Hinnan lisäksi yksi sähkömoottoripyörien leviämistä jarruttava tekijä on rajallinen ajomatka latauksella. Kyse on vähän samasta kuin bensakäyttöisilläkin: moottoripyörällä pitäisi pystyä surutta ajamaan 300 km tankillisella / latauksella normaaliajossa. Jos on kiinnostunut matka- tai seikkailumoottoripyöräilystä, 500 kilometriäkään ei ole liian pitkä matka.

Normaaliin kaupunki/työmatka-ajoon sähkömoottoripyörien kilometrirajat riittävät yleensä hyvin.

Kiinalainen moottoripyörävalmistaja Evoke on ensi vuodeksi tuomassa markkinoille mammuttiakulla varustettua 6061-GT-mallia, joka poistaa perushuolen akun riittämättömyydestä pitkien päivämatkojen ajoon. 

Malli on varustettu peräti 30 kWh akustolla, ja sille luvataan ajomatkaa kaupunkiajossa 660 km, maantieajossa 331 km ja sekalaisessa ajossa 497 kilometriä latauksella. Vaikka luvuissa olisi vähän optimistista heittoakin todellisuuteen verrattuna, arvot kuulostavat lupaavilta.

Pitkällä toimintasäteellä on tietysti myös varjopuolensa, ja sähkömoottoripyörässä se on akuston paino: isompi akusto luonnollisesti painaa enemmän, ja pyörällä on massaa ilman kuljettajaa 320 kg.

Evoke 6061-GT. Ilmoitettu toimintamatka kaupunkiajossa 660 km, maantiellä 331 km ja sekalaisessa ajossa 497 km latauksella! Kuva Evoke.

Evoke 6061-GT. Ilmoitettu toimintamatka kaupunkiajossa 660 km, maantiellä 331 km ja sekalaisessa ajossa 497 km latauksella! Kuva Evoke.

Pyörä on kruiserityylinen, siinä joukossa vastaavien bensamoottoristen pyörien paino voi liikkua samassa suuruusluokassa. Äkkiseltään katsottuna ulkonäössä on vaikutteita Verge-moottoripyörästä.

Evoke 6061-GT:n moottorina on nestejäähdytteinen aksiaalivuomoottori, joka huipputeho on 90 kW / 121 hv, huippuvääntö taas 206 Nm. Huippunopeus on 230 km/h ja kiihtyvyys 0-100 km/h 3,6 sekuntia.

Matkantekijää kiinnostaa varmasti myös latausnopeus. Pyörä on varustettu 90 kW:n teholatauksella, joten latausväli 0-80 % hoituu puolessa tunnissa, jos riittävästi lataustehoa on tarjolla.

Evoke 6061-GT:n akuston kotelointi on valmistettu lentokonelaadun alumiinista.

Pyörä on matala ja pitkä, sen akseliväli on peräti 1760 mm. Iso akusto vaatii tilansa. Takarengas on mitoitettu vastaamaan pyörän painoa ja vääntöä, se on 200 mm leveä. Vannekoko on 17 tuumaa sekä edessä että takana. Istuinkorkeus on 740 mm.

Pyörän hinta vapaasti Hong Kongissa on noin 23 000 euroa.

Lähde: Evoke Motorcycles

Aiheesta aiemmin:

LAUANTAI 8.8.2020 08:00

Evoke 6061 – sähkömoottoripyörällä 470 kilometriä latauksella?