Ducatin 1198 DVT -moottorissa säädetään sekä imu- että pakoventtiilien ajoitusta. Ducatin tiedotteen mukaan tämä on ensimmäinen kerta kun näin tapahtuu moottoripyörän moottorissa.

Säätö tapahtuu sekä imu- että pakopuolen nokka-akseleiden päähän asennetun säätimen avulla. Sen ulkopuolinen osa kytkeytyy nokkahihnaan kun taas sisäinen osa riippumattomasti kytkeytyy nokka-akseliin. Tämä mahdollistaa erilaisen muuttuvan viiveen nokkahihnan ja nokka-akselin välillä. Viiveen määrää muutetaan öljynpaineella, jota kontrolloidaan erillisten sensoreiden avulla. Ducatin nykyinen emokonserni Vokswagen käyttää samaa teknologiaa.

Korkeilla kierroksilla DVT kasvattaa imu- ja pakoventtiilin päällekkäistä aukioloaikaa pakoiskun jälkeen ja imuvaiheen alussa. Ducatin mukaan tämä optimoi moottorin tehoa huippukierroksilla ja samalla mahdollistaa pehemän operoinnin sekä tasaisen voimantuoton ja vahvan väännön ala- ja keskikierroksilla.

Koska Ducati käyttää jousetonta desmodromista venttiilikoneistoa, moottori tarvitsee vähemmän voimaa venttiilien avaamiseen ja sulkemiseen matalilla kierrosluvuilla. Täten nokkien kokoa on pystytty pienentämään.

Lisähevosia ja tasaista vääntöä

Ducati lupaa uudelle DVT-moottorille 160 hevosvoiman tehon 9500 kierroksella minuutissa, kun tämänvuotisesta Multistradaa käytetystä moottorista irtoaa 150 hv 9250 rpm:llä. Vääntöä uudesta moottorista lähtee 136 Nm 7500 kierroksella. Ducatin väitteen mukaan vääntökäyrä on "täydellisen lineaarinen". Dynokuva on ohessa, joten siitä voit tarkastaa asian. 

1198 Testastretta DVT -moottorin käyrät näyttävät kieltämättä lupaavilta.

Vääntö on yli 80 Nm jo 3500 kierroksesta lähtien, ja pysyy yli 100 Newtonmetrin 5750:n ja 9500 kierroksen välillä. Vaikka teho ja vääntö ovat kasvaneet, Ducatin mukaan polttoaineenkulutus on ienentynyt 8 % aiemmasta kiitos DVT:n. Lisäksi polttoaineen ruiskusuuttimet on sijoitettu siten, että niiden suihku osuu suoraan imuventtiilin kuumaan takaosaan aiemman imuventtiilin kylmän kiinnityspinnan sijaan. Tämän ansiosta polttoaine höyrystyy ja palaa paremmin. Moottorissa on myös kaksi sytytystulppaa per sylinteri.

Moottorin venttiiliensäätöhuoltoväli on onneksi niinkin pitkä kuin 30 000 km, joten siitä ei aivan ensimmäiseksi tarvitse olla huolehtimassa. Ducati ei vielä kerro, missä malleissa näemme EICMAssa tämän moottorin, mutta toteaa tiedotteessaan, että se sopii monenlaisiin pyöriin. Todennäköisimpinä vaihteoehtoina on pidetty Diaveliä ja Multistradaa.