Espanja aikoo tiukentaa moottoripyöräilyä koskevaa lainsäädäntöä samalla, kun se ottaa käyttöön uusia toimia vähentääkseen kasvussa olevaa motoristien liikennekuolemien määrää.

Vuosi 2023 oli Espanjan historian synkin moottoripyöräilijöiden kuolemien suhteen, silloin liikenneonnettomuudet veivät 286 motoristin hengen. Kasvua kuolinonnettomuuksien määrässä on tapahtunut viimeisen kolmen vuoden ajan Espanjan rajojen sisällä, maan Liikenneministeriön sivustolla kerrotaan.

Datassa korostuu tieto, että 286 menehtyneestä kahdeksan ei ollut lainkaan käyttänyt kypärää onnettomuushetkellä. Tilastoista ei kuitenkaan selviä, minkä tyyppistä kypärää itse kukin oli käyttänyt.

Tieto olisi ollut kiinnostava ja tärkeä, sillä yksi Espanjan hallituksen aikomuksista on tehdä koko- eli integraali-, tai modulaarisen kypärän käytöstä pakollista tieliikenteessä, eli avokypärä ei jatkossa kelpaisi.

Rukka Airi 0.2 ja Airium 0.2 ajohanskat

Rukka Airi 0.2 ja Airium 0.2 ajohanskat

Ajo-oikeuksiin ajetaan sellaista muutosta, että B-kortilliset voisivat suorittaa A1-ajokelpoisuuden vasta, kun heillä on ollut B-ajokortti kolmen vuoden ajan ja pakollisen ajokoulutuksen kautta.  

Aiheesta kertoi MSN News.

Ajokäsineet Espanja määräsi pakollisiksi jo 2021 alusta Ranskan mallia noudattaen. Ranskassa ajokäsineet määrättiin pakollisiksi jo vuoden 2017 alusta.

Ajokäsineiden tulee myös olla kunnolliset, moottoripyöräkäytön vaatimukset täyttävät.

Aiheesta aiemmin:

LAUANTAI 27.3.2021 10:51

Lakimuutos: Ajohanskat tulivat pakollisiksi Espanjassa

PERJANTAI 23.9.2016 09:55

Lainsäätäjän ote tiukkenee: Ranskassa ajokäsineet pakollisiksi moottoripyöräillessä - myös matkustajalle