Fabio Reggianin rakentama pyörä on 5,1 metriä korkea maasta ohjaustangon korkeimpaan kohtaan. Aikuiseksi kasvanut uroskirahvi on kutakuinkin saman korkuinen, sen päälaki yltää parhaimmillaan 4.8-5,5 metrin korkeudelle.

Fabio johti kahdeksan henkilön tiimiä rakennusprojektissa.

Hän ajoi pyörällä 100 metrin matkan Montecchio Emiliassa, Italiassa, ja löi entisen ennätyksen haltijan, amerikkalaisen Gregory Dunhamin. Tämän vuonna 2005 suorittama ennätysajo tapahtui 3,429 m korkealla pyörällä.

Reggianin pyörä on 10 metriä pitkä, ja sitä liikuttaa 280 hevosvoimainen 5,7 litran V8-moottori. Siinä on kolme vaihdetta eteenpäin ja pakki.

Fabio Reggiani

Fabio Reggiani ennätyspyörineen.

Pyörä on 2,5 metriä leveä ja painaa 5000 kg, joten se on samalla painavin ajettavissa oleva moottoripyörä. Toisin sanoen se painaa yhtä paljon kuin elefantti.

Pyörän renkaat on otettu teollisesta kaivinkoneesta.

Rakentaminen kesti kuusi kuukautta.

Ruiskumaalausyritystä pyörittävä Fabio halusi haastaa itsensä ja tehdä jotain melkein "mahdotonta". 

– Rakastan haasteita ja tiimini oli uskomaton! Meillä oli tosi hauskaa tämän projektin kanssa – hienoja muistoja, Fabio kertoi.

Mies on innoissaan siitä, että hänen ennätyksensä on kestänyt jo yli vuosikymmenen. Toki kenelle hyvänsä olisi vaikeaa rakentaa suurempi pyörä kuin tämä. Hän kertoi, että melkein joka osa on rakennettu käsin ja kaikkein haastavin oli takapyörä: se painaakin yli 1200 kg, eikä sen kokoisia kaupallisia vanteita ole saatavilla.

Fabio Reggiani

Fabio Reggianin ennätyspyörä ja mittakaavana tavallinen moottoripyörä!

Pyörää ohjataan joystickillä.  Se on kytketty hydrauliseen mäntään, joka tekee kääntymisen mahdolliseksi.

Fabio huvitti ihmisiä vuosikausia pyörällään monissa tapahtumissa ja show-tilaisuuksissa, mutta myi sen myöhemmin teksasilaiselle miljonäärille Tony Gullolle, jolla on yksityinen auto- ja moottoripyörämuseo.

Oheinen video on vuodelta 2013, jolloin Guinnessin ennätysten kirja hyväksyi Fabion pyörän maailman suurimmaksi. Videolla näkyvät apupyörät, joita taas kuvissa ei ole. Kyse ei ole kuvamanipulaatiosta.

Kun Fabio ajoi sadan metrin matkan, mikä tarvittiin todistamaan, että pyörä on ajokelpoinen, pyörässä ei ollut apupyöriä. Ne asennettiin videon ottamisen ajaksi turvallisuuden vuoksi.

Aiheesta lisää Guinnessin ennätysten kirjan sivuilla. Alla näkyvän videon voit katsoa myös täällä.