Kun koko ajan on hoettu, että sähkömoottoripyörien korkean hinnan lisäksi lyhyt ajomatka latauksella on toinen syy siihen, etteivät ne yleisty, niin merkitseekö tämä sitä, että Tacita on keksinyt jonkin supertempun, millä pidentää rangea?

Tästä ei ole kysymys, vaan Tacita osallistuu Dakarin tulevaisuuden ajoneuvoille suunnattuun Dakar Future – Mission 1000 -luokkaan kahdella Discanto-sähkömoottoripyörämallilla, ja kyseessä on varmasti merkin kovin haaste koskaan.

Lähes kaikki merkittävimmät kilpasarjat ovat esitelleet luokan, joka keskittyy tulevaisuuden teknlogiaan kuten sähkömoottoreihin, hybrideihin ja vaihtoehtoisiin polttoaineisiin. Dakar Rally ei ole poikkeus, ja Tacita haluaa kokeilla pärjäämistään Tacita Formula Corsa kisatiiminsä voimin.

Discanto aavikolla.

Tacita Discanto aavikolla.

Itse kisahan ajetaan Saudi-Arabiassa tammikuun 5. - 19. päivä 2024. Tacitan tiimi on treenannut ja testannut pyöriä jo vuoden 2022 joulukuusta lähtien, joten valmistautuminen on otettu tosissaan. Tiimistä vastaa Pierpaolo Rigo, joka uskoo pyöriensä pärjäämiseen.

Tacita Discanto on alun pitäen kehitetty vastaamaan Dakar Rallyn haasteisiin. Pyörän moottori ja akusto on suunniteltu siten, että pyörän kokonaispaino on vain 180 kg. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 150 kilometriin tunnissa, mikä varmasti riittää Dakarin erämaaolosuhteisiin.

Pyörän moottori ja kontrolleri ovat nestejäähdytettyjä, kuten myös viisivaihteinen vaihteistokin. Kyllä, Tacita uskoo vaihteiston käyttöön myös sähkömoottoripyörissä tehon välityksen maksimoimiseksi huippunopeuksilla. Edistynyt akunhallintajärjestelmä tasapainottaa tehon ja suorituskyvyn suhdetta.

Nopean ja tehokkaan ajamisen varmistamiseksi pyörät on varustettu vaihdettavalla akustolla. Vaihto tapahtuu parhaimmillaan sekunneissa. Lisäksi tiimissä on mukana iso joukko mekaanikkoja ja elektroniikkaeksperttejä.

Tiimien energiantarpeesta vastaa Tacitan T-Station kisa-alue, jossa ei käytetä polttoainetta sähkön tuotantoon, vaan se on varustettu tuottamaan sähköä aurinkokennoin ja tuulimyllyin sekä vedyn energiaa hyödyntävillä laitteilla. Näillä ladataan myös kisapyörien akustot.

Tacita Discanto.

Tacita Discanto.

Haaste tulee varmasti olemaan melkoinen. Mutta onnistuessaan Tacita tekee historiaa. Ja seuraava luontainen kysymys onkin, miten monta vuotta menee siihen, että Dakar ajetaan kokonaan sähkö- tai muilla tulevaisuuden voimanlähteillä varustetuilla laitteilla?

Lähteet: Tacita ja Rideapart.

Aiheesta aiemmin:

PERJANTAI 27.12.2019 09:31

Tacita osallistuu Dakar-ralliin sähkömoottoripyörällä - tavallaan

TORSTAI 28.2.2019 10:00

Ai etteikö sähkömoottoripyörä kestä – tällä Tacitalla on ajettu 120 000 kilometriä tosielämän testiä

TORSTAI 21.9.2017 08:23

Italialainen Tacita julkisti pitkän matkan sähkömoottoripyörän, T-Cruisen