Vaikka Imatranajon kuljettajalista on kansainvälisesti äärettömän kova, on suomalaisilla todella hyvät mahdollisuudet taistella kilpailun voitosta.

Luonnollisesti suurimpana suomalaishahmona esiin nousee Erno Kostamo, joka on tänä vuonna jo kansainvälisiä katuratoja mitannut ja niistä viimeisimpänä viilettänyt legendaarisella Mansaaren radalla, todetaan Imatranajojen järjestäjän tiedotteessa.

Kostamo ei varmasti lähde ajamaan mistään muusta kuin voitosta ja nopeimmasta kierrosajasta, eikä ole syytä epäillä, etteikö mies siihen pystyisi. Ilman mitään murheita hän on varmasti niitä, jotka vuolevat kultaa Vuoksen kuvankauniilla rannalla.

Emme ole kuitenkaan yhden kortin varassa, sillä laadukkaita ja nopeita kuljettajia on listalla useita. Yksi mielenkiintoisimmista on tietenkin Eeki Kuparinen, sillä hänellä homma on konkreettisesti verissä. Kun Eeki osallistuu kilpailuun, on hän kolmannen polven Kuparinen legendaarisessa kilpailussa, sillä hänen isoisänsä ja isänsä ovat niin ikään tällä radalla taistelleet.

Kuparinen muistetaan takavuosien rämäpäänä, mutta viimeiset vuodet ovat nivoneet paketin kasaan ja nyt hän on hyvin suoritusvarma kuljettaja, jolta on lupa odottaa hyviä tuloksia.

Imatran historiasta hänet saatetaan muistaa vuoden 2016 näytösajosta, jossa hän pisteli Kawasakin H2R:n sarvissa tutkaan 345 kilometriä tunnissa.

Kuljettaja, jota on jo hyvän aikaa pyritty saamaan katuratapuolelle, on Eemeli Lahti, joka niin ikään tunnetaan kovasta suorituskyvystään. Kuljettajan lähipiiri on sitä mieltä, että jo lapsena nähtiin, että tästä kaverista tulee kuljettaja ja niin on käynyt. Menestystä on tullut sekä Suomesta että ulkomailta.

Aivan kuumimpaan kärkeen voi olla vaikea työntyä, mutta kaikki on mahdollista, sillä Lahti on äärimmäisen nopea oppimaan radat ja omaksumaan erilaiset pyörät. Hän on erinomainen esimerkki kuljettajasta, jonka kannattaa lähteä Imatralle, joka on kuitenkin ehkä paras katurata ensimmäisiin kilpailuihin. Lahti ajaa kahdessa luokassa, joten kannattaa laittaa kaveri seurantaan.

Ei ole kilpailua, jonka yhteydessä ei joillain tapaa mainittaisi suomalaista sisua. Jos mietitään sitä ja työmoraalia, niin niiden ruumiillistuma on Kirsi Kainulainen. Hän on Imatralla kurvaillut sivuvaunun kyydissä, mutta osallistuu nyt kilpailuun ensi kertaa soolopyörällä. Alkukausi on ollut vaikea, mutta Imatralla on lupa odottaa hyviä tuloksia.

Rata on hänelle tuttu ja kalusto kunnossa, joten avaimet hyviin suorituksiin ovat suoraan hänen käsissään. Kainulainen on periksiantamaton kuljettaja, joka laittaa kilpailussa kaiken peliin. Sitä on ilo seurata.

Kilpailemassa nähdään myös todellinen Imatran kestomenestyjä Pauli Pekkanen, joka on tuttu näky Vuoksen palkintokorokkeella. Pauli varmasti janoaa uusintaa viimevuotisesta supersportluokan lähdöstä, jossa johtoasemassa, vain muutama kierros ennen maalia hänen Triumphinsa antautui ja tuloksiin kirjattiin näin ollen DNF.

Imatralla ollaan enemmän kuin tyytyväisiä siihen, että uusia kuljettajia saadaan katuratojen ulkopuolelta. Näitä koitoksia pidetään ihan syystäkin vaarallisina, mutta juuri tämä rata on omiaan siihen ensi kosketukseen. Se on selkeästi turvallisempi kuin moni muu, mutta tarjoaa silti huikean elämyksen.

Katuradan ja tavallisen ratamoottoripyöräilyn eron pystyy aistimaan myös tavallinen katsoja, sillä kuljettajien kunnioitus toisiaan kohtaan huokuu joka paikassa. Radalla ei tehdä kaikkein typerimpiä juttuja, sillä pieni virhe voi johtaa rajuun tilanteeseen. Kilpailussa ajetaan täysillä, eikä anneta tuumaakaan periksi, mutta mikä parasta, kilpailun jälkeen sunnuntaina kaikki kuljettajat mahtuvat sulassa sovussa samaan oluttelttaan.

Imatranajot ajetaan 1.-2.7 2023.