Iconic Auctioneersin Shuttleworthin keväthuutokaupassa 7. huhtikuuta 2024 on myynnissä oikeasti kaksi legendaarisinta sivuvaunumoottoripyörää, mitä maan historiasta löytyy. Toinen niistä on Vincent ja toinen Brough Superior.

Nämä brändit olivat parasta, mitä brittiläinen moottoripyörävalmistus – tai oikeastaan mikään moottoripyörävalmistaja maailmalla – kykeni tarjomaan 1930-1950-luvuilla, ja ovat erittäin arvostettuja tänä päivänäkin. Nämä pyörät olivat kalliita jo silloin, ja ovat kalliita edelleen. Molemmat merkit ovat moottoripyöräkokoelmien ehdotonta huippua maailmanlaajuisesti.

1939 Brough Superior SS80 990cc.

1939 Brough Superior SS80 990cc.

1939 Brough Superior SS80 990cc

1939 Brough Superior SS80 990cc. Hinta-arvio 70 000 - 81 500 euroa. Kyseessä on todennäköisesti täydellisin ja alkuperäisin Brough Superior sivuvaunuyhdistelmä, mitä on koskaan huutokaupattu. SS80-malli oli tuotannossa 1935-1939. Moottorina oli AMC:n sivuventtiilinen V-Twin Broughin erityisspeksein. 30-luvulla sivuvaunut olivat merkittävä markkina, joten Brough'kin tarjosi sellaisia. Yleensä ne olivat ulkopuolisten valmistajien tuotteita, jotka oli tehty sopimaan pyörän luonteeseen ja ulkonäköön.

Tämä Alpine Grand Sport Cruiser -vaunu oli Broughin itse rakentama. Siihen mahtui matkustaja, mutta siinä oli myös lisäpolttoainesäiliö. Vaunu on asennettu pyörään jo uutena.

1939 Brough Superior SS80 990cc.

1939 Brough Superior SS80 990cc ja Alpine Grand Sport Cruiser -vaunu.

Pyörä rekisteröitiin huhtikuussa 1939 Glasgow'ssa, ja sen historia tunnetaan alusta alkaen. Pyörä on käyntikunnossa ja täydellinen.

1951 Vincent Rapide Series

1951 Vincent Rapide Series C 998cc. Hinta-arvio  41 000 – 46 500 euroa.

1951 Vincent Rapide Series C 998cc. Hinta-arvio 41 000 – 46 500 euroa.

1951 Vincent Rapide Series C 998cc. Hinta-arvio 41 000 – 46 500 euroa. Series C Vincent Rapidessa on Steibin sivuvaunu. Sodanjälkeiset Vincentit olivat täynnä innovatiivisia piirteitä ja niiden viimeistely oli tehty erittäin korkeiden standardien mukaan. Myös niiden hinta oli kaksinkertainen muihin aikalaispyöriin verrattuna.

Joka tapauksessa tehokkaan 998cc V-Twin-moottorin suorituskyky teki pyörästä sen legendan, jona sitä edelleen pidetään. Pyörän huippunopeus oli yli 160 km tunnissa, ja se oli aikanaan nopein pyörä teiden päällä.

1951 Vincent Rapide Series C 998cc.

1951 Vincent Rapide Series C 998cc.

Pyörässä on oikeat numerot, ja se on restauroitu aikanaan ja nyttemmin hienosti patinoitunut. Pyörään on asennettu Steibin saman aikakauden sivuvaunu. Pyörän moottoria on käytetty hiljattain, mutta maantiekäyttö vaatii jonkin verran remonttia. Pyörän historia on tiedossa, ja mukana tulee kuitteja ja muuta vastaavaa.

Nämä kaksi pyörää ovat vain osa kaupan olevista pyöristä Iconic Auctieersin huutokaupassa 7.4.2024. Kauppa järjestetään Shuttleworthissa, Old Warden Parkissa, Bedfordshiressa. Lisätietoja Iconic Auctioneersin sivuilta.

1951 Vincent Rapide Series C 998cc.

1951 Vincent Rapide Series C 998cc ja Steibin vaunu.