Suzuki jatkoi onnistuneiden tuote-esittelyjen sarjaansa GSX-R-sportbike-uutuudella ja GSX-S1000GT+ -sport crossover -mallilla. Molemmilla on taatusti oma paikkansa merkin tuotevalikoimassa.

GSX-8R

 

Suzuki GSX-8R

GSX-8R hyödyntää viime vuonna julkistettua GSX-8S-sovellustalustaa ja antaa sille sporttisen twistin. Pyörässä on mm. Showan SFF-BP-etuteleskooppi ja linkitetty takavaimennin, kokokate ja sporttinen ajoasento. Luvassa pitäisi olla sporttipyörän tunnelmaa, tyydyttävän sporttista suorituskykyä ja optimoitua mukavuutta.

Viime vuonna 8S:ssä esitelty uuden sukupolven 776 cm3 kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu rinnakkais-twin-moottori. Se ja jämäkkä runko ovat uutuuden lähtökohtina. Pyörä on kompakti, kapea ja hyvin tasapainotettu.

Lisää 8S:stä täällä: Suzukilta kaksi uutta jämäkkää mallia: naku GSX-8S ja keskiluokan adve-pyörä V-Strom 800 E

Suzuki GSX-8R

Suzuki GSX-8R

Ergonomiaan on panostettu. Siitä kertovat pehmustettu istuin, oikein asemoidut jalkatapit sekä taottua alumiinia olevat erilliset ohjaustangot: Kuljettaja on sporttisessa ajoasennossa suojassa ajoviimalta tuulitunnelissa muotonsa saaneiden katteiden ja tuulilasin suojissa.

ABS:llä varustetut Nissinin 4-mäntäiset radiaalisatulat ja kaksi 310 mm:n jarrulevyä vastaavat etupään hidastumisesta. GSX-8R:ssä käytetään Suzuki Intelligent Ride Systemiä (S.I.R.S.).

S.I.R.S.-järjestelmään kuuluu kolme ajotapavalintaa, neliasentoinen vetoluistonesto sekä helpon käynnistyksen ja matalien kierrosten avustinjärjestelmät.

Suzuki GSX-8R

Suzuki GSX-8R

8R:ssä on Dunlop’s RoadSport 2 vyörenkaat (120/70ZR17 edessä, ja takana 180/55ZR17 at the rear).
Rinnakkais-twinissä käytetään 270 asteen sytytysjärjestystä vahvemman väännön tuottamiseksi.

Suzuki Clutch Assist System (SCAS), eli avustava kytkin pehmentää vaihtoja ja moottorijarrutusta. Lisäksi se on varustettu molempiin suuntiin toimivalla vaihdeavustimella.

Mittaristona toimii 5 tuuman väri-TFT-paneeli.

Suzuki GSX-8R

Suzuki GSX-8R

GSX-8R pähkinänkuoressa

S.I.R.S (Suzuki Intelligent Ride System) SDMS (Suzuki Drive Mode Selector) voi valita kolmen ajotavan perusteella. STCS(Suzuki Traction Control System) luistonesto.  Ride By Wire, kaksisuuntainen vaihdeavustin. Käynnistysavustin starttaa moottorin yhdellä nopealla starttinappulan painalluksella. Matalien kierrosten avustin mahdollistaa pehmeät lähdöt paikalta tai alhaisesta nopeudesta.

Mitat: P x L x K (mm) 2155×770×1135. Akseliväli (mm) 1,465. Maavara (mm) 145. Istuinkorkeus (mm) 810. Kuivapaino (kg) 205. Renkaat: edessä 120/70ZR17M/C Tubeless. Takana 180/55ZR17M/C Tubeless. Moottori 776cm3 nestejäähdytteinen nelitahti. Kaksisylinterinen DOHC. Polttoainetankki: 14 L. CO2 päästöt (g/km, WMTC) 99. 

GSX-8R tulee myyntiin vuoden 2024 alkupuolella.

GSX-S1000GX+

Suzuki GSX-S1000GT+

Suzuki GSX-S1000GT+

GSX-S1000GX+ on rakennettu GSX-S1000GT:n ja V-STROM 1050:n parhaista ainesosista. Siinä yhdistyy sport-tourerin ja adventurepyörän ominaisuuksia. Siinä on myös riittävästi suorituskykyä sporttiseen ajamiseen, ja uusia teknologioita ja välineitä, jotka laajentavat touring-mahdollisuuksia.

Pyörän siluetti on aggressiivinen, mutta design moderni ja ajoasento mukavan pysty ja sopii matka-ajoon.

GX:n jousituksen suorituskyky on kokonaan uudella tasolla uuden Suzuki Advance Electronic Suspensionin myötä (SAES). Se on merkin ensimmäinen, joka elektronisesti ohjaa jousituksen vaimennusta ja jousen esijännitystä ajoneuvon nopeuden, tienpinnan ja jarrujen pyörän asennossa aiheuttamien muutosten mukaan.

Suzuki GSX-S1000+

Suzuki GSX-S1000GT+

Suzuki on lisäksi kehittänyt Road Adaptive Stabilization (SRAS) -ohjelmiston, joka havaitsee tien epätasaiset pinnat, ja ohjaa automaattisesti vaimennusta johtamalla SAES:ille 6-akselisesta IMU-yksiköstä ja muualta saatuja tietoa. Lopputuloksena on mahdollista saavuttaa pehmeä, tärinätön kulku päällystämättömillä teillä sekä dynaaminen sporttinen suorituskyky päällystetyillä väylillä.

Lisäksi mallissa on laaja joukko kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten SDMS-α, joka ohjaa tehoa, vetoluistonestoa, SAES-jousituksen asetuksia sekä kaarteissakin toimivia ABS-jarruja.

Suzuki GSX-S1000GT+

Suzuki GSX-S1000GT+

Ominaisuuksia

  • SDMS-α eli (Suzuki Drive Mode Selector Alpha) ajotapavalinnat ohjaavat kolme eri moodia, vetoluistonestossa on 7 valintaa + pois päältä vaihtoehto. Lisäksi alustan vaimennuksen valintoja on neljä.
  • SRAS (Suzuki Road Adaptive Stabilization) havaitsee tienpinnan laadun ja olosuhteet ja ohjaa automaattisesti jousitusta.
  • Automatic Rear Suspension Modes ohjaa sähköisesti takajousen esijännitystä. Vaihtoehdot automaattinen ja kolme manuaalivalintaa. Kun Auto on valittuna, ohjaa myös vaimennusta.
  • Ride-by-wire-kaasu. Kaksisuuntainen shifteri. Vakionopeudensäädin. Kaarre-ABS. Slope Dependent Control System: vähentää takapyörän nostoa jarrutettaessa alamäkeen. Käynnistysavustin starttaa moottorin yhdellä nopealla starttinappulan painalluksella.
  • Matalien kierrosten avustin mahdollistaa pehmeät lähdöt paikalta tai alhaisesta nopeudesta. Kolmeen asentoon säädettävä tuulilasi. Mitat:  P x L x K (mm) 2150×925×1350. Akseliväli (mm) 1470. Maavara (mm) 155. Istuinkorkeus (mm) 845. Kuivapaino (kg) 232. Renkaat: edessä 120/70ZR17M/C Tubeless ja takana 190/50ZR17M/C Tubeless.
  • Moottori: 999cm3 nestejäähdytteinen nelitahti. Nelisylinterinen DOHC. Polttoainetankki: 19 l. CO2 päästöt (g/km, WMTC): 144.

Suzuki GSX-S1000GT+ laukut ja istuin,

Suzuki GSX-S1000GT+ laukut ja istuin,

Aiheesta aiemmin:

TORSTAI 13.7.2023 11:52

Vertailussa kesän kiinnostavin adventurepyöräkaksikko: uudet Honda Transalp ja Suzuki V-Strom – kumpi pesee kumman?

LAUANTAI 12.11.2022 11:07

Suzukilta kaksi uutta jämäkkää mallia: naku GSX-8S ja keskiluokan adve-pyörä V-Strom 800 E

Suzuki GSX-S1000GT+

Suzuki GSX-S1000GT+