Autoliv kertoo parantaneensa yli 200 miljoonan tienkäyttäjän turvallisuutta kiitos kokonaisvaltaisen lähestymistapansa moottoripyörien ja skoottereiden turvallisuuteen. Luvassa on kuitenkin vielä parempaa: moottoripyörien turvatyyny, jonka tuotanto alkaa vuoden 2025 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.

Autoliv puhuu bag-on-bike airbagista, ja lupaa sen voivan vähentää merkittävästi moottoroitujen kaksipyöräisten (M2P) kuljettajien vakavan loukkaantumisen riskiä etusuunnassa tapahtuvissa onnettomuuksissa.

M2P-kuljettajien määrä jatkaa kasvuaan kaupungistumisen ja kaksipyöräisten käytännöllisyyden vuoksi. Monissa skoottereissa ja moottoripyörissä on jo edistynyttä turvateknologiaa, kuten lukkiutumattomat, eli ABS-jarrut ja vetoluiston esto. Turvatyyny on luontainen seuraava askel.

– Autoliv on sitoutunut "Saving More Lives" -visioonsa ja tuottamaan ihmishenkiä säästäviä ratkaisuja liikenteelle ja yhteisölle. Sen vuoksi kehitämme erityisesti haavoittuvia tienkäyttäjiä, kuten M2P-ajoneuvojen kuljettajia, suojaavia ratkaisuja. Näiden tuotteiden kehittäminen on integroituna osana kestävän kehityksen asialistallamme, toteaa Autolivin pääjohtaja ja puheenjohtaja Mikael Bratt.

Bag-on-bike – täydellinen airbag-järjestelmä

Skootteriin sijoitettu ilmatyyny.

Skootteriin sijoitettu ilmatyyny. Kuva: Autoliv.

Autolivin tekemä tutkimus moottoroitujen kaksipyöräisten osalta sekä ajokäyttäytymisen että onnettomuuksien suhteen on tuottanut kahta eri tyyppiä ratkaisuja: ajoneuvossa sijaitsevat ja kuljettajan yllä olevat ratkaisut.

Ensimmäistä ryhmää edustava ja ensimmäisenä markkinoille tuleva tuote on bag-on-bike airbag, jonka tuotanto alkaa 2025.

Ratkaisussa on mukana ilmatyyny ja yrityksen kehittämä elektroninen törmäyksenilmaisin. Airbag sopii moniin erityyppisiin moottoripyöriin ja on kustannustehokas.

Tavoitteena kuolinonnettomuuksien puolittaminen

Autolivin tavoitteena on globaalisti puolittaa tieliikenteen kuolinonnettomuudet, ja jotta siihen päästäisiin, täytyy M2P-ajoneuvojen turvallisuutta parantaa. Yritys käyttää työssään hyväkseen reaalimaailman tarjoamaa dataa, seuloo liikenneonnettomuuksia ja siten tuntee useimmiten esiintyvät onnettomuus- ja loukkaantumistyypit.

– Virtuaalisen ja fyysisen testauksen avulla olemme demonneet airbagin tuomia etuja edestä päin tapahtuneissa törmäystilanteissa ja tiedostamme, että vielä on tarvetta lisäratkaisuille, jotka kattaisivat useampia törmäystilanteita ja kuljettajien erilaisia käyttäytymismalleja, Autolivin tutkimusjohtaja Cecilia Sunnevång pohtii.

Moottoripyöräilijöiden turvallisuus on monien maiden lainsäätäjien ja kuluttajien törmäystestialan organisaatioiden fokuksessa. Esimerkiksi Euro NCAP on kohdistamassa huomiota laajennettuun moottoripyörän kuljettajien turvallisuuteen sekä pohtimassa ajoneuvojen törmäyksen väistökyvyn testausta ja sisällyttämässä M2P-ajoneuvot mukaan törmäysskenarioihin. 

Lähde: Autoliv.