Sähköllä lämpiävät ajovarusteet eivät ole uusi keksintö, mutta niiden käyttö edellyttää yleensä virran saamista joko asujen sisään rakennettujen akkujen avulla tai sähköliittimen avulla pyörän latausjärjestelmästä. Indianin järjestelmä on langaton, ja perustuu induktiiviseen sähkönsiirtoon kelojen avulla, kertoo CycleWorld.

Indianin patenttihakemuksessa kuvataan sekä ajoasuja että moottoripyöriä, jotka kytketään toisiinsa induktiivisella virransiirtoteknologialla.

Patenttipiirrokset kertovat, että ajoasun kaikki osat, käsineet, takki, housut ja saappaat voivat lämmitä sähköllä ja sisältää automatiikkaa, joka säätelee asun lämpötilaa. 

Induktiivisia, langattomia virransyöttöpisteitä patenttipiirroksissa on sijoitettu ainakin ohjaustangon kahvoihin, astinlautoihin ja istuimeen. Kohtiin, joissa pyörän kuljettaja muutenkin luontaisesti on kontaktissa pyörän kanssa.

Järjestelmän toiminnan ymmärtää paremmin, kun ajattelee matkapuhelinten tai älykellojen langatonta latausteknologiaa, jossa laite vain lasketaan laturin latausikohtaan jossa ei ole erillistä varsinaista liitintä. Ajovaatteet vastaavat tässä puhelinta ja moottoripyörä laturia.

Mikäli järjestelmä toimii, tuloksena saattaa olla aiempaa kevyempiä kylmän kelin ajovarusteita, jotka hyödyntävät useita latauspisteitä virranottoon. Ja selviävät paljon pienemmällä virrantarpeella kuin virrankulutukseensa nähden varsin tehottomat kahva- ja istuinlämmittimet.

Mikäli ratkaisu tulee käyttöön, voi toivoa, että siitä tulee universaali sillä tavalla, että muutkin valmistajat ottavat sen käyttöön. Silloin tarjolle tulisi monenlaisia erilaisia sähköisiä ajoasuja, mistä olisi kylmässäkin kelissä mielellään ajavalle kovasti hyötyä.

Järjestelmän tuomasta lisäpainosta ja virrankulutuksesta ei ole tietoa. Sopiiko ratkaisu mahdollisten lisäpainon ja isomman virransyötön tarpeen vuoksi vain isompiin touring- tai adventurepyöriin, siihen saataneen vastaus aikanaan.

Patenttipiirrokset löydät CycleWorldin sivuilta.