Sunnuntain ensimmäinen osakilpailu ajettiin loistavissa olosuhteissa, vähän ennen puolta päivää Suomen aikaa. Lauantain aika-ajojen perusteella kotiradallaan ajanut David Datzer pääsi starttaamaan paalulta, perässään viisinkertainen IRRC Superbike -luokan mestari, Didier Grams. Erno Kostamon aika 1:34.949 oikeutti kolmanteen lähtöruutuun.

Didier Grams ampaisi kärkeen, perässään Erno Kostamon. Grams sai revittyä etumatkaa, mutta hänen takanaan käytiin hurjaa taistoa sijoista 2-5. Kolmannella kierroksella Kostamo tipahti viidenneksi, neljännelle kierrokselle lähdettiin järjestyksessä, Grams, Lukas Maurer, Jorn Hamberg, David Datzer ja Erno Kostamo. Didier Gramsin takana kärkikuskit olivat sekunnin sisällä.

Kilpailun puolessa välissä Jorn Hamberg nousi toiseksi, David Datzerin ollessa kolmas. Lukas Maurer alkoi tippua, mutta piti vielä neljättä sijaa, Kostamon hiillostaessa 0.261 sekuntia perässä.

Kuskien etenemistä pystyi seuraamaan Bike Promotion Live Timingin kautta. Erno Kostamo G38.

Kuskien etenemistä pystyi seuraamaan Bike Promotion Live Timingin kautta. Erno Kostamo G38.

Kun kisaa oli jäljellä neljä kierrosta, Kostamo alkoi nousunsa kohti kärkikolmikkoa, ohittaen ensin Lukas Maurerin. David Datzer pääsi Hambergin ohi, mutta Hambergin ja Kostamon välinen ero oli yli sekunnin. Kostamon aloitti hurjan kirin ja alitti kolmella kierroksella ajan 1:35, ajaen seitsemännellä kierroksella kisan parhaan kierrosaikansa 1:34.259.

Kahdeksannella kierroksella Kostamo pääsi Hambergin ohi. Toiseksi viimeisellä kierroksella eteen alkaa tulla kierroksella ohitettavia. Viimeiselle kierrokselle lähdettiin järjestyksessä Didier Grams, David Datzer, Erno Kostamo ja Jorn Hamberg.

Sunnuntain ensimmäisen osakilpailun lopputulokset.

Sunnuntain ensimmäisen osakilpailun lopputulokset.

Kisaa kärkipaikoista käytiin loppuun asti. Parhaimmillaan yli neljän sekunnin erolla kisaa johtanut Didier Grams, joutui viimeisellä kierroksella antautumaan David Datzerille, joka kaasutti kotiradallaan maalilipulle 0.926 sekuntia Gramsia nopeampana. Vaikka aikaisemmin aamupäivällä IRRC Supersport-luokan voittanut ja kyseisessä luokassa toisena oleva Hamberg hiillosti Kostamoa kisan loppuun asti, Kostamo piti hienosti pronssiin oikeuttavan paikkansa.

Sunnuntain toinen kisa ajettiin 17.30 Suomen aikaa. Kostamo sai jälleen hyvän startin ollen toinen, neljännestä ruudusta lähteneen Jorn Hambergin ampaistua kärkeen, ja jättäen Didier Gramsin kolmanneski. Ensimmäisen kierroksen jälkeen David Datzer oli vasta kuudes.

Kolmannelle kierrokselle lähdettäessä, Didier Grams oli noussut toiseksi ohi Kostamon, jonka perässä David Datzer teki kovaa nousua, ollen jo neljäs. Taistelu kärkinelikon kanssa kävi kuumana. Neljännelle kierrokselle lähdettiin Gramsin johdossa, toisena Hamberg, Datzerin kirittyä jo kolmanneksi, tiputtaen Kostamon neljänneksi.

Kostamo sai hyvän lähdön sunnuntain toiseen osakilpailuun.

Kostamo sai hyvän lähdön sunnuntain toiseen osakilpailuun.

Jo seitsemännellä kierroksella alkoi nopeatempoisella radalla tulla vastaan kierroksella ohitettavia. David Datzer löysi lisää vauhtia ja nousi kilpailun kärkeen, tiputtaen Gamsin toiseksi. Hamberg kolmas, Kostamo neljäs. Grams ei antanut vielä periksi ja pääsi ohi Dazerin, mutta Datzer kuittasi kertaalleen Gramsin ohi. Hamberg sai kiskottua välimatkaa neljäntenä sinnitelleeseen Kostamoon. Kymmenen kierroksen päätyttyä, maalilipulle tultiin järjestyksessä: David Datzer, Didier Grams, Jorn Hamberg ja Erno Kostamo.

Vaikka Kostamo ei tänä viikonloppuna voittanutkaan, niin hän oli tyytyväinen saavutettuihin tuloksiin.

– Toissaviikolla meillä oli onnistuneet testit Saksan Ocherslebenin radalla ja perjantaina aamupäivästä pidettiin palautepalaveri K-Techin kanssa. Yleensä ei iskunvaimenninvalmistajaa vaihdeta kesken kauden, mutta jostain piti lähteä aukaisemaan solmuja, että saataisiin pyörä mieleiseksi.

– Lauantain aika-ajoihin lähdettiin uudella iskunvaimenninmerkillä, ja heti ensimmäisestä treenistä alkaen, lähti kivasti liikenteeseen. Ajallisesti paras starttikierros, mitä Frohburgissa on koskaan aikaisemmin ollut. Toiseen aika-ajoon tehtiin vielä muutoksia ja jälleen mentiin huimasti eteenpäin. Ensimmäistä kertaa oltiin uudella BMW:llä huimasti edellä vanhan Bemarin aikoja. Viime vuonna ei tullut aikoihin parannuksia ja nyt tuli yli sekunnin parempia kierrosaikoja. Jo se osoitti, että ollaan menty oikeaan suuntaan.

– Kisa lähti hyvin liikenteeseen, ensimmäisessä lähdössä sain hyvän startin ollen kakkosena. Toisella tai kolmannella kierroksella tuli porukkaa ohi ja tipahdin viidenneksi. Se oli ihan ukosta itsestään johtuvaa. En päässyt ensimmäisillä kierroksilla puskemaan tarpeeksi hyvin, ja kun porukkaa alkoi tulla ohi, niin huomasin, että tässähän pitää ruveta ajamaan. Sainkin ajettua kärjen kanssa tasaisia, hyviä kierrosaikoja. Pääsin kavereista ohi ja nousin kolmanneksi.

Frohburgin IRRC-sarjan pronssipalkinto.

Frohburgin IRRC-sarjan pronssipalkinto.

– Viimeisellä kierroksella kävin hetken jo toisena, mutta Datzer tuli meistä molemmista, minusta ja Gramsista ohi ja jouduin huonolle ajolinjalle. Tuli ahdasta, kun meni kolme ukkoa rinnan. Kierrosajallisesti se oli yksi parhaita kuivan kelin kisojani. Kisan jälkeen sanoinkin, että ensimmäistä kertaa ei ketuttanut ajaa tuolla pyörällä.

– Toiseen sunnuntain osakilpailuun muutettiin vähän jousituksen säätöjä. Aamun kisoissa oli pieniä pito-ongelmia, mitä lähdettiin ratkomaan. Heti parin kierroksen jälkeen huomasin, että säädöt meni huonompaan suuntaa. Kaksi kierrosta olin toisena, mutta sitten oli annettava periksi, kun kaverit tulivat ohi. Yritin roikkua iskuetäisyydellä, jos joku tekisi virheen, mutta totesin, että turhaan. Tipahdin kärjestä iskuetäisyyden ulkopuolelle, mutta sain pidettyä neljännen sijan.

– Toiseen osakilpailuun säädöt meni huonompaan suuntaan, mutta onneksi pystyy palaamaan takaisin. Viikonlopun kisoista saatiin se, mitä lähdettiin hakemaan, ajettua testiä. Pyörä ja ukko ehjänä, siltäkin osin meni hyvin. Macauhun mennään paljon paremmalla pyörällä kuin viime vuonna.

Kierroksella ohitettavia tuli eteen, kun kilpailua oli jäljellä vielä neljä kierrosta.

Kierroksella ohitettavia tuli eteen, kun kilpailua oli jäljellä vielä neljä kierrosta.

Molemmissa kisoissa tuli eteen kierroksella ohitettavia. Varsinkin toisessa lähdössä niitä tuli jo kun kisaa oli ajettu vähän yli puolet. Miten ne vaikuttivat lopputulokseen?

– Onneksi ne eivät ratkaisseet mitään. Kahdella viimeisellä kierroksella ero kärkeen oli jo 2-3 sekuntia, joten ei tarvinnut riskillä puristaa ohi. Olen vähän kritisoinut sitä, että kymmenen kierroksen kisassa, mikä kestää noin 17 minuuttia, otetaan hitaimpia kierroksella kiinni. Jos eivät satu tulemaan eteen suoralle, niin vaaramomentteja tulee, kun kamppaillaan pisteistä, ja siitä kuka haluaa olla voittaja. Mielestäni aika-ajoissa pitäisi katsoa kierrosaikoja ja karsia niin, että kaikki pysyisivät samalla kierroksella. Asiaan ei varmasti puututa ennen kun jotakin tapahtuu.

Sunnuntain toisen osakilpailun lopputulokset. Kostamo ajoi neljänneksi.

Sunnuntain toisen osakilpailun lopputulokset. Kostamo ajoi neljänneksi.

– Kaikkiaan jäi hyvä fiilis, oli onnistunut viikonloppu. Ajamisen helppous ja rentous on tullut takaisin. Vaikka tuloksellisesti ei ollutkaan paras, mutta se ei ollut kuitenkaan maata mullistavaa, kun en aja pisteistä. Jos ois maksanut ilmoittautumismaksun ja ilmoittautunut sarjaa, olisin ollut IRRC-sarjan kolmas, mutta niitä on jo ennestään ja ainoa mistä tässä vaiheessa uraa kiinnostaa on voitto, joten sikäli ratkaisu oli oikea.

Lukas Maurer varmisti IRRC-sarjan Superbike-luokan mestaruuden jo Horicen kisassa. Frohburgissa isäntämaan David Datzer ajoi odotetusti tuplavoittoon, mutta kakkoseksi molemmissa kisalähdöissä ajaneen Didier Gramsin vauhti oli Kostamolle yllätys.

-Ajattelin että Gramsin vauhtiin pystyisin iskemään, mutta aivan siihen ei nyt oma vauhti riittänyt. Pitää olla kuitenkin tyytyväinen, että ajettiin täällä podiumille.

– Kalusto tulee loppuviikosta Suomeen ja päästään huoltamaan ja valmistelemaan pyörä Macaota varten. Pyörä lähtee viimeistään lokakuun viimeisellä viikolla Macauhun ja me lennetään 8. marraskuuta perässä.

16.-19.marraskuuta ratkeaa King of the Road -sarjan kuninkuus Kiinassa, Macaun GP-katuradalla. Pystyykö Kostamo toistamaan viime vuoden voittonsa Macaussa. Macaun voittoa voi verrata yleisurheilun Timanttiliigan voittoon. Silloin on maailman paras. Motouutiset seuraa tiiviisti tulevia kisatapahtumia ja on mukana tsemppaamassa Erno Kostamoa, Suomen kovinta katuratamoottoripyöräkuskia.

Aiheesta aikaisemmin:

PERJANTAI 15.9.2023 06:22

Erno Kostamo viikonloppuna IRRC-sarjan viimeisissä, Frohburgissa ajettavissa osakilpailuissa — Superbike-luokan podium realistinen tavoite

TIISTAI 15.8.2023 10:25

Erno Kostamon Horicen IRRC-kisat eivät menneet odotusten mukaisesti: "Näköjään ei aina voi onnistua"

SUNNUNTAI 23.7.2023 21:16

Erno Kostamo teki sen taas: kolme voittoa putkeen Belgiassa, pronssia neljännestä kisasta – kaikki samana päivänä

TORSTAI 6.7.2023 12:02

Fanit tarjoavat Imatran kuninkaalle, Erno Kostamolle, Jarno Saarisen saappaita

SUNNUNTAI 2.7.2023 07:01

Imatranajon ensimmäinen päivä oli täydellistä suomalaishallintaa

MAANANTAI 5.6.2023 09:49

Erno Kostamo Mansaaren nopein tulokas Superbike -luokassa: "Jos ote herpaantuu, helähtää heti"

TORSTAI 8.12.2022 12:00

Katuratamoottoripyöräilijä Erno Kostamon kilpaura on kestänyt kohta 20 vuotta: "Kehitys loppuu tyytyväisyyteen"

MAANANTAI 21.11.2022 08:10

Kostamo voittoon Macaun GP-kisassa – dominoi koko kisaviikonloppua