Hondan vakiomenestyjä on ollut sen jo vuonna 2013 julkistama 500-kuutioisten rinnakkaismallien sarja: CBR500R, CB500X ja CB500F. Mallistoa on päivitetty vuosina 2016 ja 2019 isommin ja muutenkin, viime vuonna ne saivat esimerkiksi laadukkaat putkihalkaisijaltaan 41 millimetrin Showa SFF-BP USD -etuhaarukan ja Showan takaiskunvaimentimen.

Tänä vuonna päivitykset jatkuivat mm. mallinimi- ja ulkonäkölinjausmuutoksin. CBR500R jatkaa edelleen samannimisenä ja isompien sporttimallien ulkonäön kainalossa. 

CB500X sensijaan nimettiin uudelleen NX500:ksi ja CB500F puolestaan CB500 Hornetiksi isomman 750 cm3 sisarmallinsa mukaan. Myös ulkonäköä ruuvattiin Hornetin suuntaan. Honda julkisti myös 1000 cm3 Hornetin, mutta siitä kerromme erikseen. Vaikuttaa siltä, että sen tyyppisellä mallilla oli sosiaalista tilausta, koska mallisarjaa levitetään nyt myös pystysuuntaan.

500-sarjan moottorihan on A2-korttiluokkaan kelpaava. Kaksisylinterisen 8-venttiilisen rinnakkaismoottorin kuutiotilavuus on 471 cm3 ja huipputeho 35 kW / 8600 rpm sekä huippuvääntö 43 Nm / 6500 rpm.

Kaikkien kolmen mallin ECU:a eli elektronista ohjausyksikköä on päivitetty tuottamaan parempaa kiihtyvyyttä. Lisäksi mukana on vakiona Hondan moottorin väännön ohjaukseen perustuva vetoluistonesto ja luistokytkin. Vetoluistonesto on säädettävä.

Muita yhteisiä muutoksia vuodelle 2024 ovat uusi 5" TFT-värimittaristo, jossa on Honda Road Sync -älypuhelinten yhdistettävyys, jota voi ohjata uudella ja yksinkertaistetulla sekä taustavalaistulla neljään suuntaan toimivalla ohjaustangon ohjaimella. Näyttöä voi käyttää navigointiin ja musiikin kuunteluun ja muiden älypuhelimen toimintojen ohjaamiseen.

Mittariston näyttötapa on valittavissa Bar, Circle ja Simple -vaihtoehtojen välillä ja se tukee sekä iOS- että Android-puhelimia. Näyttö heijastaa vähemmän ja sen taustavalaistusta on parannettu.

Lisäksi malleissa on uusitut, tehokkaammat LED-ajovalot. Kaikkien mallien kaikki valot on toteutettu LEDeillä.

Jarrut ovat Nissinin, edessä kaksi levyä ja takana yksi. Kaikissa malleissa on myös aiempaa kevyemmät vanteet ja takakeinuhaarukat.

Honda CBR500R

Honda CBR500R vuosimallia 2024.

Honda CBR500R vuosimallia 2024.

CBR500R:n ulkonäköä on uusittu terävämpään RR-R-tyyliin, väittää Honda. R-malli tulee saataville kahtena värivaihtoehtona: Grand Prix Red (Tricolour) tai Matt Gunpower Black Metallic.

500R:n istuinkorkeus on matala 785 mm, joten sitä on helppo käsitellä ja sen sporttinen ajoasento mukava kaikenmittaisille kuljettajille. Mitat: pituus 2080, leveys 760 ja korkeus 1145 mm. Maavara on 130 mm.

Polttoainetankin vetoisuus on reserveineen 17,1 litraa ja 3,5 litran kulutuksella satasella, sillä pitäisi päästä jopa 485 km.

Akseliväli on 1410 mm ja paino nesteineen tankattuna 191 kg.

Honda NX500

Honda NX500 vuosimallia 2024.

Honda NX500 vuosimallia 2024.

Hondan A2-korttiluokan miniadventurepyörä sai uuden nimen ja entistä karumman tyylin mallivuodelle 2024. Uudet, kevyemmät vanteet säästävät jousittamatonta painoa 1,5 kg ja kaikkiaan malli on laihtunut 3 kilogrammaa.

Vuosimallin 2016 uudistus toi pyörään isomman polttoainetankin ja LED-valot, 2019 taas selkeämmin adventuremaisemman tyylin, lisää tehoa ja alustan päivityksen. 

Vuodelle 2024 mallilla on uusi nimi, NX500, ja sen tyyliä on uusittu vankasti. NX on lyhenne sanoista "New X-over", mitä pyörä varmasti onkin.

Vuosimallin 2024 NX500 tulee saataville seuraavina värivaihtoehtoina: Grand Prix Red, Matt Gunpowder Black Metallic tai Pearl Horizon White.

Kapea istuimen profiili mahdollistaa kuljettajan vapaan liikkuvuuden ja mahdollistaa helpon ylettymisen maahan. Istuinkorkeus on 830 mm ja pysty ajoasento on mukava ja tarjoaa hyvän näkyvyyden. Strategiset mitat ovat: 2165mm x 830mm x 1415mm, ja mallin maavara on 180mm.

Pyörän polttoainetankki vetää 17,5 litraa, ja valmistajan lupaaman 3,6 litran kulutuksen mukaan laskettuna, tankillisella voisi päästä jopa yli 480 km.

Akseliväli on 1445 mm ja paino nesteineen tankattuna 196 kg. Etu- ja takapään jousto on 135 mm.

Kokonaan uusissa valualumiinivanteissa on siirrytty perinteisestä Y:n muotoisesta 7-puolaisesta muotoilusta 5-puolaiseen Y-muotoon. Ratkaisu säästi etuvanteen painossa 800 grammaa ja takavanteen 700 grammaa. Etuvanne on 19-tuumainen ja takavanne 17 tuumainen. Rengaskoot ovat vastaavasti 110/80-R19 ja 160/60-R17.

Honda CB500 Hornet

Honda CB500 Hornet 2024.

Honda CB500 Hornet 2024.

Hondan A2-korttiluokan naku streetfighter liitettiin sitten Hornet-malliperheeseen 750- ja 1000-kuutioisten mallien rinnalle. Aggressiivinen uusi muotoilu ja aerodynaamiset parannukset sopivat ikoniseen nimeen, väittää Honda. Moottoriin on tehty samat muutokset kuin muihinkin rinnakkaismalleihin, samoin alustaan ja mittaristoon.

Malli on edelliseltä nimeltään CB500F. Sen menestyskaava on yksinkertainen: sopiva kaksisylinterinen moottori kevyessä, sporttisessa alustassa. Ja vaikka A2-korttiluokan 35 kilowatin teho asettaa rajoituksensa, pyörässä on silti mukavasti suorituskykyä. Pyörä on helppo ajaa ja hallita ja sopii hyvin myös heille, jotka kaavailevat satapiikistä isompaan siirtymistä.

Vuosimallin 2024 CB500 Hornet tulee saataville seuraavina kolmena värivaihtoehtona: Matt Gunpowder Black Metallic, Grand Prix Red ja Pearl Himalayas White.

Alumiiniset jalkatapit ovat kevyet ja antavat sporttisen ajotunteen. Mitat ovat: 2080mm x 800mm x 1060mm, ja maavara 145mm.

Polttoainetankin tilavuus on 17.1 litraa ja valmistajan ilmoittaman kulutuksen, 3,5 l / 100 km, sillä pitäisi päästä jopa 485 kilometriä tankillisella.

Akseliväli on 1410 mm ja paino nesteineen tankattuna on 188 kg.

EICMA 2023 -messujuttumme löydät täältä:

Kaikki juttumme Milanon EICMA 2023 -messuilta löydät täältä