Jokainen, joka on matkustanut vähänkään enemmän, tietää mitä on "hotellikuolema", mutta lentokentillä roikkuminen on vielä puuduttavampaa. On vasta aamupäivä ja lentosi lähtee vasta illalla. Miten saat aikasi kulumaan ja miksi olet paikalla jo näin aikaisin?

– Joensuusta on pitkä matka ja junayhteydet harvassa, joten päätin tulla lentäen. Yrittäjänä minulla on paljon paperihommia, joten näin saan käytettyä ajan hyväkseni näihin töihin, Erno Kostamo kertoo.

Tulossa on pitkä, työntäyteinen viikonloppu.

– Lennän täältä Berliiniin, josta ajetaan vuokra-autolla suoraan varikolle. Siellä odottaa rekka, jolla saksalainen Rico on ajanut kaluston valmiiksi paikan päälle. Yövyn rekassa ja aamulla aloitetaan varikon rakentelu sekä pyörien laitto. Perjantaina on katsastus, lauantaina kahdet aika-ajot ja sunnuntaina kaksi kisaa. Ihan perus kisaviikonloppu.

Erno Kostamolla oli torstaina aikaa tehdä yrityksen paperihommia, odotellessaan lentoa Berliiniin. Kuva: Erno Kostamon arkisto

Erno Kostamolla oli torstaina aikaa tehdä yrityksen paperihommia, odotellessaan lentoa Berliiniin. Kuva: Erno Kostamon arkisto

Kuinka tuttu Frohburgin katurata on sinulle?

– Silleen hyvinkin tuttu, kun olen ajanut siellä vuosina 2017,-18,-19 ja viime vuonna, eli tämä on viides kerta kyseisellä katuradalla. Viime vuonna rata osui kuskille ja pyörälle kohdilleen, tuli voitto ja kolmas sija. Aikaisempina vuosina on ollut murheita. Kaatumisia ja silleen.

Minkälainen katurata se on?

– Todella nopea, pituudeltaan aika lailla saman mittainen, kuin Imatran rata. Yksinkertainen, vähän kolmionmuotoinen, jossa on muutamia nopeita kaarteita. Kysyy pääkopalta aikalailla rohkeutta mennä tiettyihin mutkiin. Niissä voi voittaa, mutta hävitäkin paljon.

Kisaan on ilmoittautunut kaikkiaan 40 kuskia. Ketkä ovat kovimmat vastustajasi tällä radalla?

– Vaikka ilmoittautuneita on 40, niin radan kapasiteetti on 30-35. Aika-ajojen perusteella viitisen kuskia karsiutunee pois. David Datzer paikallisena tuntee radan hyvin. Lisäksi Didier Grams ja Lukas Maurer ovat kovia kavereita. Heidän kanssaan tulee tiukka kisa.

Ajat tämän kauden IRRC-sarjassa niin sanotulla villillä kortilla, eli et taistele kokonaiskilpailun pisteistä etkä lopullisista podium-sijoituksista. Olet kuitenkin nyt pärjännyt kyseisessä sarjassa todella hyvin. Onko tullut mieleesi laskea monesko nyt olisit, jos ajaisit sarjan kokonaisvoitosta?

– On sitä vähän naureskeltu. Nyt kun en osallistu sarjaan, enkä aja pisteistä, niin olen sivuuttamassa parasta tulostani IRRC-sarjassa. Jossakin vaiheessa mietin, etten ala edes laskemaan, mutta Horicen osakilpailun jälkeen laskin ja vähän mieleni pahoitin. Olisin kokonaispisteissä kolmantena ja tämän viikonlopun jälkeen, toisen kuskin pienellä epäonnella, kakkospaikkakin olisi otettavissa, Kostamo kertoo.

– King of the Roads -sarjassa, joka on Irlantilaisten ja Englantilaisten organisoima, isosti arvostettu, kovatasoinen sarja, niin siinä olen tällä hetkellä kolmantena. Koska kisan toisena oleva Mike Browne ei ole tulossa Macauhun, niin jos pääsen maaliin ja saan muutaman pisteen, niin tuon sarjan kakkospaikkakin on ihan mahdollinen.

Erno Kostamo Horacen katuradalla. Kuva: Milan Kubin

Erno Kostamo Horacen katuradalla. Kuva: Milan Kubin

Kävit tässä välissä Euroopassa treenamassa?

– Viime viikolla kävin Saksan Ocherslebenin radalla testaamassa kaksi päivää. BMW:n lisäksi testattiin Hondan Superbike-luokan pyörää, ensikauden pyörämerkkivalintaa silmällä pitäen.

– Vaikka ulkopuolisen silmin on tullut tulosta ja vauhti on kasvanut, niin vielä on propleemia pyörän ja kuskin välillä. Tavallisella radalla ajetuissa testeissä pyörä tuntui nyt hyvältä ja tuntui, että mentiin eteenpäin.

– Odotellaan mielenkiinnolla lauantain aika-ajoja. Silloin nähdään, oliko testeistä hyötyä, saatiinko kaikki natsaamaan, toimiiko muutokset katuradalla? Löydetäänkö kaivattu luotto tekemiseen ja sitä kautta lisää vauhtia? Jos kaikki osuu kohdalleen niin paikka podiumilla, jopa voitto on Frohburgissa mahdollista. Sitä lähdetään tavoittelemaan.

Katuradoille ei pääse treenaamaan, kisoja on harvakseltaan ja treeni/testimahdollisuudetkin ovat vähissä. Miten on mahdollista, että tästä huolimatta pärjäät noin hyvin?

– Olen todistanut sen itselleni ja muille, että ajamisen suhteen olen lahjakas. Vaikka loukkaannuin vakavasti ja oli korona, enkä kahteen vuoteen ajanut fyysisesti lainkaan niin siitä huolimatta, kun pääsin uudestaan radalle, pärjäsin hyvin. Opin uudet radat nopeasti ja valttikorttini on ollut aina mielessä ajaminen. Kun alan miettimään ajamista, niin se toimii treeninä.

– Annan valtavasti tasoitusta maailman kärkikuskeille. Kauden aikana Euroopassa on todella paljon kilpailuja. Koko kärkiporukka ajaa IRRC-sarjan rinnalla BSB-sarjaa, mikä on niille samalla testiä ja kilpailua. Kisatilanteessa pusket hivenen kovemmin äärirajoille, oman mukavuusalueen ulkopuolelle, mikä kehittää valtavasti.

– Itsellä ei ole niin tasokasta sarjaa lähettyvillä. En moiti Suomen tasoa, mutta kotimaiset radat eivät palvele tarpeitani. Englannissa taso on korkealla. Siellä on 30 kuljettajaa muutaman sekunnin sisällä ja jokaiselle ukolle löytyy kovatasoisia kilpailijoita. Siinä suhteessa annan muille tasoitusta. Pitäisi olla valtavasti rahaa ja aikaa, että pystyisin samaan. Toki haluaisin sitä ja se olisi mukavaa, mutta se ei ole tällä hetkellä realistista, kun ei ole resursseja.

Saksalainen David Datzer (vas.)  on Frohburgin katuradalla yksi Erno Kostamon kovimmista vastustajista.

Saksalainen David Datzer (vas.) on Frohburgin katuradalla yksi Erno Kostamon kovimmista vastustajista.

Rahoituksen ja sponsoreiden hankkiminen vie ison osan ajastasi. Onko näköpiirissä yhtään helpotusta asiaan?

Eero Kiiskinen on tullut rinnalleni ja aukomaan ovia, että saataisiin rakennettua tarvittavan suurta budjettia ensi kaudelle. Eeron avulla yritetään, että saataisiin tarjouksia isompaan tiimiin. Jos se ei onnistu, niin sitten on edessä oman tiimin rakentaminen ja pyörittäminen, eli tehdään homma itse. Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että ympärilläni on osaava henkilökunta, mekaanikot ja ystäväporukka.

– Tiimeistä 90% on englantilaisia ja kovatasoisia englantilaisia kuskeja on paljon, niin on hankala mennä siihen väliin. Mutta mitä sitä harmittelemaan. Suomeen olen syntynyt ja itse olen kiireisen yrittäjäurani rakentanut. Ajamani sarja ei nauti Suomessa suuren yleisön kiinnostusta ja kannatusta. Näiden realiteettien kanssa on hymyiltävä jatkossakin.

IRRC-sarjan viimeiset osakilpailut ajetaan ensi sunnuntaina Saksan Frohburgin katuradalla ja 18.marraskuuta ratkeaa King of the Road -sarjan kuninkuus Kiinassa, Macaon katuradalla. Motouutiset seuraa tiiviisti tulevia kisatapahtumia ja on mukana tsemppaamassa Erno Kostamoa, Suomen kovinta katuratamoottoripyöräkuskia.

Aiheesta aikaisemmin:

TIISTAI 15.8.2023 10:25

Erno Kostamon Horicen IRRC-kisat eivät menneet odotusten mukaisesti: "Näköjään ei aina voi onnistua"

SUNNUNTAI 23.7.2023 21:16

Erno Kostamo teki sen taas: kolme voittoa putkeen Belgiassa, pronssia neljännestä kisasta – kaikki samana päivänä

TORSTAI 6.7.2023 12:02

Fanit tarjoavat Imatran kuninkaalle, Erno Kostamolle, Jarno Saarisen saappaita

SUNNUNTAI 2.7.2023 07:01

Imatranajon ensimmäinen päivä oli täydellistä suomalaishallintaa

MAANANTAI 5.6.2023 09:49

Erno Kostamo Mansaaren nopein tulokas Superbike -luokassa: "Jos ote herpaantuu, helähtää heti"

TORSTAI 8.12.2022 12:00

Katuratamoottoripyöräilijä Erno Kostamon kilpaura on kestänyt kohta 20 vuotta: "Kehitys loppuu tyytyväisyyteen"

MAANANTAI 21.11.2022 08:10

Kostamo voittoon Macaun GP-kisassa – dominoi koko kisaviikonloppua

TIISTAI 24.9.2019 07:04

IRRC Superbike: Tekniset murheet Kostamon kiusana Frohburgissa

TIISTAI 25.9.2018 09:28

Erno Kostamo kolmanneksi IRRC Superbike -luokassa