Pavel Malanik

Pavel Malanikin valmistama 4,4 litran J.A.P. V8 -lentokonemoottorilla varustettu moottoripyörä.

Pavel Malanik ei kustomoi moottoripyöriä, vaan rakentaa ne alusta alkaen itse. Hänen tuorein luomuksensa on käsintehty moottoripyörä varustettuna käsintehdyllä J.A.P. 4,4 litran moottorilla.

John A. Prestwich & Co – eli tuttavallisemmin J.A.P. – aloitti valmistamalla moottoripyörän moottoreita. Asiakaskuntaan kuului erittäin tunnettuja moottoripyörävalmistajia kuten HRD, joka myöhemmin loisti maailmalla Vincentinä, sekä erityisesti Brough Superior ja Triumph Motorcycles. J.A.P. tunnettiin erityisesti kisamenestyksestään, mutta toisen maailmansodan aikana se valmisti myös lentokoneenmoottoreita.

Pavel Malanik

Pavel Malanikin valmistama 4,4 litran J.A.P. V8 -lentokonemoottorilla varustettu moottoripyörä.

Kuvissa näkyvä moottoripyörä, Pavel Malanikin 4,4 l V8 J.A.P. -moottoripyörä on kokonaan käsinrakennettu. Malanik on tsekkiläinen työkaluseppä, joka on työskennellyt moottoripyörien parissa miltei puoli vuosisataa. Kuten kuvistakin näkyy, taitavana mekaanikkona mies voi tehdä metallista mitä vain.

Moottoripyörien lisäksi Malanik on kiinnostunut varhaisista lentokoneista. Oheisen pyörän moottori on uudelleen luotu ja käsin rakennettu J.A.P.:n 4,4 litrainen V8 lentokonemoottori. Malanik valmisti moottorin matkattuaan kotoaan Tsekistä Lontoon tiedemuseoon, jossa on alkuperäisen moottorin säilynyt versio. Joten mies pystyi tutustumaan moottoriin ja ottamaan siitä mittoja.

Museon väki oli todennut, että heidän J.A.P.-moottorinsa palvelisi yleisöä paremmin, jos he leikkaisivat osan siitä auki. Tämä ei pelkästään tehnyt moottorista paljon kiinnostavampaa näyttelyesinettä, vaan samalla yleisö voisi tutkia moottorin sisuskaluja, minkä Pavel nimenomaan tekikin.

Pavel Malanik

Pavel Malanikin valmistama 4,4 litran J.A.P. V8 -lentokonemoottorilla varustettu moottoripyörä.

Seuraava haaste syntyi Pavel Malanikille siitä, että V8 lentokoneen moottoria ei koskaan oltu sovitettu moottoripyörään. Tämä tarkoitti sitä, että mies joutui luomaan ja rakentamaan kaiken muunkin moottorin ympärille.

Teräsputkirunko kantaa pitkää moottoria ja vaihteistoa. Veto takapyörälle on varmistettu kahdella ketjulla. Myös voitelujärjestelmä on käsin tehty, samoin öljy- ja polttoainetankit. Ulkoasu on viimeistelty harmaalla maalilla ja ajankohtaan sopivalla nikkelipinnoituksella, joten sekä pyörän että moottorin ulkonäkö on autenttisen vahva ja vaikuttava.

Pavel Malanik

Pavel Malanikin valmistama 4,4 litran J.A.P. V8 -lentokonemoottorilla varustettu moottoripyörä.

Lähteet: Silodrome ja Bike Exif. Malanikin Facebook-sivulle pääset tästä.

Aiheesta aiemmin:

Miksi Sturmey-Archerin vaihteisto ja JAP:in tonninen V2-kone vuosimallin 1922 moottoripyörässä nostavat pyörän hinnan 300 000 euroon?

Kellarilöytö: 104 vuotta saman perheen hallussa ollut Royal Ruby -moottoripyörä myynnissä

Hieno speedwaypyörien historiallinen kokoelma tulossa myyntiin – hinnat hiuksia nostattavia

Salat paljastettu: Mikä tekee tästä huutokaupan olevasta 1925-mallin Brough Superiorista supertähden?

Pavel Malanik

Pavel Malanikin valmistama 4,4 litran J.A.P. V8 -lentokonemoottorilla varustettu moottoripyörä.