Tytlers Cycle Racing'in Stefano Mesa ajoi italialaisella Energica Eva Ribelle RS -sähkömoottoripyörällä toiseksi kisassa, jonka muut osanottajat olivat bensiinimoottoripyöriä. Kisa ajettiin Circuit of The Americas'issa Teksasissa, lyhyemmin CoTAssa. Pyörä oli varustettu Energican MotoE World Cupia varten kehittämällä Kit Corsa Clienti -kisapaketilla.

Kisan teki erityisen haastavaksi lämpötila, jota riitti ilmassa 39 Celsius-asteen verran ja radan pinnassa vielä enemmän. Kuumuus ei oikein sovellu sähkömoottoripyörien akuille.

Mesa sai loistavan startin ja nousi toiseksi, sitten kolmanneksi. Välillä punainen lippu keskeytti kisan, loppukisa meni vielä paremmin, toki siihen vaikutti se, että edellä kakkosena ajava Jeremy McWilliams kaatui, jonka jälkeen Mesan tehtävänä oli vain pitää toinen paikkansa loppuun asti. 

Podium-paikka olisi siis tullut joka tapauksessa, mutta hienoa, että se kirkastui hopeaksi.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun kolumbialainen Mesa ajoi CoTalla, mutta näytti nauttivan radasta jo harjoituksista lähtien. Toisen aika-ajon tiimi jätti väliin akun säästämiseksi itse kisaan. Tiedossa oli, että kuumuus Texasin auringon alla jatkuu. Lisäksi radan pitkät, nopeat suorat eivät suosi sähkömoottoripyörää.

Mesa ja Energica varikolla.

Mesa ja Energica varikolla.

Mutta kysymys kuuluikin, miten akku kestää lämmön ja riittää pitkän kisan? Ainoan vastauksen voi antaa vain itse kisan ajaminen.

Sähkömoottoripyörällä bensavehkeille pärjääminen perustuu valtavaan vääntöön, joka on käytettävissä heti kaasukahvaa käännettäessä. Se turvaa hyvät startit ja kaarteista ulostulot.

On helppo kuvitella sitä iloa – sekoittuneena epäuskoon – Tytlers Cycle Racingin varikolla, kun koko tiimi juhli historiallista saavutusta: sähkömoottoripyörällä ensimmäinen koskaan mitalisija maalissa kansallisessa kisassa bensiinimoottoripyöriä vastaan.

Miten voitto oli mahdollista?

Energica toimi neljän vuoden ajan sähkömoottoripyörien kansainvälisen mestaruussarjan MotoE World Cupin moottoripyörätoimittajana, aina vuoden 2022 loppuun. Se pystyi sinä aikana sarjasta keräämillään tiedoilla kehittämään pyöriään paljon. Sarjaa ajettiin Energica Eve Corsa -mallilla, mutta amerikkalaiseen Super Hooligan-sarjaan se otti pyöräksi Energica Eva Ribelle RS -streetfighterin. Ribelle tarkoittaa Kapinallista, joten sellainen ehkä paremmin sopii Hulikaanien joukkoon.

MotoE-sarjassa Energicat kisasivat toisia Energicoja vastaan, joten kysymys sähkö vai bensa radalla parempi, jäi vaille vastausta.

Nyt asiaan saatiin ainakin jonkinlainen vastaus. Ja kuten Energicalla uskotaan: "kunnioitus on hankittava kilparadalla".

MotoE-sarjan myötä Energica on kehittänyt Kit Corsa Clienti -sarjan. Tehonohjausohjelmisto, jousitus ja myös jarrut oli päivitetty. Moottorin vääntö toi pyörän hienosti tiukoista kurveista. Öhlinsin jousitus ja alustan geometrian muutokset pitivät pyörän vakaana nopeissa kaarteissa, ja jarrut olivat uskomattomat, totesi Mesakin.

Lähde: Energica.