Tapa tuoda malli ensin kilpakäyttöön ja tehdä siitä sitten "tavallinen" kaupallinen versio näyttää olevan tyypillistä Ducatia.

Monivuotisen projektin tavoitteena on tuottaa täydellinen sarja offroad-moottoreita ja -moottoripyöriä. Malleista tulee Ducatin nappularenkainen tuoteperhe, joka aloitetaan motocrossista.

Bolognalaisyritys on allekirjoittanut sopimuksen motocrossin moninkertaisen maailmanmestarin Antonio Cairolin kanssa testikuljettajan jobista. Mies myös vastaa omalla osaamisellaan kehitystyöstä. 

– Olen ylpeä voidessani kertoa Ducatin tulosta motocrossiin. Se on totaalisen uusi maailma Ducatille, johon haluamme tuoda lahjakkuutemme sellaisten kevyiden moottoripyörien suunnittelussa, joissa on huippuluokan komponentit ja korkea suorituskyky sekä – ennen kaikkea – voi innostaa enemmän ja enemmän motoristeja. Aivan kuten uskomme, että rata on paras laboratorio kehittää ja testata pyöriä, jotka sitten ovat asiakkaiden ja innokkaiden saatavilla. Tämän vuoksi olemme päättäneet tehdä yhteistyötä kiistattoman mestarin Toni Cairolin kanssa, hehkutti Ducatin pääjohtaja Claudio Domenicali.

Ducatin tulevan motocross-mallin tiiserikuva.

Ducatin tulevan motocross-mallin tiiserikuva.

– Projekti on mahdollinen kiitos yrityksen viime vuosien taloudellisten tulosten, ja vahvistaa haluamme laajentaa läsnäoloamme uusiin maailmoihin, puhua uusille motoristeille ja siten kasvattaa Ducati-yhteisöä.

Ducati on myös tehnyt monivuotisen sopimuksen Maddii Racingin kanssa. Se on kokenut motocross-kisatiimi, ja osallistuu vuoden 2024 Italian motocrossin mestaruussarjaan kuljettajanaan Alessandro Lupino, joka on kahdeksankertainen Italian mestari ja voitti 2021 MXoN:n. Hän on myös Ducatin kisa- ja testikuljettaja.

Ducatin fokus offroad-projektissa on yhdistää äärimmäinen keveys huippuluokan komponentteihin sekä moottoreihin, joissa on hyvin laaja-alainen voimantuotanto. Viimemainittu saavutetaan desmodromisen venttiilikoneiston avulla. Sitä käytetään kaikissa italialaisvalmistajan sporttimalleissa MotoGP:stä lähtien. Ducati on ainoa valmistaja, joka käyttää desmodromista, eli pakko-ohjattua, venttiilikoneistoa moottoreissaan. 

Ducatin tulevan motocross-mallin tiiserikuva.

Ducatin tulevan motocross-mallin tiiserikuva.