Aika-ajomenestyksen jälkeen lauantaina sunnuntain kisa toi hyvän tuloksen Team HRC:lle uudelle sähköiselle CR-prototyypille Japanin motocross-mestaruuskilpailuissa.

Prototyyppi perustuu Hondan CRF250R/CRF250RX-malliin: bensamoottori ja tankki on korvattu sähkömoottorilla ja akustolla sekä moottorinohjausjärjestelmällä.

Trey Canard ja Hondan CR-proto.

Trey Canard ja Hondan sähkömoottorinen CR-proto.

Trey Canard osallistui villin kortin turvin sarjaan, ja ajoi toiseksi nopeimmin IA1-pääluokan aika-ajossa  450-kuutioisia motocrosspyöriä vastaan. Kyseessä oli proton ensiensiintyminen, ja voi sanoa, että se sujui hienosti.

Sitten koetti ensimmäisen kisan aika koskaan uudelle sähköprotolle. Avauskisa oli tasainen. Canard otti hyvä startin päästen rytmiin ja päätyi erässään toiseksi.

Toisessa erässä Canard onnistui jälleen hyvin startissa ja pärjäsi hyvin, mutta kolari erän varhaisessa vaiheessa Jay Wilsonin kanssa pakotti hänet keskeyttämään

Kolmannessa erässä Canard käytti jälleen onnistuneesti sähkömoottorin tarjoamaa välitöntä vääntöä ja oli johdossa ensimmäisen kaarteen jälkeen. Itse asiassa mies otti kolmesta lähdöstä kahden kärkipaikat CR:n sähköprotolla.

Hondan CR-sähköproton kisatiimi.

Hondan CR-sähköproton kisatiimi.

Canard alkoi tehdä eroa Wilsoniin, mutta kolaroi taas varttitunnin kestävän erän ensimmäisen kahden ja puolen minuutin ajon jälkeen.

Joka tapauksessa kisa oli hieno tilaisuus Hondalle oppia, kehittää ja todistaa, että laite toimii kisatilanteessa. Pyörä oli ensi kertaa tositoimissa, ja epäilemättä kisasta kerättiin runsaasti dataa Hondan meneillään sähkömoottoripyörien kehitystyöhön.

Sähkömoottoripyörä sopii hyvin motocross-erien tyyppisiin lyhytkestoisiin kisoihin, jossa pyörän akusto voidaan vaihtaa erän jälkeen täyteen.

Trey Canard:

Trey Canard.

Trey Canard.

"Tämä viikonloppu oli minulle suuri haaste, mutta se oli kehitystyömme kannalta hieno kisa. Joka kerran kun olin radalla, paransimme pyörää ja CR sähköproton tiimi mukautui haasteisiin. Me loistimme joissakin kohdin tiiminä, lähdöt olivat osaltaan sellaisia, kaksi kärkisijaa lähdöissä kolmesta. Lisäksi radan varrella oli kohtia, joissa olimme tosi vaikuttavia, ja tämä saa minut innostumaan tämän moottoripyörän tulevaisuudesta. Olen pettynyt siitä, etten kyennyt ajamaan loppuun asti kaikkia eriä kaiken sen kovan työn jälkeen, mitä tiimi on tehnyt, mutta minusta me näytimme, että pyörän potentiaali on erittäin korkea, varsinkin kun ottaa huomioon, että tämä on ensimmäinen kisamme. Olen kiitollinen siitä, että sain olla osa tätä kehitystyötä ja olen hyvin ylpeä jokaisesta henkilöstä, joka on työskennellyt niin kovasti."

Aiheesta aiemmin:

PERJANTAI 8.7.2022 08:46

Hondan tavoite: myydä 2,4 miljoonaa sähkömoottoripyörää vuonna 2030

LAUANTAI 13.5.2023 12:21

Tekeekö tämä Hondan ensimmäinen sähkömopomalli historiaa Mankin tapaan?

PERJANTAI 29.9.2017 10:34

Honda esittelee Tokiossa itsestään pystyssä pysyvän sähkömoottoripyörän