Näyttävän ja yleisöystävällisen X-trialin mestaruuksista kilpailtiin vaihtelevassa säässä. Sade loi lisää haastetta radalle, jonka esteiden kuljettamiseen tarvittiin kolmen rekka-auton verran tukkeja, kiviä ja muita esteitä, joita kilpailijat taitavasti suorittivat. Radalle oli saatu aikaiseksi nousuja, laskuja ja taitoa vaativia käännöksiä ja mutkia. Trial on yleisölle helposti seurattava laji. Kilpailijoiden taiturointia ja tasapainoilua voi seurata mielenkiinnolla vähän vähemmän lajia tuntevakin katsoja.

Ulkomaalaiset haastamassa Suomen huippuja

Moottoriliiton Trial lajiryhmä oli saanut Suomeen Gael Chattagnon, Electric Motionin tehdaskuljettajan, joka haastoi Suomen huippukilpailijat. Gaelilla on taskussa sähköluokan maailmanmestaruus sekä Ranskan mestaruus. Trial 3 -luokassa nähtiin kaksi kuljettajaa, jotka kilpailivat sähköpyörillä. Tommi Ahvala, takavuosien trialin maailmanmestari osoitti urheilukansalle, kuinka pyörää käsitellään mestarin ottein. Virosta tuleva Ott Holger Ross ajoi myös Electric Motionilla. Samassa luokassa kilpaili naisten MM-sarjaa ajava Viron Keity Meier. Todelle näyttävää ajoa ja kansainvälinen meininki.

Niko Nurmio antoi ranskalaiselle kovan vastuksen. Kuva: Simo Kuuslampi Photography.

Niko Nurmio antoi ranskalaiselle kovan vastuksen. Kuva: Simo Kuuslampi Photography.

Sähköllä vai bensalla?

Jos verrataan sähköpyörää polttomoottoripyörään, ei vertailua oikein voi tehdä siltä pohjalta, vaan hyvin pitkälle onnistumiseen kilpailussa vaikuttaa kuitenkin kilpailijan taidot. Sähköistyminen yleistyy lajissa ja trial on moottoripyöräurheilussa edelläkävijä sähköistymisessä. Trial-kilpapyörät ovat jo nyt erittäin vähän kuluttavia, mutta sähköistymisen myötä laji on entistäkin ympäristöystävällisempi. Lisäksi trial on hyvä laji tuoda ihmisten luo ja kaupunkiin. Radat voi rakentaa minne vaan ja äänetkin ovat maltilliset ja hukkuvat kaupungin taustameluun.

Nuoret mukana Lahden kisassa

SM-viikoilla on vuosi vuodelta otettu lisää luokkia mukaan ja tänä vuonna oli ohjelmassa myös TR5 junior -luokka. Nuoret kilpailijat pistivät parastaan radalla ja katsomosta hurrattiin onnistumisille. Varmasti hieno kokemus olla mukana isossa tapahtumassa ja kilpailla yleisön edessä.

Trial lajiryhmästä kerrottiin, että nuoret on otettu huomioon muutenkin. Monessa kilpailussa tällä kaudella on ollut mahdollisuus kokeilla lajia. Jos tutustuminen lajiin kiinnostaa, älä epäröi ottaa yhteyttä Moottoriliiton trial-lajiryhmään. Lajiryhmä on suunnitellut lajiesittelyjä kouluihin ja erilaisiin tapahtumiin. Mitä parasta ruohonjuuritason työtä lajin eteen. Kiinnostus lajiin voi herätä helposti ja viedä mukanaan koko perheen, jos laji tuodaan helposti lähestyttävään paikkaan tai tapahtumaan.

Talkootyössä on voimaa

Kuten kaikki moottoriurheilu Suomessa, nojaa myös X-Trial vapaaehtoisten tekemiseen. Tämä kilpailu on tehty reippaalla talkoohengellä ja vapaaehtoisten voimin. Moottoriliiton trial-lajiryhmä on koonnut ympärilleen hienon määrän vapaaehtoisia, joiden tekemistä ei voi muuta kuin arvostaa. Talkoohenki yltää yli laji- ja kerhorajojen. Vapaaehtoisista löytyi ihmisiä enduron parista, eikä sähköistymistäkään kalustossa katsota vinoon.

Voittajat palkittiin illan suussa

Hieno päivä on mahtava päättää palkintojen jakoon. TR1 voitto meni ehkä odotetusti Ranskaan, mutta kisa oli tiukka ja rata vaativa sadekelillä. Onnittelut kaikille sijoittuneille!

Kilpailun tulokset:

  • TR1 SM Tulokset
  • 1.sija Gael Chatagno Ranska (sähkö)
  • 2.sija Niko Nurmio EMK
  • 3.sija Jussi Haapanen RiES
  • TR3 luokan tulokset
  • 1.sija Tommi Ahvala VMK (sähkö)
  • 2.sija Keity Meier Viro
  • 3.sija Aaro Sämpi MP-TAITO
  • TR5 luokan tulokset
  • 1.sija Erkki Hakuni TeMK
  • 2.sija Jimi Saarela TeMK
  • 3.sija Juho-Pekka Reijo Ssmk