Vuosimallin 2021 Suzuki Hayabusan nelisylinterisen moottorin koko kasvatettiin 1299 kuutiosenttimetristä 1340 cm3, mutta tehoa mallista puristettiin "vain" 140 kW, 190 hevosvoimaa. Busan kaltaisen supermallin maksimitehon odotettiin tietysti alkavan numerolla kaksi.

Mutta nyt vaikuttaa siltä, että Busanistien unelmista voi tulla totta. Bennettin löytämä patentti nimittäin kertoo, että Suzuki on kehittämässä Hayabusan moottoriin muuttuvaa venttiilien ajoitusta, VVT-teknologiaa. VVT lyhenne tulee sanoista Variable Valve Timing.

Kyse on samasta teknologiasta, jota käyttävät mm. Harley-Davidson tuoreimmissa 2023 CVO-malleissaan ja BMW R 1250 GS-malleissaan.

Suzukin tavoitteena on luonnollisesti saada entiseen maailman nopeimpaan moottoripyörämalliinsa lisää tehoa ja suorituskykyä sekä myöskin tulevaisuutta.

Hydraulisesti toteutettu VVT

Patenttihakemuksen mukaan Hayabusan venttiilien muuttuva ajoitus toteutetaan varsin perinteisellä tavalla. Järjestelmä muuttaa imuventtiilien ajoitusta moottorin kierrosluvun mukaan. Tarkoituksena on vähentää imu- ja pakoventtiilien yhtäaikaista aukioloaikaa (overlap) hitailla käyntinopeuksilla, jossa lyhyempi aukioloaika parantaa tehoa ja vähentää myöskin moottorin päästöjä. Korkeilla kierroksilla taas aukioloaika kasvaa, jolloin se auttaa saavuttamaan paremman huipputehon. Järjestelmä on hydraulinen: se kiertää korkeilla moottorin kierroksilla öljynpaineen avulla imunokka-akselia muutaman asteen suhteessa nokkapyörään.

Kyse ei ole Suzukin ensimmäisestä ponnistuksesta tällä saralla. GSX-R1000 oli yksi ensimmäisistä superbikeista, johon systeemi tuli kuusi vuotta sitten, ja on käytössä edelleen. Gixxerin järjestelmä on peräisin MotoGP-pyöristä, joten siinä käytetään keskipakovoimaa muuttamaan overlap'iä.

Hayabusaan taas on tulossa hydraulinen elektronisesti ohjattu järjestelmä, joka toimii yhteistyössä moottorinohjausjärjestelmän kanssa.  Sekä Ducati, Kawasaki että BMW käyttävät vastaavantyyppistä järjestelmää.

Miksi sitten patenttihakemus? Kyse on siitä, että Suzukin järjestelmässä käytetään erityistä aktuaattoria. Yleensä se on sijoitettu sylinterikanteen, mutta Busan moottorissa sylinterilohkon alareunaan sen ulkopuolelle. Se mahdollistaa VVT-teknologian lisäämisen ilman rungon muutoksia. Se taas puolestaan pienentää t&k-kustannuksia ja testaamisen tarvetta. Lisäksi se voi tarkoittaa sitä, että uusi Busa-malli voi tulla piankin markkinoille.

Aktuaattori huolehtii nokan suhdetta muuttavan öljynpaineen ajoituksesta.

Se 200 hv...

VVT-teknologian pitäisi tuoda aika tavalla lisää tehoa pyörään. Ei ole kaukaa haettua olettaa, että maksimiteho alkaisi yli 200 hevosvoimasta nykyisen 190 sijasta. Myös maksimivääntö voisi olla nykyistä 150 Nm/7 000 r/min korkeampi ja käyttökelpoinen vääntö jakaantua entistä laajemmalle kierrosalueelle. Silti voisi olettaa, että moottori pystyisi täyttämään myös seuraavat päästönormit.

Ennestäänhän pyörässä on riittävästi kuljettajaa avustavaa elektroniikkaa, kuten ajotapavalinnat, lähtöavustin, kaarre-ABS-jarrut sekä vetoluiston esto. Myös muut komponentit ovat kunnon tavaraa kuten KYB:n säädettävä alusta ja Brembon jarrut.

Milloin sitten voimme odottaa uutta VVT-Hayabusaa markkinoille? Malli täyttää ensi vuonna 25 vuotta, joten se olisi tietysti herkullinen hetki julkistaa uusi Busa. Toisaalta valmistaja ei ole pitänyt kiirettä mallin päivittämisessä. Nykyinen markkinoilla oleva malli on vasta kolmas versio, joten kun vuoden 2021 päivitysuutisesta verkkomuste on vasta hädin tuskin kuivunut, tuntuisi aika uskaliaalta povata noin pikaista päivitystä.  

Aiheesta aiemmin:

MAANANTAI 17.5.2021 10:48

Motouutiset koeajaa: Suzuki GSX-1300 R Hayabusa – legendan odotettu paluu

PERJANTAI 5.2.2021 14:03

Tässä se on: uusi maailman nopein moottoripyörä – jäikö päivitys lähtetelineisiin?