Honda Electro Gyrocator kaupallistettiin vuonna 1981, ja se oli maailman ensimmäinen karttapohjainen autokäyttöön tarkoitettu navigointijärjestelmä. Laitteen kehittivät yhteistyössä Honda, Alpine ja Stanley Electric Co. Kaupallisessa myynnissä se oli vuosina 1981 ja 1982.

Gyrocator ei perustunut satelliittimittaukseen (GPS), vaan se oli täysin analoginen järjestelmä.

Electro Gyrocatorin sydän oli suuntatunnistin, joka oli samalla maailman ensimmäinen käytännön sovellus autoihin tarkoitetusta kaasuvirtaukseen perustuvasta gyroskooppi-ilmaisimesta. Se havaitsee, mihin suuntaan ajoneuvo on liikkumassa. Suuntatunnistimen, etäisyydenmittaussensorin ja mikrotietokoneen sekä muiden teknologioiden turvin pystyttiin selvittämään ajoneuvon liikkeen suunta ja ajomatka, joita käytettiin laskemaan ajoneuvon sen hetkinen sijainti.

Laite näytti ajoneuvon nykyisen sijainnin, suunnan ja ajoradan katodiputkinäytöllä (CRT), jonka päälle oli asetettu läpinäkyvä karttafilmi. Täten kuljettajan oli helpompi valita mitä reittiä ajaa.

Kartat oli asennettu laitteen sisälle, laite rullasi karttaa oikealle kohdalle matkan edetessä ja näytti missä kohtaa auto eteni.

Käytännössä laite oli myynnissä vain vuonna 1981. Se oli saatavilla sen vuosimallin Honda Accordiin ja Honda Vigoriin lisävarusteena 2746 Yhdysvaltain dollarin lisähintaan. Kuulostaa miltei kohtuulliselta tänä päivänä, mutta siihen aikaan se vastasi neljännestä uuden auton hinnasta.

Hinnan lisäksi toinen laitteen yleistymistä rajoittava tekijä oli varmasti paino. Laitteella oli massaa kokonaista 9 kg. Ei olisi kuulostanut kovinkaan kiehtovalta moottoripyöräkäyttöön. Lisäksi tärinä olisi varmaankin syönyt laitteen kestoa.

Honda Electro Gyrocatorille myönnettiin vuonna 2017 IEEE:n Milestone -palkinto. Institute of Electrical and Electronics Engineers on maailman suurin voittoa tavoittelematon tekniikan ammattilaisten organisaatio, jossa on yli 420 000 jäsentä yli 190 maasta. IEEE Milestones -ohjelmalla järjestö kunnioittaa alan historiallisia saavutuksia. Honda oli ensimmäinen autoalan yritys, joka sai tunnustuksen. IEEE näki, että Electro Gyrocator käynnisti globaalisti karttapohjaisten navigaatiojärjestelmien yleistymisen ja johti siihen, että niille kehitettiin globaalit standardit.

Honda Electro Gyrocator, tekniset tiedot

  • Kartat: filmille painettu, koko A5. Mittakaava: 1/250 000.
  • Tietokone. 16 bit mikroprosessori, ROM 10 kb, SRAM 1 kb, DRAM 16 kb.
  • Näyttö: kuvaputkinäytön koko 80x100 mm.
  • Sensorit: Etäisyydenmittaus 8-napainen pyörivä magneettisensori. Suunta: kaasutäytteinen gyrosensori.

 

Lähteet: Wikipedia, Honda.