Tässä artikkelissa käydään läpi prosessin vaiheita, jotta kaikille avautuisi paremmin mitä kaikkea on vuosien varrella tehty selkeämmän lainsäädännön hyväksi.

Liikennevakuutuslain uudistustyö

Työ on aloitettu jo vuonna 2007, josta lähtien byrokratiaa ja eri tahojen lausuntoja ja mietintöjä on pyöritelty ministeriöiden, työryhmien ja virkamiesten pöydillä.

Ensimmäiset yhteydenotot lakiuudistuksen puitteissa tehtiin vuonna 2007 Ville Salosen toimesta Sosiaali- ja terveysministeriön suuntaan. Moottoriliitto hoiti yhteydenpitoa asian edistämiseksi puheenjohtaja Tapio Nevalan johdolla.

Liikennevakuutuslainsäädännön uudistustyö on ollut vaiheikas. Eduskunta hyväksyi lopulta uuden lain ja se astui voimaan 1.1.2017. Laki läpikävi useita lausuntokierroksia, mutta työtä hidastivat vuosien varrella tehdyt työryhmän henkilövaihdokset sekä EU-direktiivien tuomat muutostarpeet.

Suomen Moottoriliitto (SML) osallistui aktiivisesti lainsäädäntötyöhön koko prosessin ajan ja teki yhteistyötä STM:n, LVK:n, Autourheilun lajiliitto AKK:n, Teknisenkaupan ja Palveluiden Yhdistyksen, Autoliiton ja Moottoripyörien Tuontikauppiaat ry:n kanssa. Tavoitteena on alusta alkaen ollut vakuutusvelvoitteiden ja eristetyn alueen määritelmän selkeyttäminen, jotta sekavasta lainsäädännöstä ja tapauskohtaisista käsittelyistä päästäisiin harrastaja- ja kilpailijaystävällisempään käytäntöön. Tilanne voi olla niin käsittämätön, että kuljettaja ei tiedä etukäteen, mistä vakuutuksesta mahdollinen vahinko korvataan, ja näin ollen ei pysty pitämään omasta vakuutusturvastaan huolta.

Vuoden 2016 hallituksen esitys oli sisällöltään melko hyvä, ja olisi arvioiden mukaan laskenut rekisteröimättömien moottoripyörien vakuutusmaksuja merkittävästi. Viimeisen eduskunnassa tapahtuneen kuulemistilaisuuden jälkeen tapahtui kuitenkin jotain mihin Moottoriliitto ei enää voinut vaikuttaa. Muutamien kansanedustajien toimesta tehdyt muutokset romuttivat vuosien työn.

Muutokset koskivat lainsäädäntöä juuri rekisteröimättömien moottoripyörien liikennevakuutusten hinnoittelua koskevilta osin ja hallituksen esityksen perusteella odotettuja uudistuksia ei lakiin tullutkaan.

Pettymys oli valtava. Täytyi aloittaa alusta ja pyrkiä muilla keinoin vaikuttamaan liikennevakuutuslainsäädännön ongelmiin. Tavoitteena on ja on aina ollut saada aikaan harrastajan ja kilpailijan kannalta paras mahdollinen ratkaisu.

Kansainvälistä yhteistyötä ja edunvalvontaa

Liikennevakuutuslain eri vaiheissa on tavattu ministereitä ja keskustelu kansanedustajien kanssa sekä pidetty yhteydet avoinna myös kansainvälisen moottoripyöräliitto FIM:n suuntaan. Yhteistyö on ollut tiivistä myös STM:n ja LVK:n kanssa.

Moottoriliitto antoi lausuntonsa FIM:n lausuntopyyntöön syksyllä 2017. FIM keskittyi koordinoimassaan työssä erityisesti liikennevakuutuksen korvauslaajuuteen ja liikennealueen määritelmään EU-tasolla. Moottoriliitto tavoitteli lausunnolla selkeämpiä linjauksia liikennevakuutukseen ja sen voimassaoloon moottoriurheilussa.

Suurimmat haasteet ovat rekisteröimättömien kilpailukäyttöön tarkoitettujen ajoneuvojen vakuuttamisen kanssa sekä eristetyn alueen määritelmä tulkinnanvaraisuudessa. Laki on näiltä osin tulkinnanvarainen ja asettaa moottoripyöräurheilijat ja harrastajat eriarvoiseen asemaan.

EU-direktiivin kansallinen täytäntöönpano

Sosiaali- ja terveysministeriö asetti 13.1.2022 työryhmän liikennevakuutusdirektiivin kansallista täytäntöönpanoa koskevan lainsäädännön valmistelemiseksi. Työryhmän tehtävänä oli laatia mietintö hallituksen esityksen muotoon. Työryhmän jäseninä olivat edustus oikeusministeriöstä, Autoliitto ry:stä, Finanssiala ry:stä, Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry:stä, liikenne- ja potilasvahinkolautakunnasta, Liikennevakuutuskeskuksesta sekä Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta.

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi uuden päivitetyn liikennevakuutuslainsäädännön luonnoksen lausuntokierrokselle, joka päättyi 26.3.2023.

Vakuutusmaksut edelleen pilvissä

Uudessa luonnoksessa on määritelty moottoriurheilua ja harjoittelua koskevia päivityksiä. Moottoriliitto on ollut aktiivisesti mukana antamassa tietoa ja näkemyksiä liikennevakuutuslakiin ja moottoriurheiluun liittyvistä haasteista ja ongelmista. Ensisijaisena tavoitteena on ollut epäselvä eristetyn alueen tulkinnan selkeyttäminen, joka Moottoriliiton mukaan vaikuttaa liikennevakuutusmaksuihin alentavasti.

Jos liikennevakuutuslaista poistuisi pykälän 1, kohta kolme määritelmä ”eristetty alue”, olisi liikennevakuutus aina pakollinen, oli kyseessä sitten liikenteeltä eristetty tai eristämätön alue. Luonnoksessa esitettiin, että liikennevakuutuksen korvaavuudesta poistuisi kuljettajapaikkasuoja silloin, kun kyseessä on organisoitu ja valvottu kilpailuun tähtäävä tai liittyvä harjoittelu- tai kilpailutoiminta sellaisella alueella, jossa ei noudateta liikennesääntöjä.

Näillä alueilla tarkoitettaisiin moottorirata-alueita ja harjoittelureittejä.

Tästä olisi seurannut tilanne, jossa liikennevakuutus on aina pakollinen moottoriurheilun kilpailu- ja harjoittelutoiminnassa, mutta käsittää vain kolmannen osapuolen vakuutusturvan. Kuljettajan, kartanlukijan ja sivuvaunumatkustajan vakuutusturva hoidettaisiin kunkin harrastajan ja kilpailijan henkilökohtaisen vakuutusturvan kautta. Tällainen vakuutus on muun muassa kilpailijan lisenssivakuutus. Tämän olisi arvioitu laskevan rekisteröimättömien moottoripyörien liikennevakuutusmaksuja merkittävästi.

Esitykseen asti nämä eivät kuitenkaan päätyneet. Muutokset moottoriurheiluun vaikuttavien kohtien osalta vedettiin ministeriön toimesta pois lopullisesta mietinnöstä kuulemiskierroksen jälkeen keväällä 2023. Esitys on näiltä osin edelleen puutteellinen eikä ole SML:n mielestä EU-direktiivin mukainen.

Vaikuttaminen ja edunvalvonta jatkuu

Moottoripyöräurheilu on haastavassa tilanteessa ja murrostilassa. Harrastaja- ja kilpailijamäärät ovat olleet jo useamman vuoden vähenemään päin monessa lajissa.

Moottoriliitto ei voi hyväksyä ehdotusta tällaisenaan, kun se ei vastaan EU-direktiiviä. Tavoitteena on kuitenkin Suomen oman lainsäädännön muuttaminen direktiiviä vastaavaksi. Laki pitää ensin muuttaa, jotta voimme muuttaa sen soveltamista.

Työ jatkuu ja yhteistyötä, vaikuttamista sekä yhteisten asioiden edistämistä tarvitaan kaikilla mahdollisilla tasoilla. Edunvalvontatyö on pitkäjänteistä ja asiat etenevät välillä tuskaisen hitaasti. Moottoriliitto ja sen liikennevakuutustyöryhmä jatkavat työtä kaikkien tahojen kanssa kohti parempaa lainsäädäntöä, jossa lajiemme kilpailijoiden ja kaikkien harrastajien vakuutusturva olisi yhdenmukaista, reilua ja tasavertaista. Seuraava vaihe on käydä läpi hallituksen esitys uudeksi laiksi ja pyrkiä vaikuttamaan lain sisältöön sen hyväksymisvaiheessa.

Liikennevakuutustyöryhmä on selvittänyt muiden Euroopan maiden malleja moottoriurheilun vakuuttamiseksi ja eristetyn alueen tulkinnaksi. Tanskan, Norjan, Ruotsin, Belgian, Ranskan, Italian, Saksan ja Viron lajiliittoihin on oltu yhteydessä asian tiimoilta. Tällä hetkellä käynnissä on kansanedustajien ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenten tapaamiset ja yhteydenpito vaikuttajiin. Ministeriön kanssa on käyty keskustelua ja annettu tietoa muiden EU-maiden toimintatavoista ministeriön valmistelun tueksi.

Vaikuttamistyö ei ole koskaan valmis, vaan jatkuu muuttuvassa maailmassa. Liikennevakuutuslaki ja sen lopullinen sisältö vaikuttavat osaltaan lajiemme elinvoimaisuuteen ja harrastamiseen merkittävästi.

Aiheesta aiemmin:

KESKIVIIKKO 15.6.2022 08:00

Suomen Moottoriliitto päivittää tasa-arvosuunnitelmaansa – "haluamme tietää, missä mennään"

TIISTAI 24.1.2017 13:22

Suomen Moottoriliitto: moottoripyörien veroehdotus kohtelee yhtä urheilijaryhmää epäoikeudenmukaisesti

Kuva: Unsplash.

Kuva: Unsplash.