskyvyn, loistokkuuden ja yksilöllisyyden suhteen. BMW esitteli ensimmäisen M-kirjaimella varustetun moottoripyörän jo 2019 ja on siitä lähtien myös tarjonnut M-erikoisvarusteita ja M-teho-osia. M RR- ja M R -mallit, esiteltiin sittemmin.

BMW M 1000 XR:n proto.

BMW M 1000 XR:n proto.

M 1000 XR prototyyppi juhlistaa BMW satavuotisjuhlavuotta sekä melkein sataa vuotta moottoriurheilussa. Se on sellaisen supersport, joka hallitsee sekä maantiet, pitkän matkan ajon että kisakäytön samalla itsevarmuudella ja sellaisella suorituskyvyn tasolla, joka on ennestään tuntematon tässä segmentissä, uhotaan BMW:n tiedotteessa.

Moottorina on BMW:n ShiftCam- eli muuttuvalla imuventtiilien ajoituksella varustettu rivinelikko, joka on peräisin BMW S 1000 RR -supersportista. Sen teho on 147 kW / 200 hevosvoimaa, ja pyörä painaa DIN normin mukaan täyteen tankattuna vain 223 kg. Sen alustateknologia, aerodynamiikka ja hallintaelektroniikka on suunniteltu nopeaan tieajoon, pitkän matkan ajoon sekä nopeille ratakierroksille. M XR on sporttimoottoripyörien crossover-malli, jonka suorituskyky on superbike-luokkaa.

BMW M 1000 XR:n proto.

BMW M 1000 XR:n proto.

Malliin on tehdasoptiona saatavissa M Competition Package, joka entisestään keventää pyörää ja tarjoaa vielä parempaa ajodynamiikkaa. M XR -proton huippunopeus on noin 280 km/h.

Aerodynamiikka oli yksi mallin avainkehityskohteita. M XR on varustettu siivekkeillä (winglet), jotka parantavat stabiiliutta korkeissa nopeuksissa ja kiihdytyksissä kiitos aerodynaamisen downforcen. Se myös pienentää pyörän wheelietaipumusta kiihdytyksissä.

M on varustettu samoilla jarruilla kuin M RR ja M R:kin. Ne on kehitetty Superbiken MM-sarjaan ja kantavat sinistä anodisoitua pinnoitetta ja M-logoa.

Lisätietoja pyörästä on luvassa kuluvan vuoden toisella puoliskolla. Pyörän esittelyvideon voit katsoa täällä.

Aiheesta aiemmin:

Mallijulkistus: BMW R 18 Roctane – puhdasta rockia ja korkeaoktaanista kyytiä

BMW satavuotisjuhlahumussa: uusi R 12 nineT -malli – vielä pelkistetympi roadster

Hienosti rakennettu BMW R 18 – mutta miksi sen nimi on "Iron Annie"?

Vakoilukuvat: BMW:n tuleva R 1300 GS on täynnä yllätyksiä

BMW:llä paras vuosi koskaan: yli 200 000 pyörän kaupan – yhden mallin menestys yllätti

BMW M 1000 XR:n proto.

BMW M 1000 XR:n proto.

BMW M 1000 XR:n proto.

BMW M 1000 XR:n proto.

BMW M 1000 XR:n proto.

BMW M 1000 XR:n proto.

BMW M 1000 XR:n proto.

BMW M 1000 XR:n proto.

BMW M 1000 XR:n proto.

BMW M 1000 XR:n proto.

BMW M 1000 XR:n proto.

BMW M 1000 XR:n proto.