Suzuki Japani on laittanut jakoon kuvan ja jonkin verran tietoja vetykäyttöisestä Burgman-skootteristaan. Laite paljastetaan lokakuun lopulla Japan Mobility show'ssa.

Vaikka pyörä on vetykäyttöinen, se ei polta vetyä polttokennossa – asia, jota monet muut valmistajat tutkivat – ja tuota täten sähköä sähkömoottoria varten. Ei, Suzukin ratkaisu on käyttää vetyä perinteisen nelitahtimoottorin polttoaineena.

Suurin ero moottorissa on, että se toimii vedyllä bensiinin sijaan. Ja pyörä on luonnollisesti varustettu vedyn varastointiin kykenevällä korkeapainetankilla.

Suzuki kertoo kehittävänsä teknologiaa Burgman 400 -skootterissa, eikä suunnittele sille kaupallista käyttöä.

Vetykäyttöinen polttomoottori ei ole mikään uusi konsepti. Monet raskaitten ajoneuvojen valmistajat tutkivat vedyn käyttöä voimanlähteenä joko suoraan polttomoottorissa tai polttokennon avulla. Syynä tähän on se, että raskaissa ajoneuvoissa akut ovat helposti liian painava ratkaisu. Lisäksi poltettiinpa vetyä polttoainekennossa tai suoraan moottorissa, tuloksena on vettä ilman päästöjä.

Suzuki paljastaa lisää yksityiskohtia vetykäyttöisestä skootteristaan Mobility Show'ssa loka-marraskuun vaihteessa.

Aiheesta aiemmin:

PERJANTAI 19.5.2023 10:20

Suuret japanilaiset moottoripyörävalmistajat: vaihtoehtoja sähkölle tarvitaan – vety ratkaisuksi prätkien moottoreihin

KESKIVIIKKO 7.4.2021 09:16

Segway Apex H2: tulossa sähkö-vety-hybridimoottoripyörä

MAANANTAI 8.2.2021 10:34

Tehopasta paketoi vetypolttoaineen turvalliseen ja helposti jaettavaan hammastahnamaiseen muotoon

PERJANTAI 28.8.2015 21:50

Tulevaisuuden mp jo nyt, kulkee litralla vettä 500 km