– Tiedostin tilanteen mitalin osalta ennen kilpailua ja tiesin, että helpolla sitä ei tulla ottamaan. Kivikko- ja hiekkapätkillä vauhti oli parempaa kuin Puotsaarella, mutta suopätkät ei vaan sujuneet. Vielä ennen viimeistä pätkää podiumsijoitus oli tulossa, tosin sekään ei mitaliin olisi riittänyt. At:t maalista kuitenkin tiputtivat pari sijaa lopputulosta. Itse Mikkelin kisasta oli tietyt odotukset, kun muistissa oli edellinen Mikkelin SM kilpailu, silloinkin suurin osa keskeytti ja aikarangaistuksia ottivat lähes kaikki. Kisassa oli tosi hienojakin pätkiä, mutta tarkoituksella liian kireäksi tehty aikataulu ja pätkille otetut suot tekivät kilpailusta melkoista sekoilua, ei SM-kisoihin kuuluisi tällainen. Vaikka nopeusjärjestykseen näinkin kuskit saatiin, Arvaja kertoi.

Jani Salonen. Kuva Xracing.

Jani Salonen. Kuva Xracing.

Kauden päätös-SM-osakilpailun Mikkelissä Jani Salonen joutui epäonnekseen keskeyttämään, mutta tuo keskeytys ei onneksi mitalin kannalta ollut ratkaiseva ja E1-luokan SM-sarjassa sysmäläinen oli lopulta seitsemäs.

– Kisaan startattiin hyvillä mielin, kun viime aikoina on ajo kulkenut hyvin, ja reittikin oli itselle hyvin sopivaa. Valitettavasti kisa jäi kesken jo ensimmäisellä kierroksella tekniseen vikaan. Keskeytys tietysti harmittaa, mutta se on osa motorsporttia. Iso kiitos kaudesta kaikki tukijat, sponsorit, huoltoporukka ja tiimi, erityisen iso kiitos Jannelle, Salonen kertoo.

Aksu Keurulainen ajoi päätös osakilpailussa seitsemänneksi E1-luokassa ja nousi SM-sarjassa lopulta kahdeksanneksi Salosen perään.

– No kisahan oli varmaan rankin yksipäiväinen kisa minkä olen ajanut. Vaikean kisasta teki liian tiukka aikataulu ja tarkkuutta sekä vähän tuuriakin vaativat reitit. Pääsin kisan läpi ilman suurempia upotuksia, pari kertaa kaaduin ja kerran jäin vähäksi aikaa kiinni. Suurin ongelma oli viimeisellä pätkällä, kun pyörän jäähdyttäjät tukkeutuivat mudasta ja pyörä ylikuumentui. Aikaa kului paljon, kun jouduin pysähtymään putsaamaan jäähdyttimet. Silti kilvanajo on aina ihan hauskaa ja pyörä oli nyt parhaassa säädössä mitä koko kesäkaudella on ollut, ja siitä kiitos tiimille, Keurulainen kertoi.

Aksu Keurulainen. Kuva Xracing.

Aksu Keurulainen. Kuva Xracing.

Kawasaki Racing Team Sumeko lanseerattiin tälle vuodelle enduron SM-sarjaan ja tiimiä vetämään lähti kaksinkertainen Päijänteen ympäriajon voittaja Janne Suominen. Tiimin ykkösnyrkkeinä SM-sarjaan lähtivät Jussi Arvaja ja Jani Salonen. Jämsäläinen Arvaja ajoikin vahvan talvikauden ja oli ihan viimeiseen kilpailuun asti kiinni SM-mitalissa, mutta taipui lopulta sarjassa neljänneksi. Molemmat sekä Salonen että Arvaja nousivat SM-sarjan lisäksi palkintokorokkeelle myös Heinolan MM-endurossa, kun Salonen oli kolmas avauspäivänä ja Arvaja sitten taas päätöspäivänä, molemmat Open 4t-luokassa.

– SM-kausi kokonaisuudessaan oli ihan plusmerkkinen. Jussi taisteli mitalista hyvän talven jälkeen, mutta joutui taipumaan Nikolle kesän kisoissa. Neljäs sija kovimmassa luokassa ei ole huono sijoitus. Janilla ja Aksulla sijoitukset heittelivät aika paljon kesällä talveen verrattuna. Loppupisteissä kuitenkin kympin sakkiin. No nyt on ensimmäinen SM-sarja viety läpi Kawasaki Racing Team Sumekolla. Fiilikset mitä on porukan kanssa juteltu, on hyvät, mikä on tärkeintä. Toivottavasti saadaan hyvä paletti niin kuljettajien kuin yhteistyökumppaneiden osalta kasaan ensi vuodelle, niin päästään taistelemaan taas mitaleista. Peleistä se ei ainakaan ole kiinni. Ajetaan nyt kauden loput kisat ensin pois alta, Suominen kertoi.