Brittipariskunta Graham ja Diane Sykes osallistuivat Elvington Speed Weekille toukokuun lopulla ja löivät pöytään uuden ennätysluvun: 3,878 sekuntia seisovalle kahdeksasosamailille. Loppunopeus höyryjötikälle ehti nousta peräti 264 kilometriin tunnissa.

Grahan Sykes toimi drag-pyörän kuljettajana ja kertoi, että pyörä senkuin jatkoi kiihtymistään 290 km/h pian maalimerkin jälkeen.

Force of Naturen luoja, Graham Sykes.

Force of Naturen luoja ja ennätyskuski Graham Sykes.

Blogipostauksessa tiimin sivuilla kerrotaan, että "Paljon lisää tehoa on luvassa, ja olen varma siitä, että ajamme nopeamman ajan tulevien kuukausien mittaan".

Sykesin pyörä on täysverinen dragsteri. Siinä ei kuitenkaan ole keulimista estävää tankoa takana, koska takapyörä ei ole vetävä pyörä.

Sen sijaan, kun vihreä valo syttyy, Sykes roikkuu kiinni, minkä pystyy ja yrittää pitää pyörän oikeassa suunnassa. Samaan aikaan valtavat höyrysuihkut purkautuvat taaksepäin kahden suuttimen kautta ja pyörä singahtaa eteenpäin kuin raketti.

Kiihtyvyys on hurjaa, minkä voi huomata tämän linkin takana olevasta Facebook-videosta, jota ei valitettavasti voinut upottaa tänne sivulle.

Force of Nature.

Force of Nature.

Katteen alla pyörässä on valtava korkeapainehöyrysylinteri, ja epäilemättä Sykes on tietoinen siitä myös ajaessaan.

New Atlas kertoo, että Scott Truax rakensi höyrypaineella toimivan raketin Eddie Brownille, kun tämä uusi Evel Knievelin stuntrakettihypyn Snake River -kanjonin yli. Sen tehoksi arvioitiin 10 000 hevosvoimaa, ja se kiihtyi jopa 700 km/h nopeuteen – pystysuoraan ylöspäin!

Tätä taustaa vasten Force of Naturella, vaikka se onkin paljon pienempi höyryraketti kuin Brownin, kiihtyvyyttä on varmasti varastossa tulosparannuksia ajatellen.