Triumph julkisti uudet Speed 400 ja Scrambler 400 X -mallinsa jo kesäkuun lopulla. Kyseiset mallit on kehitetty yhteistyössä intialaisen Bajaj Auton kanssa, ja ne myös valmistetaan Intiassa, jossa ne ovat jo tulleet myyntiin. Mallien vienti laajenee maailmalle, mahdollisesti myös Suomeen, vuoden 2024 alusta.

398 cm3 yksisylinterisellä moottorilla varustetut uusklassiset mallit kamppailevat Intiassa Royal Enfieldin 350-kuutioisten ja vähän isompien mallien kanssa, länsimaissa ne halajannevat moottoripyöräilyä aloittelevien tai juuri A2-korttiluokkaan siirtyvien sieluja.

Moottori on nestejäähdytteinen ja varustettu polttoaineen suihkutuksella, 4-venttiilikannella ja kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla (DOHC) sekä vastakkaiseen suuntaan pyörivällä tasapainotusakselilla. Moottorin huipputehon pitäisi olla 39,5 hv / 8 000 rpm ja maksimiväännön 37,6 Nm / 6500 rpm.

Triumph Scrambler 400 X ja Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X ja Speed 400 vuosimallia 2024.

Mallit on asianmukaisesti varustettu USD-etuteleskoopilla, nelimäntäisillä radiaalisatuloilla, poiskytkettävällä vetoluistonestolla ja kaksikanavaisilla ABS-jarruilla. Vetoluistonesto on poiskytkettävissä Scrambler 400 X -mallissa offroad-ajoa varten.

Moottorin tyyli on perua merkin isommista twineistä, mustaksi pulverimaalattuine moottorikoteloineen, koneistettuine jäähdytysripoineen ja kolmionmuotoisine laturinkotelon kansineen. Sylinteriä on kallistettu hieman eteenpäin.

Molemmat mallit on varustettu Boschin ride-by-wire-moottorinohjausjärjestelmällä sekä luistokytkimellä. Valojärjestelmä on toteutettu Ledeillä.

Mittaristo koostuu perinteisestä analogisesta nopeusmittarista sekä yhdistetystä LCD-näytöstä, josta selviävät kierrosnopeus, polttoaineen määrä sekä valittu vaihde.

Usb-C-portti mahdollistaa lisälaitteiden, kuten navigaattorin tai älypuhelimen, virransyötön tai latauksen ajon aikana.

Molemmissa malleissa käytetään uutta putkirunkoa ja pulttikiinnitteistä takarunkoa. Etuteleskooppi on 43 mm putkihalkaisijaltaan ja takana on monovaimennin lisäsäiliöllä ja säädettävällä jousen esijännityksellä. Scrambler-version jousitus on pitkäiskuisempi sopiakseen paremmin offroad-ajoon.

Polttoainetankin tilavuus on 15,6 litraa ja polttoaineenkulutus valmistajan ilmoituksen mukaan 4 litran luokkaa sadalla kilometrillä. Tätä kirjoitettaessa ei ole tietoa 400-mallien tuonnin aloittamisesta Suomeen tai hinnoittelusta.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

2024 Triumph Speed 400

Triumph Speed 400:ssa on kuten nimikin antaa vaatia, sukunäköisyyttä muiden Speed-mallien, kuten Spped Twin 900:n kanssa. 

Ensiasennusrenkaina mallissa on Metzelerin  Sportec M9RR -renkaat, 110/70 R17 edessä ja takana 150/60 R17. Etupyörä on varustettu 300 mm:n jarrulevyllä ja nelimäntäisellä satulalla. Takana on 230 mm levy ja kelluva satula.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Kuvien perusteella pyörän ajoasento on neutraali, ja sen ohjaustanko asennettu hieman alemmas ja eteenpäin kuin Scramblerissa. Istuinkorkeus on matalahko 81,5 cm. Pyörän tankattu paino jää valmistajan mukaan 170 kilogrammaan.

Vuosimallin 2024 Triumph Speed 400 tulee saataville kolmena eri värityksenä: Phantom Black, Carnival Red ja Caspian Blue.

Scrambler 400X

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Scrambler-versiossa on paljon samaa, mutta muutama muutos saa sen paremmin sopimaan kevyehköön dualsport-käyttöön. Visuaalisesti mallinäköä on haettu mm. isommista Scrambler 900- ja 1200-malleista.

Mallin jousitusta on säädetty paremmin sopivaksi offroad-ajoon. Joustomatka on kasvatettu 150 millimetriin sekä edessä että takana. Mallin alumiinivalusta valmistettu etuvanne on halkaisijaltaan 19 tuumaa, ja ensiasennusrenkaana on 100/90 R19 Metzeler Karoo Street. Takana rengaskoko on 140/80 R17.

Eturenkaan jarrulevyn kokoa on kasvatettu 320 millimetriin.

Scramblerin akseliväli on 1417 millimetriä, 40 millimetriä pidempi kuin Speed-mallissa. Myös istumakorkeus on suurempi, 83,3 senttimetriä.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Malli on lisäksi varustettu ylemmäs sijoitetulla ohjaustangolla ja paremmin seisoaltaan tapahtuvaan ajoon sopivilla jalkatapeilla.

Maastokelpoisuutta korostavat käsisuojat ja ajovalon, jäähdyttimen sekä öljypohjan lisäsuojat. Tankatuksi painoksi valmistaja ilmoittaa 179 kg.

Vuosimallin 2024 Triumph Scrambler 400X tulee saataville kolmena eri väriyhdistelmänä: Phantom Black ja Silver Ice, Matt Khaki Green ja Fusion White sekä Carnival Red ja Phantom Black.

Kuvat: Triumph Speed 400

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Triumph Speed 400 vuosimallia 2024.

Kuvat: Triumph Scrambler 400 X

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.

Triumph Scrambler 400 X vuosimallia 2024.