– Kunnes jokin tilanteessa muuttuu radikaalisti tulevaisuudessa, kehityssuunnitelma toteutuu, kuten uumoilimme, Akira Kyuji kertoi.

Kyujin mukaan sähkömoottoripyörät tulevat kyllä, mutta alkuun ne ovat pieniä työmatka- ja kouluajoon tarkoitettuja satapiikkistä kevaria vastaavia. Ja syykin on selvä.

– Tilaa akuille on moottoripyörissä ja skoottereissa rajallisesti. Vaikka akkumme ovat parasta laatua, ajomatka latauksella on hyvin rajallinen, joten se tarkoittaa sitä, että aloitamme työmatkapyörillä.

Tammikuussa 2023 Suzuki paljasti ensi askeleensa vihreämpään tulevaisuuteen, eli kertoi esittelevänsä ensimmäisen sähkömoottoripyöränsä 2024 ja tuovansa markkinoille 8 sähköistä mallia vuoteen 2030 mennessä.

Se kertoi myös sijoittavansa yli 14 miljardia dollaria tutkimukseen ja tuotekehitykseen tällä jaksolla.

Rajuista investoinneista huolimatta yritys pysyy sitoutuneena polttomoottoreihin ja uskoo, että sähköisellä teknologialla on vielä matkaa kuljettavana, kunnes se on järkevä vaihtoehto korvaamaan tilavuudeltaan isompimoottoriset bensiinimoottoripyörät.

Kyuji vetoaa myös sähkömoottoripyörävalmistajien nykykokemuksiin. Esimerkiksi Harley-Davidsonin tai Zeron myyntivolyymit eivät ole riittävän suuria. Hinta ja speksit eivät kohtaa sitä, mitä asiakkaat haluavat.

Vaihtoehtoiset ratkaisut

Tämän vuoksi Kyuji uskoo, että Suzukin on toistaiseksi parempi fokusoida vaihtoehtoisiin ratkaisuihin, kuten vetyyn tai sähkö- tai biopolttoaineisiin.

– Tilanne muuttuu, jos akkuteknologiassa tapahtuu merkittävä läpimurto. Mutta ellei sellaista ole, niin tilanne on vaikea ja luultavasti keskitymme vaihtoehtoisiin toimintatapoihin. 

Näihin vaihtoehtoihin kuuluu myös vety. Suzuki on julkistanut prototyypin vedyllä kulkevasta Burgman 400 -skootterista. Siinä ei käytetä vetypolttokennoa sähköntuotantoon, vaan polttomoottorissa käytetään vetyä polttoaineena. Aiheesta lisää tässä jutussa: Tämän Suzuki Burgman- skootterin voit tankata bensan sijasta vedyllä

Vedyn kanssa on osittain sama ongelma kuin sähkönkin, eli tilaa vetysäiliölle on vain rajallisesti pidempiä matkoja vetytankkauksella ajatellen.

Saman matkan ajamiseen vetypolttoaineella kuin bensiinillä, tarvitaan kolme kertaa tilavampi tankki. Lisäksi vedyn erottelemiseen vedestä tarvitaan sähköä.

– Meidän pitää siis todella toimia koko tuotteen elämänkaaren mittaisesti, että pystymme vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Jos vähennät niitä toisesta päästä, mutta lisäät määrää toisessa, niin se ei ole järkevää toimintaa.

Lähde: Motorcyclenews.

Aiheesta aiemmin:

PERJANTAI 6.10.2023 09:53

Tämän Suzuki Burgman- skootterin voit tankata bensan sijasta vedyllä