Harley-Davidson (HOG) julkisti vuoden kolmannen neljänneksen tuloksensa torstaina 26. lokakuuta. Se vei amerikkalaisvalmistajan osakkeiden arvon laskuun ja alimmilleen kolmeen vuoteen.

Vaikeutena olivat haastavat makrotalouden olosuhteet, joiden vuoksi kuluttajat olivat haluttomia ostamaan kalliita pyöriä korkotason nousun ja inflaation kasvun myötä.

Koko Harleyn liikevaihto laski kuusi prosenttia edellisvuoden 1,65 miljardista 1,55 miljardiin dollariin. Nettotulos puolestaan heikkeni 24 % 199 miljoonaan dollariin. 

Yrityksen toimittamien moottoripyörien kysyntä laski kaikilla markkina-alueilla yhteensä 20 %, viidenneksen. Se, että moottoripyörämyynnin liikevaihto laski vain 9 prosenttia  1,297 miljardiin dollariin kertoo, että myydyt pyörät olivat edellisvuotta kalliimpia malleja. Kaikkiaan yritys toimitti 45 300 pyörää, edellisvuonna 56 900 kpl. 

Vähittäiskauppamyynti eli diilereiden asiakkaille toimittamien pyörien määrä laski globaalisti 16 %. Kuluttajille myytiin 41 700 Harleytä, vuotta aiemmin 49 400. Se tarkoittaa sitä, että inventaario, eli liikkeiden lattialla myyntiä odottelevien pyörien määrä kasvoi 3600:lla.

Pohjois-Amerikassa myytiin 27 300 H-D:tä (-15 %), EMEA-alueella 7800 kpl (-13 %), Aasian-Oseanian alueella 5800 kpl (-24 %) ja Latinalaisessa Amerikassa 700 (-11%).

Pohjois-Amerikassa myynnin lasku johtui perinteisen Sportster-mallin poistumisesta listoilta. Euroopassa taas myyntiä söi Saksan markkinoiden heikkous sekä tuotevalikoiman supistaminen. Aasiassa Kiinan heikentynyt kysyntä yllätti.

Livewire

Sähkömoottoripyörä Livewiren valmistus yhtiöitettiin, ja tytäryhtiön tulos kulkee Harleyn mukana. Vuoden 2023 kolmannella vuosivartilla toimitettiin 50 Livewireä, kun vuotta aiemmin luku oli 206. Pudotusta siis 76 %. Liikevaihto puolestaan laski 45 % 8 miljoonaan dollariin. Vuoden viimeisellä neljänneksellä alkavat Del Mar -mallin toimitukset.

Ennuste loppuvuodelle

Harley piti aiemman koko vuotta koskevan ennusteen ennallaan. Se odottaa edelleen 0-3 % liikevaihdon kasvua ja 13,9 - 14,3 % tulosmarginaalia.

Harley-Davidsonin rahoituspalvelujen tuloksen se odottaa heikkenevän 20-25%.

Livewire-sähkömoottoripyöriä se odottaa myytävän 600-1000 kappaletta, ja niiden tuottavan tappiota noin 115-125 miljoonaa dollaria.

Mutta

Vaikka Harleyn kolmas kvartaali oli huonompi, se on tehnyt tulevaisuutta ajatellen isoja korjaavia liikkeitä, jotka eivät näy vielä sen tämän vuoden tuloksessa. Niitä ovat pienten Harrikoiden valmistuksen aloitus Kiinassa ja Intiassa sekä tuoteportfolion pelkistäminen muualla. Kalliimmat, uudet CVO-mallit menivät hyvin kaupan jo tälläkin vuosivartilla.

Oletettavaa on, että vaikka Intiassa ja Kiinassa valmistettavat Harleyn nimellä myytävät mallit ovatkin "halpamalleja", ne tuovat merkille sen kipeästi kaipaamaa uutta asiakaskuntaa. Samalla kummankin maan valmistajat pystyvät valmistamaan ja myymään ne voitollisesti ja siten tuottamaan Harleylle selvää riihikuivaa rahaa.

Ensi vuosi on Harleyn osakkeenomistajien kannalta kiinnostava.