Ensi vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta Duke-malliston ensiesiintymisestä, joten sitä juhlistamaan tarvitaan luonnollisesti uusi huippumalli.

Vuodelle 2024 KTM 1390 Super Duke R ja KTM 1390 Super Duke R EVO ovat saaneet uuden, tehokkaamman ja isomman moottorin, tilavuudeltaan 1350 cm3. Sen huipputeho on 190 hv / 10 000 rpm ja maksimivääntömomentti 145 Nm / 8000 rpm käyntinopeudella. Samalla pyörän visuaalinen ilme on uusittu entistä aggressiivisemmaksi.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

Uusi LED-ajovalo antaa futuristisen ilmeen

Täysin uusi LED-ajovaloyksikkö on pyörän visuaalisesti hallitseva piirre, uusitut ovat myös polttoainetankin spoilerit sekä aivan uutta wingletit. Ne lisäävät downforcea eli pyörää tiehen painavaa voimaa.

Entistäkin pelkistetymmästä takarungosta on poistettu jarruvalo, mikä antaa pyörälle puhdaslinjaisemman ilmeen. KTM 1390 Super Duken kokonaisprofiili on aiempaa matalampi ja kompaktimpi.

Uudelleen suunnitellun ilmanottoaukon ja ilmansuodatinkotelon ansiosta polttoainetankin kokonaistilavuus on nyt 17,5 litraa, eli 1,5 litraa enemmän edelliseen malliin verrattuna. Tämä kasvattaa toimintasäteen noin 300 kilometriin, minkä lisäksi suunnittelumuutokset parantavat ergonomiaa. Jokaiselle paneelille on laskettu optimaalinen ja mahdollisuuksien mukaan minimoitu paksuus.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO. Uusi ajovalo vaikuttaa vahvasti pyörän ulkonäköön.

Uusi ajovalo dominoi pyörän ulkonäköä. Se on kevyt ja älykäs, ja painaa nyt lähes 700 grammaa edeltäjäänsä vähemmän. Seisonta- ja päiväajovalot on sijoitettu ajovalon profiiliin, ja valon voimakkuus säätyy automaattisesti ympäristön valaistusolosuhteiden mukaan kojelautaan integroidun valoanturin ansiosta.

Lisäksi KTM 1390 Super Duke R ja KTM 1390 Super Duke R EVO -malleissa on vakiona Coming Home, eli Kotiintulo -valotoiminto. Tällöin ajovalo pysyy päällä vielä sytytysvirran katkaisemisen jälkeen, mikä parantaa näkyvyyttä. Tämä ei ainoastaan valaise ympäröivää tilaa, vaan parantaa myös turvallisuutta pysäköitäessä pimeillä alueilla.

Moottorissa enemmän tehoa ja vääntöä koko kierrosalueella

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duken uusi moottori, tilavuudeltaan 1350 cc.

LC8:n päivitetyssä moottorissa on sylinterin halkaisijaa kasvatettu 110 mm:iin, jolloin moottorin iskutilavuuksi saadaan 1350 cm3, ja sylinterinkansiin on integroitu täysin uudet nokka-akselit. Tämä kasvattaa tehoa ja vääntöä koko kierroslukualueella ja mahdollistaa aiempaa tarkemman polttoaineensyötön ohjauksen. Tämän ansiosta moottori täyttää uusimpien EURO 5+ -päästömääräysten vaatimukset.

Kaikki uuden moottorin tuottama voima on vielä välitettävä tiehen. Siitä vastaavat uudet kevyet kaksoisrakennetekniikalla toteutetut MICHELIN Power GP -renkaat sekä uusi täysin säädettävä WP APEX -takaiskunvaimennin. Iskunvaimentimissa on erillinen säätö hitaalle ja nopealle alueelle sekä paluuvaimennuksen säätö. Lisäksi jousen esijännitys on säädettävissä ilman työkaluja. Parannetut DCC-asetukset parantavat puristusvaimennuksen tasapainoa, jolloin jousitusmukavuuden ja suorituskyvyn välillä on vähemmän kompromisseja. Uuden 48 mm:n WP APEX Open Cartridge -etuhaarukan säädöt on optimoitu split-rakenteella.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO: kaarreajo-ominaisuuksia myös rata-ajoon.

EVO-mallissa elektronisesti ohjautuva alusta

KTM 1390 Super Duke R EVO -mallissa jousituskomponentit ovat elektronisesti ohjatut uusimman sukupolven WP Semi-Active Technologyn (SAT) avulla. Jousitusjärjestelmässä tuotetaan muuttuva vaimennus elektronisesti ohjatuilla magneettiventtiileillä. Tämä tarjoaa laajan valikoiman säätömahdollisuuksia – maksimaalisesta mukavuudesta rata-ajojäykkyyteen.

SCU (Suspension Control Unit) eli jousituksen ohjausyksikkö mukauttaa tällöin vaimennusnopeudet magneettiventtiilien avulla reaaliaikaisesti. Se lukee tienpinnan ja ajajan tyylin ja säätää jousitusta automaattisesti lennossa.

Molemmissa malleissa on päivitetyt Performance- ja Track-ajotilat, joissa ovat käytettävissä kierrosajastin ja telemetriatilastot. Lisäksi EVO-malliin on saatavissa lisävarusteena Engine Brake Control -toiminto ja päivitetty Suspension pro -moduuli.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

Molemmat mallit tulevat saataville myös 30 Years of Duke -värivaihtoehdoissa, jotka varioivat vuoden 2005 KTM 990 Super Duke -pyörän oranssia väriteemaa.

Saatavilla on myös täysi valikoima KTM PowerParts- ja KTM PowerWear -varusteita antaa kuljettajalle mahdollisuuden muokata moottoripyöränsä yksilölliseksi ja entistä suorituskykyisemmäksi.

KTM arpoo myös loppuvuodesta upouuden KTM 1390 Super Duke R -moottoripyörän. Osallistuminen arvontaan on yksinkertaista: vieraile osoitteessa ktm.com ja rekisteröidy KTM:n uutiskirjeen tilaajaksi!

Aiheesta aiemmin:

KESKIVIIKKO 15.3.2023 09:55

KTM 1290 Super Duke RR Limited Edition: 180 hevosvoiman ja 180 kg:n hypernaku – ei tarvinne selittelyjä?

LAUANTAI 10.4.2021 07:58

KTM:n ratatykki 1290 Super Duke RR myytiin loppuun 48 minuutissa!

TIISTAI 2.10.2018 11:10

KTM julkisti päivitetyn matkapedon 1290 Super Duke GT:n ja kevyesti viilatun 1290 Super Duke R:n

TIISTAI 26.7.2016 08:45

Koeajossa KTM SuperDuke 1290 R - tehomörssäri

LAUANTAI 1.7.2017 13:04

Päivän video: Chris Fillmoren voittosuoritus KTM 1290 Super Duke R:llä Pikes Peakin legendaarisessa mäkikisassa

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO. Hännäkkään näköinen pakoputkisto.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO:n uudelleen muotoiltu polttoainetankki.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duke R.

2024 KTM 1390 Super Duke R.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.

2024 KTM 1390 Super Duke R EVO.