Erno Kostamo ajoi Belgiassa Benelux Trophy Superbike - ja IRRC Superbike -sarjoissa. Molemmat pitivät sisällään kaksi lähtöä sunnuntaina, eli neljä starttia samana päivänä.

– Neljä kisaa yhteen päivään puolentoista tunnin välein,  on aika paljon. Sai siinä ihan ajaa, myönsi Kostamo. 

– Kun lisäksi ei ollut toista mekaanikkoa mukana, vaan ajamisen ohessa pyörin itse toisena mekaanikkona. Vaihteeksi tehtiin yksi moottorinvaihtokin tässä ohessa, niin oli ihan täyteläinen viikonloppu. On ihan kaikkensa antanut olo. Normaalisti nämä karkelot tarvitsevat 2-3 mekaanikkoa.

Aika-ajoissa Kostamo sijoittui Benelux Trophy Superbike -sarjassa viidenneksi ja IRRC Superbikessa kolmanneksi.

– Eilen saatiin aika-ajot ajettua kuivassa kelissä. En ollut tyytyväinen tuloksiin. Pääsin samaan kierrosaikaan kuin edellisinä vuosina, mutta nyt on Mansaaren ajot ja muutenkin paljon kilsoja takana, niin  pitäisi olla kehitystä edellisiin vuosiin verrattuna. Osasyy oli moottorissa, siinä ei kulku riittänyt. Suurin syy on kuitenkin kuskissa. Pyörä tuntui hyvältä, mutta en saanut siitä kaikkea potentiaalia irti. Iltahommina vaihdettiin mekaanikkoni Pekan (Oikkonen) kanssa moottori, sama mikä jo Imatralla oli parempi kulkuinen.

– Aamun ensimmäinen kilpailu ajettiin vesisateella. Toisen kilpailun aikana oli puolihullu keli, eli paikka paikoin oli kuivaa ja taas toisaalla märkää. Sen ajoin kuivan kelin renkailla. Kolmas kisa päästiin ajamaan täysin kuivalla kelillä. Ne kaikki lähdöt voitin. Neljänteen kisaan lähtiessä alla oli seitsemän kisan voittoputki.

– Viimeistä kisaa johdin neljänteen kierrokseen asti. Sitten alkoi satamaan vettä oikein kunnolla ja keli kävi hurjemmaksi, jolloin päätin ajaa järkevämmin ja laskin riskitasoa alas. Oli kuitenkin tullut päivä ajettua ja voitettua kolme edellistä kisaa, niin mielummin tullaan ehjänä, kuin raatoauton kyydissä maaliin. Olen ihan tarpeeksi pyörinyt täällä sairaaloissa ja kun en ajanut pisteistä, niin vakiinnutin paikkani kolmanneksi ja jäin odottamaan, jos joku sattuisi tekemään virheen, jolloin olisin päässyt kuittaamaan. Kun kisaa oli ajettu kaksi kolmasosaa,  järjestäjät liputtivat kisan poikki. Vettä tuli sen verran paljon, että mielestäni sen olisi pitänyt keskeyttää jo aikaisemmin, mutta kun ”kärkiukko” jatkoi ajoaan, niin ei keskeytetty. Viimeisestä kisasta tuli kolmas sija.

Chimay on tunnettu oluistaan. ´Palkinto-oluet pitää yrittää juoda sopivan tilaisuuden tullen. Edellinen Chimayn kolmen litran pullo jai talveksi kuorma-autoon ja posahti siellä pakkasesta´, kertoi Erno Kostamo.

Chimay on tunnettu oluistaan. ´Palkinto-oluet pitää yrittää juoda sopivan tilaisuuden tullen. Edellinen Chimayn kolmen litran pullo jai talveksi kuorma-autoon ja posahti siellä pakkasesta´, kertoi Erno Kostamo.

– Vaikka vielä jäi parannettavaa, kun eiliseen en ole ihan tyytyväinen, niin kaiken kaikkiaan viikonlopusta jäi hyvät fiilikset. Tuloksellisesti  aika täydellinen viikonloppu. Ja tällä kertaa voi sanoa, että viides kerta toden sanoo. Aikaisempina vuosina täällä Chimay:ssa on ollut joko moottori palasina tai kuski sairaalassa.

– Seuraava kisa ajetaan Tsekin Horicessa 12.-13. elokuuta. Me lennetään tässä välillä Suomeen. Säästösyistä kalusto jää nyt Saksaan, josta se tuodaan rekalla Tsekkeihin. Jos olisi budjettia enemmän, niin kalusto kulkisi tietenkin mukanamme,  totesi Erno Kostamo.

IRRC Chimay:n kaikki tulokset löytyvät täältä: https://results.ris-timing.be//vitesse/chimay/2023/index.htm

Edit 25.7. klo 8.37: korjattu Tsekkoslovakia Tsekiksi.

Aiheesta aikaisemmin: 

Fanit tarjoavat Imatran kuninkaalle, Erno Kostamolle, Jarno Saarisen saappaita

Imatranajon ensimmäinen päivä oli täydellistä suomalaishallintaa

Erno Kostamo Mansaaren nopein tulokas Superbike -luokassa: "Jos ote herpaantuu, helähtää heti"

Katuratamoottoripyöräilijä Erno Kostamon kilpaura on kestänyt kohta 20 vuotta: "Kehitys loppuu tyytyväisyyteen"

IRRC-sarjassa ajava Erno Kostamo: Moottoriurheiluyhteisö, nyt tarvitsen tukeanne

Ratamoottoripyöräily, IRRC: Kostamo tähtää kärkeen Chimayssa