– Ensimmäisenä haluan kiittää kaikkia yhteistyökumppaneitani ja tiimiäni valtavan isosta, hienosta työstä. Taas on saatu yksi SM-kausi pakettiin ja sijoituskin oli sama kuin viime vuonna, SM-sarjan 5., Superstock 600-luokassa. Tähän kauteen sisältyi paljon plussaa ja miinusta.

– Tämä viikonloppu lähti käyntiin torstaina vapailla harjoituksilla, jolloin sattui kurja keli. Keleille ei mitään mahda. Treenisetit olivat aika rikkonaisia, ei oikein missään vaiheessa päässyt ajamaan puhdasta settiä. Epävakainen keli jatkui perjantaina, siinäkin mentiin sateella, välillä oli kuivaakin sekä puolihullua keliä. Viimeisellä jaksolla päästiin vähän maistelemaan kuivan kelin tuntua. Ajolinjalta ei pystynyt silloinkaan poikkeamaan yhtään, heti oli märkää.

– Lauantain aika-ajot päästiin ajamaan kuivalla. Viimeiselle kierrokselle kävin vielä varikolla muuttamassa säätöjä ja sain ajettua yhden nopean kierroksen. Se riitti kymmenenteen lähtöruutuun.

– Taivas repesi heti aika-ajojen jälkeen. Olin ihan rauhallisin mielin. Karlskogassa ajettiin yksi sadekelin kisälähtö ja se meni ihan kohtuudella ja oli jopa kivaakin ajaa. Jos rata pysyy märkänä tai olisi ihan selkeästi kuiva, niin ei olisi sillä tavalla paniikkia. Mutta kun näkyi, että rata alkaa kuivumaan, mutta ei ehdi kuivua kunnolla, niin tuli pieni epätoivo. Mietin, miten tässä käy.

Lauantain SM-osakilpailu ajettiin puolihullussa kelissä. Kuva: Harjukuvat

Lauantain SM-osakilpailu ajettiin puolihullussa kelissä. Kuva: Harjukuvat

– Muuta hyvää ei ollut kuin startti. Pystyin ottamaan helvetinmoisen startin. Muutama kuski oli kolmen kierroksen ajan takanani. Sadekelillä haluan käyttää löysempää alustan säätöä, että saan pyörältä viestiä painonsiirron avulla. Mutta rata oli kuivuva, oli puolihullu keli ja varmasti kaikilla muillakin sadekelin renkaat luikerteli. En pystynyt luottamaan yhtään ja sitten yhden kerran lipsahti sillä tavalla, että olin lähellä kaatumista. Se romahdutti lopullisesti korvieni välin. Meneminen loppui kerrasta siihen.

– En pystynyt vastaamaan enää mihinkään. Ketutuksesta pää punaisena ajoin vaan ruutulipulle. Se oli karmea pettymys, kun kuitenkin oli halu taistella vielä SM-sarjan neljännestä sijasta. Se jäi nyt vain kahden pisteen päähän, kun lauantailta ei paljoa jäänyt pistepottiin, mutta ei sille mitään voi. Huonoja päiviä sattuu, mutta se on välillä ylitsepääsemättömän vaikeaa hyväksyä. Itsellä sateessa ja puolihullussa kelissä ajaminen voi mennä ääripäästä toiseen. Välillä voi olla todella hyvä päivä ja välillä sattuu pahasti. Se on ongelmani.

Lauantain osakilpailu ei kerryttänyt paljoa  Kainulaisen SM-pistepottia. Edellään Aleksi Hyvärinen. Kuva: Harjukuvat

Lauantain osakilpailu ei kerryttänyt paljoa Kainulaisen SM-pistepottia. Edellään Aleksi Hyvärinen. Kuva: Harjukuvat

– Sunnuntaina ennen meidän lähtöä meinasi alkaa satamaan. Sivareiden kisa keskeytettiinkin hetkellisesti sateen takia. Mutta sade ei jaksanut kastella rataa ihan likomäräksi. Päästiin starttaamaan kuivan kelin kilpailuna ja hyvä niin. Sain hyvän startin, kun eilisen kisan perusteella lähtöruutu tipahti ihan viimeiseen.

– Päästiin Matikaisen Artun kanssa vääntämään hyvää kilpailua. Ja Mikko Uski hiillosti takanani. Arttu kuittas minut Las Palmasin jarruun, pääsi minusta ohi, enkä pystynyt vastaamaan. Roikuin kyllä loppuun asti perässä ja sainkin ajettua Artun kiinni, mutta tein muutaman virheen, jolloin hän pääsi vetämään rakoa. En luovuttanut missään vaiheessa ja yritin ajaa rakoa pienemmäksi ja välillä siinä onnistuinkin. Mutta Arttu veti tällä kertaa pidemmän korren.

– Hienoa katsoa, miten nopeasti hän on kehittynyt. Se on selvää, kun on kyse nuoresta kuskista. Kaikki jutut menevät harpaten eteenpäin. Nuorissa on tulevaisuus ja tekemisen meininki.

– Rata tuntui heti todella hienolta. Uusi pätkä on hirmu onnistunut, mielestäni Alastarolla voisi nyt ajaa pienempiä kansainvälisiä kisoja. Puitteet ovat hienot ja turva-alueet hyvät. Hienoa, että Alastaro Circuitin väki on tehnyt tuommoisen investoinnin näin haasteellisena aikana.

– Tänä viikonloppuna oli hyvin porukkaa. Toivottavasti ensi vuonnakin olisi SM-sarjassa enemmän kuskeja viivalla. Kunpa saataisiin kaikki entiset ja lisäksi uusia kuljettajia tulemaan viivalle, niin meitä olisi hyvä kööri ja lajilla olisi Suomessa tulevaisuutta. Toivotaan, että laji jatkuu.

Kaikki Alastaron SM-osakilpailun tulokset löytyvät täältä  

Aiheesta aikaisemmin:

MAANANTAI 21.8.2023 08:40

Kirsi Kainulainen ajoi pronssille Botniaringin SM-osakilpailussa

SUNNUNTAI 13.8.2023 07:01

Kirsi Kainulainen komeasti hopealle Eestin Mestaruussarjan Pärnun osakilpailussa

MAANANTAI 31.7.2023 06:01

Kirsi Kainulainen haki lisää ajovarmuutta kisaamalla Ruotsissa

TIISTAI 4.7.2023 09:02

Kirsi Kainulainen ensimmäistä kertaa Imatranajoissa soolopyörällä: "Terve pelko oli koko ajan läsnä"

TIISTAI 20.6.2023 08:01

Kirsi Kainulainen selätti peikon, nyt ajo alkaa kulkemaan lähes entiseen malliin

TIISTAI 23.5.2023 10:01

Ratamoottoripyöräilijä Kirsi Kainulainen kaukana tasostaan kauden avauksessa. Uusi tekniikka vaatii opettelua.

LAUANTAI 4.2.2023 11:37

Road Racing: Kirsi Kainulainen vaihtoi tiimiä, ajaa tulevan kauden Yamahalla HRT Racingin tiimissä

LAUANTAI 7.5.2022 14:07

Ratamoottoripyörilijä Kirsi Kainulaisen paluu rr-radoille vakavan loukkaantumisen jälkeen

PERJANTAI 20.8.2021 08:00

Kirsi Kainulaisen vakava onnettomuus Botniaringillä johti pitkään toipumisaikaan