Limited Edition -mallit tekevät kunniaa Nortonin 125-vuotiselle taipaleelle, jossa on tosin tainnut olla välillä taukoa konkurssien myötä. Niin tai näin, yritys on kuitenkin perustettu 1898, ja on kunniakkaasti toiminnassa tällä hetkellä.

LE-malleja on kuusi erilaista, ja ne tekevät kunniaa Nortonin rikkaalle historialle. Mallien ulkonäöt on mukaeltu kahdesta vanhasta tuotantomallista ja kahdesta klassisesta kisapyörästä: Energette, Manx, Formula 750 tehdaskilpuri sekä NRS588 raaseri. LE-mallit perustuvat nykyisiin Commando 961, V4SV ja V4CR -tuotantomalleihin. LE-pyöriä valmistetaan yhteensä kaikkiaan 125 kappaletta.

Nortonin historian kunniakkaimpaan osaan mahtuu 8 maailmanmestaruutta, 94 TT-voittoa ja lukemattomia valintoja vuoden moottoripyöräksi.

Norton Commando 961 LE Energette

Norton Energette (jutun aloituskuvana) oli valmistajan ensi askel moottoripyörien maailmaan. Se esiteltiin vuonna 1902, luojana perustaja James Lansdowne Norton, ja sitä valmistettiin vuoteen 1906 asti. Energettessä käytettiin Nortonin omasuunnittelemaa polkupyörän runkoa varustettuna 142cm3 Clément-moottorilla ja kaksivaihteisella Sturmey Archer -vaihdelaatikolla. Nykymittapuun mukaan pyörä oli paholainen ajettavakseen, mutta sitä markkinoitiin "hyvänä lääkäreille".

Commando 961 LE ‘Energette´on saanut tyylinsä alkuperäisestä koneesta syvänkeltaisine maalipintoineen, ruskeine nahkasatuloineen ja hopeisine ajovaloineen sekä kiillotettuine ohjaustankoineen. 125-juhlavuotismerkki kuuluu tietysti kuvaan.

Norton Commando 961 LE  "Manx"

Norton 961 LE Manx.

Norton Commando 961 LE Manx.

Norton Manx on yksi menestyksekkäimpiä brittiläisten kilpamoottoripyörien joukossa. Se kehitettiin 1937 ja oli tuotannossa vuoteen 1962 asti, ollen yksi pitkäikäisimmistä kisapyöristä. Manxilla otettiin mm. 13 Mansaaren TT-ajojen voittoa.

"Manx"-malli perustuu niinikään Commando 961:n Runko ja katteet ovat mustia, tankki taas ikonisen hopeinen. Sporttisena lisämausteena LE:ssä on lisäksi musta moottori, musta Öhlinsin jousitus, musta hiilikuituinen ketjunsuojus sekä "tuulilasi".

125-vuotisjuhlalogo kuuluu luonnollisesti asiaan.

Norton Commando 961 LE Transatlantic

Norton Commando 961LE Transatlantic.

Norton Commando 961LE Transatlantic.

Vuonna 1972 Norton loi 750 tehdaskilpurin, jolla kisattiin Formula 750 -luokassa. Sillä ajoivat mm. Peter Williams, Phil Read, Tony Rutter, Mick Grant ja David Aldana. Pyörällä napsittiin voittaja Britannian 750cc-luokan mestaruussarjassa sekä voitettiin F750 Mansaaren TT -luokka sekä tietenkin Transatlantic Trophy. Punavalkosininen kisaväritys tuli tunnetuksi globaalisti parissa vuodessa. 1974 esiteltiin 850cc seuraaja.

Myös Transatlantic perustuu Commando 961:n, ja toistaa legendaarista punavalkosinistä väriteemaa. Musta moottori antaa malliin oman säväyksensä, kuten myös 125-vuotisjuhlalogo.

Norton Commando 961 LE ‘588’

Norton Commando 961 LE 588.

Norton Commando 961 LE 588.

Norton F1 oli tielaillinen versio 588cc nestejäähdytteisellä kaksiroottorisella Wankel-moottorilla varustetusta kilparatoja dominoineesta kisapyörästä. RC588, RCW588 ja NRS588 ottivat lukemattomia voittoja sekä Britannian Superbike-sarjassa että Mansaaren TT-ajoissa 1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alussa.

Commando 961 LE ‘588’ ottaa vaikutteita kiertomäntämoottoristen kisapyörien värityksestä. 588:ssa on niinikään musta moottori, musta Öhlinsin alusta, musta hiilikuituinen ketjunsuojus sekä "tuulilasi" ja kullanväriset vanteet sekä tietenkin 125-vuotisjuhlalogo.

Kaikkien Commando 961:een perustuvien LE-mallien hinta on Englannissa 23 800 euroa.

Norton V4SV ‘588’

Norton V4SV 588.

Norton V4SV 588.

Mallissa on sama kisaväritys kuin legendaarisissa Wankel-moottorisissa kisapyörissä sekä kullalla anodisoidut vanteet ja juhlalogo.

Hinta Englannissa 65 000 euroa.

Norton V4CR ‘588’

Norton V4CR 588.

Norton V4CR 588.

Myös V4CR ‘588:ssa’ on sama kisaväritys ja kullalla anodisoidut vanteet ja juhlalogo.

Hinta Englannissa 62 600 euroa.

Lisätietoja Nortonin sivuilta