Maajoukkueiden maailmanmestaruuskilpailu on motocrossin ainoa kansainvälinen arvokilpailu, jossa kuljettajat kilpailevat joukkueena. Samalla se on myös ainoa kilpailu, jossa kuljettajat edustavat kotimaataan kilpatallinsa sijaan.

21-vuotias Emil Weckman, joka edustaa Sipoon Moottorikerhoa, on viimeisten kahden kauden ajan kilpaillut motocrossin MX2 MM-sarjassa ranskalaisen Ship To Cycle Honda SR Motoblouz -tiimin riveissä. Weckman on tällä hetkellä MM-sarjassa sijalla 13. ja kauden parhaimpana saavutuksenaan hänelle on kirjattu kuudes sija Ruotsin osakilpailusta.

"Joukkuekilpailu on ehdottomasti kauden huipentuma, ja on mahtavaa saada taas edustaa Suomea", kertoo Weckman, joka kilpailee jo kolmatta kertaa Suomen maajoukkueessa. "Olen aikaisemmin kilpaillut Ernéessä kahdesti, joten tilanne on hieman helpompi kuin viime vuonna Michiganissa, jossa rata oli minulle täysin uusi. Kilpailen ranskalaisessa tiimissä ja tällä kisalle heillä on erityinen merkitys, koska se on heidän kotikisansa. Se on tärkeää myös heidän yhteistyökumppaneilleen ja yleisen näkyvyyden kannalta".

Tampereen Motocrossin Jere Haavisto kilpailee MM-maajoukkuekilpailussa Open-luokassa. Kotimaista Silve Racing -tiimiä edustava 24-vuotias Haavisto on MX1-luokan hallitseva Suomenmestari ja johtaa myös tämän kauden sarjaa täydellä pistepotilla. Haavisto on tällä kaudella ajanut valikoidun määrän MM-osakilpailuja motocrossin pääsarjassa MXGP:ssä ja paras eräsija on Ruotsin MM-osakilpailun 11. sija. Haavisto on edustanut Suomea maajoukkueiden MM-kilpailussa vuonna 2015, 2017, 2021 ja 2022.

”Todella hyvällä fiiliksellä mukana joukkueessa. Osallistuin ensimmäiseen joukkue-MM-kisaani Ernéessä vuonna 2015, kun olin vasta 16-vuotias. On rehellisesti sanottava, että kilpaileminen maailman huippukuskeja vastaan lähes sadantuhannen katsojan edessä oli melko uskomaton kokemus. Ajan nyt kolmatta kautta kotimaisessa Silve Racing -tiimissä ja vuosi vuodelta olemme kuroneet eroa kiinni MM-sarjan kärkeen. Uskon, että minulla on urani parhaat lähtökohdat tulevaan kisaan”, tuumii Haavisto.

Joukkueen toinen konkari, 24-vuotias Miro Sihvonen kilpailee MM-maajoukkuekilpailussa MXGP-luokassa. Vantaan moottorikerhoa Suoemssa edustavan Sihvosen paras eräsija MXGP-luokassa tällä kaudella on ollut Suomen MM-osakilpailun MXGP-luokassa 17. Sihvonen on edustanut Suomea maajoukkueiden MM-kilpailussa vuosina 2015, 2016, 2021 ja 2022.

“Aloitin maajoukkueurani Haaviston tapaan juuri Erneestä vuonna 2015. Tuntuu uskomattomalta, että siitä on jo kahdeksan vuotta. Suomen edustaminen tässä kauden suurimmassa yksittäisessä motocross-kisassa on kunniatehtävä ja olen ylpeä päästessäni joukkueeseen jo viidettä kertaa. Hienoa päästä jälleen Jeren ja Emilin kanssa joukkueeseen ja seuraava kuukausi kuluukin tiukasti kisaan valmistautuessa”, kertoo Sihvonen.

Paluu Euroopan kamaralle

Tämän vuoden kisaan Suomen edustajat pystyvät osallistumaan omilla pyörillään.

Viime vuoden kisa Michiganissa, Yhdysvalloissa oli Suomen maajoukkueelle haastava niin logistisesti kuin taloudellisten resurssienkin puolesta. Joukkue suoriutui haasteista erinomaisesti ja eteni karsintaeristä suoraan A-finaaliin, sijoittuen lopulta 14. sijalle.

“Lähtökohdat tämän vuoden kisaan ovat luonnollisesti helpommat, kun kaikki kuljettajat pääsevät ajamaan omilla kisapyörillään lainapyörien sijasta ja rata on myös tuttu kaikille kuljettajillemme. Toisaalta Ernée'n mäkinen ja tiukka savirata ei perinteisesti ole se optimaalisin maaperä hiekkaradoilla tottuneille suomalaiskuljettajille. Onneksi kuljettajistamme Ranskassa majaileva Emil Weckman on kuitenkin treenannut pääasiassa saviratoja viimeiset pari vuotta ja Jerellä ja Mirolla on niin ikään monen vuoden kokemus MM-sarjan kovapintaisista radoista. Erneen radalla ei ole helppo ohittaa, joten starttien merkitys on todella suuri. Olenkin kuskeille painottanut, että startteja olisi syytä hinkata kuntoon ennen Ranskan kisaa. Karsintaeriin puomilleajojärjestys arvotaan, jolloin myös onnella on iso merkitys. Luotan joukkueeseemme ja tavoitteena on jatkaa kahden edellisen vuoden vahvoja otteita”, pohtii Suomen joukkueenjohtaja Kusti Manninen.

20 parasta joukkuetta finaaliin

Kisaan odotetaan jälleen yli 35 maajoukkuetta, joista ainoastaan 20 parasta selvittää tiensä finaalin. Karsinnat ajetaan luokkakohtaisesti kolmessa erässä. Tuloksiin lasketaan kaksi parasta tulosta ja niiden perusteella 19 parasta maata pääsee suoraan finaaliin. Karsiutuneet joukkueet ajavat B-finaalin, josta ainoastaan voittajamaa pääsee mukaan varsinaisiin kisaeriin.

"Lähdemme kilpailuun samalla joukkueella kuin viime vuonna, joten tavoitteet pysyvät käytännössä samoina. Pääfokus on jälleen lauantain kilpailussa ja tavoitteena on eteneminen suoraan karsinnoista läpi. Näillä näkymin kisaan on odotettavissa ainakin 40 osallistujamaata, joten helppoa se ei varmasti tule olemaan", päättää Moottoriliiton valmennuspäällikkö Tomi Konttinen.

Motocrossin Suomen MM-maajoukkueen pääyhteistyökumppanit ovat suomalainen autovaraosien ja -tarvikkeiden, työkalujen sekä kodin ja vapaa-ajantuotteiden erikoisliikeketju Motonet, kone- ja laitevalmistukseen, maahantuontiin sekä tukku- ja vähittäismyyntiin erikoistunut Koneita.com, suomalainen moottoripyörä- ja polkupyöräilyvaruste merkki Yoko sekä polkupyörien maailmanlaajuiseen ovelta ovelle toimitukseen erikoistunut Ship To Cycle. Maajoukkueen vaatetuksesta vastaa yritystekstiilejä ja mainos- sekä liikelahjoja valmistava Brandix Oy. Suomen johtava offroadmoottoripyöräilyn erikoislehti Xracing toimii maajoukkueen mediayhteistyökumppanina.